یک فوق تخصص عفونی اطفال، با اشاره به فصل پاییز و شیوع آنفلوانزا، توصیه‌هایی را برای مراقبت از کودکان در مقابله با بیماری‌های ویروسی ارائه نمود.

کرونا ویروس

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از خبرگزاری مهر، عبدالله کریمی، افزود: یکی از چالش‌های پیش روی ما در پاییز و زمستان، شیوع آنفلوانزا خواهد بود که یک قرن قبل نزدیک ۴۰ میلیون نفر را در دنیا کشت و در دو پاندمی در قرن بیستم، یک تا چهار میلیون نفر در هر پاندمی در آسیا کشته شدند. در سال ۲۰۰۹ نیز بین ۱۰۰ هزار تا ۴۰۰ هزار نفر به واسطه این بیماری کشته شدند. میزان مرگ و میر در پاندمی یک قرن قبل ۲۰ تا ۴۰ درصد بوده ولی این میزان در نوع فصلی کمتر از یک در هزار است. در کووید ۱۹ این میزان ۳ تا ۴ درصد است. حالا سوال این است که آیا آنفلوانزا با کرونا همراهی خواهد داشت یا نه.

تغییر فصل و گرما چه اثری بر ویروس‌های کرونا دارد؟

وی ادامه داد: در این مورد باید آزمایشگاه‌های مرجع مشخص کنند که آیا گردش آنفلوانزا را از اوایل پاییز خواهیم داشت یا نه. آیا کرونا اجازه عرض اندام به سایر ویروس‌ها را خواهد داد؟ آیا رعایت فاصله اجتماعی و شستن دست و ماسک زدن باعث خواهد شد میزان آنفلوانزا در ماه‌های آتی نسبت به سال‌های قبل پایین باشد؟ سوال بعدی این است که اگر آنفلوانزا در گردش باشد عفونت همزمان آنفلوانزا با کرونا را خواهیم داشت؟ تجربه «سارس» و «مرس» در دنیا و کرونا ویروس ۲ در چین نشان می‌دهد متأسفانه عفونت همزمان این دو ممکن است رخ دهد طوری که در چین تا ۵۷ درصد همزمانی ویروس آنفلوانزا و کرونا گزارش شده است. نکته مهم دیگر این است که اگر این دو با هم باشند شانس عوارض بیشتر خواهد بود و جالب این که اینها از نظر بالینی و تصویربرداری قابل افتراق از همدیگر نیستند. همچنین تست‌های اختصاصی هم به راحتی بیماری ناشی از آنفلوانزا و کووید ۱۹ را از هم جدا نمی‌کنند.

کریمی گفت: اگر آنفلوانزا در گردش باشد و عفونت همزمان با کرونا ایجاد کند، برای این تعداد جمعیت چگونه واکسن آماده کنیم؟ چند دوز واکسن در بخش دولتی و خصوصی آماده عرضه به مردم داریم؟ اگر کمبود داریم این کمبود را چگونه مدیریت کنیم تا واکسن به دست افراد پرخطر شامل کودکان زیر ۵ سال، مادران باردار، کادر پزشکی و افراد دارای بیماری مزمن و نقص ایمنی برسد.

این فوق تخصص عفونی اطفال، افزود: ما باید برای پاییز و زمستان جهت برخورد علمی و اجرایی مناسب آماده باشیم و سناریوهای مختلف مدیریتی را در نظر بگیریم و خودمان را برای بدترین وضعیت ممکن آماده کنیم.

کد خبر 547619
منبع: مهر

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha