مدیریت شهری منطقه ۲ برای قطع زنجیره شیوع ویروس کرونا و اقدامات پیشگیرانه،

تحول در تکه دوم پایتخت

همشهری آنلاین_زهرا کریمی:  آیین افتتاح پروژه‌های شهری منطقه این منطقه را با حضور مجازی «پیروز حناچی» شهردار تهران و همراهی حضوری «رسول کشت‌پور» شهردار منطقه ۲ و اعضای شورای اسلامی شهر و مدیرعامل شرکت شهر سالم برگزار کرد. مهم‌ترین پروژه‌های تکه دوم پایتخت با هدف رفع مشکلات و دغدغه‌های ساکنان محله‌های ساکن در منطقه به بهره‌برداری عموم شهروندان رسید. افتتاح هریک از این پروژه‌ها با رویکرد ایجاد شرایط مطلوب زیست شهری و ارتقای خدمت‌رسانی در حوزه‌های سلامت، فرهنگی، اجتماعی و ورزشی صورت می‌گیرد. برای آشنایی بیشتر با پروژه‌ها به معرفی جزئیات هریک از طرح‌ها پرداخته‌ایم.

  • نیروگاه کوچک مقیاس (chp) بوستان نهج‌البلاغه

 نیروگاه کوچک مقیاس توسط معاونت فنی و عمران شهرداری منطقه اجرا شده است. این نیروگاه با ۲ مولد گازسوز ۵۳۰ کیلوواتی و در مجموع یک مگاوات برای تأمین برق بوستان نهج‌البلاغه و همچنین فروش برق مازاد تولیدی راه‌اندازی شده است.  

  • نصب المان نوری نیلوفری در میدان صنعت

 یکی از رویدادهای خوب در منطقه ۲ نصب ۳ المان نوری پیام‌رسان در میدان صنعت با قابلیت برنامه‌ریزی در مناسبت‌های مختلف سال است. این المان‌های نوری با طراحی نیلوفری در مناسبت‌ها با تغییر در نورپردازی زیبایی بصری میدان را افزایش می‌دهد. المان‌ها وسط میدان صنعت با اندازه‌های ۸، ۹ و ۱۱ متری جانمایی شده‌اند و قطر دهانه هرکدام از المان‌ها ۴/۵، ۳/۸ و ۶‌متر است. در طراحی المان‌ها از لامپ‌های power led و صفحه‌های نمایشی با قابلیت نورپردازی مختلف استفاده شده است.

  • «پیروز حناچی» شهردار تهران تاکید کرد توجه به خلاقیت و پرهیز از تقلید در پروژه‌های شهری

 شهردار تهران با حضور مجازی در مراسم گشایش و بهره‌برداری از پروژه‌های شهری منطقه۲ بر ضرورت توجه به خلاقیت و پرهیز از تقلید در پروژه‌های شهری تأکید کرد و گفت: «شهرداری تهران یک سازمان اجتماعی است و همه پروژه‌ها و کارهایی را که در آن انجام می‌شود باید از نظر ابعاد مختلف اجتماعی بررسی کرد؛ در غیراین صورت ممکن است پروژه‌ها با هزینه‌های زیاد، اجرا و باعث اتلاف منابع شود. در شهر نباید همه‌چیز عمرانی باشد؛ چه‌بسا پروژه‌های بزرگی افتتاح شد که تأثیر چندانی در شهر نگذاشت اما پروژه‌های کوچکی بوده که تأثیرات زیادی در شهر داشته‌اند. در هفته‌ای که گذشت، پروژهای را بهره‌برداری کردیم که بزرگ نبود اما به قلمرو عمومی اضافه می‌کرد و قرار بود در مدیریت قبل، آنجا یک هایپرمال ساخته شود. اما مردم آنجا دوست داشتند این محل یک تفرجگاه شود که همین اتفاق هم افتاد.» حناچی افزود: «دورهای که در وزارتخانه مسکن و شهربازی و عضو کمیسیون ماده ۵ بودم، در سال ۱۳۹۳ شهردار وقت اعلام کرد که میزان بازدید از پل طبیعت بیشتر از برج میلاد شده است. من آنجا گفتم که این اتفاق یک پیام دارد؛ باید خلاقیت و جاذبه را در پروژه‌ها در نظر بگیریم. ممکن است نیاز باشد در برخی تصمیمات تجدیدنظر کنیم و به دنبال ایده‌های خلاقانه و نه تقلیدی باشیم. اگر صرفاً به دنبال تغییر باشیم، ضرر خواهیم کرد.» شهردار تهران گفت: «یکی دیگر از پروژه‌هایی که افتتاح شد، مناسب‌سازی معابر بود. این پروژه همسو با تحقق شعار تهران؛ شهری برای همه اجرا شد. همه ساکنان و شهروندان این شهر باید بتوانند از همه نقاط شهر استفاده کنند و این حق آنهاست.»

  • تعریض خیابان ذوالفقاری

تملک ملک معارض و طرح تعریض خیابان شهید ذوالفقاری درخواست ۲۵ ساله شهروندان محقق شد و به‌صورت رسمی به بهره‌برداری ساکنان خیابان شادمان رسید. با تملک ملک معارض و تخریب دیوار قدیمی و ساخت دیوار جدید به طول ۲۰۰‌متر و تعریض خیابان به طول ۳‌متر فضای‌ تردد سواره و ۵۰۰‌مترمربع پیاده‌راه برای بهبود وضعیت عبور و مرور وسایل نقلیه فراهم شد. کاهش زمان توقف و صرفه‌جویی در مصرف سوخت و کاهش آلودگی هوا از جمله مزایای این طرح به شمار می‌آید.  

  • روکش آسفالت و ساماندهی معابر

روکش آسفالت در ۱۶ مدرسه منطقه با ۹۰۰ تن آسفالت در مساحتی حدود ۶ هزار و ۷۰۰‌مترمربع انجام شد. همچنین تعدادی از معابر و شبکه‌های بزرگراهی منطقه به‌صورت مکانیزه آسفالت شد. این اقدامات در ۳۰ معبر از منطقه، انجام و در مجموع از ۲۸ هزار تن آسفالت در مساحتی حدود ۱۸۰ هزارمترمربع استفاده شد. خیابان‌های ستارخان، صالحی، فرحزادی، آریافر، مرزداران، ۴ و ۵ توحید و بلوار دریا از جمله معابر مهم منطقه در این طرح به شمار می‌آیند.  

  • «یوسف مزارعی» معاون اجتماعی و فرهنگی شهردار منطقه ۲/افزایش سرانه‌های اجتماعی به نفع شهروندان دنبال می‌شود

«یوسف مزارعی» معاون اجتماعی و فرهنگی شهردار منطقه ۲ در حاشیه مراسم به خبرنگار همشهری محله گفت: «منطقه ۲ از مناطق وسیع در غرب تهران است که برای ایجاد زیرساخت‌های اجتماعی و فرهنگی نیاز به افزایش فضا و ارتقای سطح کمی و کیفی برای فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی در همه محله‌ها دارد. به همین منظور با تأمین بودجه به ساخت سمن‌سرا در حوزه خدمات اجتماعی، مرکز فرآموز در حوزه سلامت کودکان، سالن سینما کودک و خانواده در سرای محله بهرود و مراکز کارآفرینی پرداختیم.» او افزود: «شیوع ویروس کرونا باعث شده است برخی مراکز با رعایت پروتکل‌های بهداشتی با ساعت کار محدود فعالیت کنند. امیدواریم به‌زودی بتوانیم از همه مراکز اجتماعی و فرهنگی منطقه مانند سال‌های پیش برای ارائه خدمت به شهروندان بهره‌برداری کنیم.»

  • «رسول کشت پور»  شهردار منطقه ۲/هدف، جلب رضایت شهروندان منطقه است 

۱۰ پروژه فرهنگی و تفریحی منطقه ۲ با اعتباری بالغ بر ۳۵۰ میلیارد ریال به‌صورت ارتباط اینترنتی افتتاح شد و شهردار منطقه ۲ درباره لزوم بهره‌برداری از این پروژه‌ها گفت: «منطقه ۲ به دلیل داشتن بوستان‌ها و امکانات تفریحی از جذابیت گردشگری برخوردار است. بر همین اساس پروژه‌های تفریحی و فرهنگی با هدف تأمین رضایت شهروندان طراحی و ساخته شده است.» شهردار منطقه ۲ افزود: «از آغاز فعالیت مدیریت شورای پنجم، با تلاش و برنامه‌ریزی صورت گرفته ۴ سری از پروژه‌ها در این منطقه افتتاح شد و حالا پنجمین سری نیز آماده بهره‌برداری است.» وی تأکید کرد: «پروژه‌ها براساس نیازها و ظرفیت‌های شناسایی شده در چند بخش فرهنگی، عمرانی، ترافیکی و خدمات شهری طراحی و اجرا شده است.»

  • سینمای اختصاصی کودک

این سینما با اکران فیلم کوتاه «در روزهای سخت هوای همو داشته باشیم» افتتاح شد. فضای سینما ۳۰۰‌مترمربع و با تعداد ۱۱۰ صندلی طراحی و ساخته شده است. این سینما با هدف ایجاد محیطی شاد و مفرح برای اکران فیلم‌های روز در حوزه کودک و نوجوان، اجرای نمایش‌های موضوعی، کارگاه‌های تعامل کودک و خانواده در طبقه سوم سرای محله بهرود گشایش یافته است. سینمای اختصاصی کودک با صندلی کودک، دکور حرفه‌ای، پرده نمایش، سیستم صوت و تصویر و نور مناسب، کفپوش موکت، اتاق گریم، مبلمان و میز و صندلی انتظار کودک تجهیز شده است.  

  • راه‌اندازی نخستین مرکز جامع سلامت روان پایتخت

این مرکز در بازار سنتی ستارخان به متراژ ۳۰۰‌مترمربع با هدف توسعه و ارتقای سیاست‌های سلامت روان، افزایش آگاهی و توانمندسازی آحاد جامعه در زمینه سلامت، بهبود و افزایش کمی و کیفی خدمات پیشگیری از مشکلات روانی‌ـ اجتماعی در جامعه، توسعه منابع در حوزه‌های سلامت روانی، اجتماعی، اعتیاد و کاهش شیوع بیماری افسردگی راه‌اندازی شده است.  

  • ساخت فضاهای تفریحی در پل معلق آسمان

 یکی از جاذبه‌های گردشگری در منطقه ۲ بوستان نهج‌البلاغه است که با توجه به امکانات تفریحی و رفاهی که اخیراً در آن فراهم شده می‌تواند انتخاب گردشگران باشد. توسعه امکانات تفریحی و گردشگری منطقه پس از مطالعات صورت گرفته با مشارکت بخش خصوصی انجام شد. پل معلق آسمان در ارتفاع ۶۵ متری در این بوستان تجربه‌ای نوین برای قدم زدن بین زمین و آسمان است. روی این پل می‌توانید چشم‌اندازی از طراحی بوستان، برج میلاد، کوه‌های شمالی تهران و برج آزادی داشته باشید. این پل فقط یک پل ساده نیست و بازی‌های هیجان‌انگیزی مانند بانجی جامپینگ، راپل، سوئینگ و صعود دارد. همه این بازی‌ها برای روی پل است و علاقه‌مندان به صعود نیز می‌توانند از پایین پل با تجهیزات لازم صعودی ایمن را تجربه کنند.  

  • راه‌اندازی مرکز فرآموز

مرکز فرآموز در حوزه سلامت برای کودکان ۶ تا ۱۲ سال در بوستان دلاوران برای بهره‌برداری عموم شهروندان افتتاح شد. این مرکز ۱۵۰‌مترمربع زیربنا دارد و کودکان می‌توانند از طریق بازی‌های نمایشی و سایر روش‌های غیرمستقیم مهارت‌های ارتباطی لازم و کاربردی زندگی را زیر نظر کارشناسان یاد بگیرند.  

  • راه‌اندازی ساختمان سمن‌سرا

ساختمان «سمن سرا» با هدف حمایت از سازمان‌های مردم نهاد، برگزاری گردهمایی‌های سازمان مردم‌نهاد و خیّران و فعالیت‌های داوطلبانه در ۲ طبقه و مساحتی بالغ بر ۲۵۰‌مترمربع ساخته شد. این مرکز مجهز به ۵ اتاق و ۲ سالن کنفرانس همراه با امکانات مورد نیاز بهداشتی است. سمن‌سرا در خیابان پاتریس‌لومومبا به نام غنیمت اژدری از فعالان سازمان‌های مردم‌نهاد نامگذاری شد. این مرکز فرصتی برای جلب مشارکت‌های مردمی در پیشبرد اهداف و برنامه‌های مدیریت شهری است.  

  • راه‌اندازی مرکز نوآوری و فن‌آوری شهر هوشمند

این مرکز در سرای محله بهرود در میدان بوعلی در راستای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان، ایده و کسب و کارهای نوآورانه و گروه‌های استارتاپی فعال در حوزه مدیریت شهری و شهر هوشمند راه‌اندازی شد. این مرکز با هدف فراهم‌سازی زیرساخت‌های مورد نیاز کارآفرینان و تیم‌های استارتاپی طراحی شده است و کسب و کارها و ایده‌های خلاقانه در مسیر شتابدهی، سرمایه‌گذاری و تجاری‌سازی قرار می‌گیرند و ارتباط بین سرمایه ‌گذاران ریسک‌پذیر را با کارآفرینان و صاحبان اپلیکیشن‌ها ایجاد می‌کند.  

  • «حمید چوبینه» مدیرعامل شرکت شهر سالم /نقش سلامت روان در کیفیت زندگی شهروندان

«حمید چوبینه» مدیرعامل شرکت شهر سالم در این مراسم با توجه به شرایط کرونایی از ضرورت راه‌اندازی نخستین مرکز جامع سلامت در منطقه ۲ گفت و افزود: «سلامت روان در شهرهای شلوغ و مدرنی مانند تهران از اهمیت قابل تأملی برخوردار است و نقش مستقیم در کیفیت زندگی شهروندان دارد. با توجه به وضعیت شیوع کرونا اهمیت سلامت روان صدچندان شده است. فعالیت همکاران در این مرکز متمرکز به آموزش، پیگیری و پیشگیری از آسیب‌های روانی است و از روز نخست شیوع کرونا در کنار خانواده‌های داغدار و بیماران خدمات لازم و ویژه ارائه شده است.»

  • اجرای پروژه‌های مناسب‌سازی ساختمان‌ها، معابر و بوستان‌های منطقه
  1. بیش از ۱۰۰ نقطه همسطح‌سازی گذرگاه عابرپیاده
  2. بیش از ۱۰۰ نقطه ساخت مسیر ویژه معلولان
  3. اجرای ۶۰۰۰‌مترمربع مناسب‌سازی بوستان‌های منطقه
  4. اجرای ۲۰۰‌مترمربع مناسب‌سازی اماکن ورزشی
  5. اجرای ۵۰۰۰‌مترمربع مناسب‌سازی ساختمان‌های اداری
  6. اجرای ۱۶ دستگاه مناسب‌سازی سرویس بهداشتی
کد خبر 547743

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha