پنجشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۸۷ - ۰۹:۵۶
۰ نفر

گروه سیاسی: این هفته را دولت در حالی به پایان برد که رئیس‌جمهور در میان مردم شهر کرد سخنرانی می‌کرد.

دولت در چهلمین سفر استانی خود در انتهای این هفته به استان چهارمحال و بختیاری رفت و رئیس‌جمهور در جمع مردم شهر کرد از خاطرات سفرش به ایتالیا گفت.

اولین سفر رئیس جمهور به کشورهای اتحادیه اروپا در هفته قبل برای شرکت در اجلاس فائو صورت گرفت و اتفاقا یکی از مباحث داغ مطرح در رسانه‌ها ابتدای هفته جاری نحوه استقبال و میزان موفقیت سفر رئیس جمهور به ایتالیا بود. احمدی نژاد در حالی که شایع بود می‌خواهد با پاپ دیدار کند در این سفر نه با پاپ دیدار کرد و نه با مقامات ایتالیا.

او تنها در اجلاس شرکت کرد و با مقامات چند کشور دیگر و همچنین با بان کی مون – دبیرکل شورای امنیت – دیدار کرد. مخالفان ومنتقدان سیاسی احمدی نژاد سفر رئیس جمهور را ناموفق ارزیابی کردند و گزارش‌هایی هم در روزنامه‌های خود به چاپ رساندند، البته روابط عمومی دولت هم بیکار ننشست و یکی از روزنامه‌ها که سفر احمدی نژاد را ناموفق ارزیابی کرده بود را مجبور به درج پاسخ و چاپ تیتری علیه خود کرد.

 این کار روابط عمومی ریاست جمهوری در روابط میان دولت و مطبوعات بی نظیر است. البته بشنوید از خبرهایی که توسط روزنامه‌های خارجی فاش می‌شود. خبر انتقال پول های ایران از بانک‌های خارجی توسط روزنامه‌های خارجی فاش شد در حالی که هیچ خبری در این زمینه به رسانه‌های داخلی داده نشده بود و گویا تلاش دولت برای مخفی نگه داشتن این خبر تنها در مورد رسانه‌های داخلی کارساز شد.

هاشمی میهمان 10 روزه ملک‌‌عبد‌الله

همزمان با سفر محمود احمدی‌نژاد به ایتالیا، هاشمی رفسنجانی هم به دعوت امیرعبدالله پادشاه عربستان به مکه رفت. او که در سفر خود بسیاری از شخصیت‌ها و چهره‌های سیاسی را همراه کرده بود حتی وقتی از حداد عادل دلجویی کرد و از او خواسته بود که همراهش به مکه برود اما حداد این دعوت را نپذیرفته بود. هاشمی در سفر خود تلاش کرد تا روابط عربستان و  تهران را تقویت کند و سوءتفاهمات احتمالی را برطرف کند. دیروز هم دومین دیدار ملک‌عبدالله پادشاه عربستان و اکبر هاشمی رفسنجانی  برگزار شد.

لاریجانی در مجلس

در این روزها که لاریجانی در ماه عسل ریاستش بر مجلس قرار دارد به تلاش گسترده ای برای تعامل با سایر قوا پرداخت؛ دیدار با رئیس قوه قضاییه و رئیس جمهور در این هفته در دستور کار لاریجانی قرار داشت. علی لاریجانی که در مجلس هشتم بر صندلی حداد عادل تکیه زده است زمانی توسط رئیس‌جمهور از سمت خود در شورای عالی امنیت ملی کنار گذاشته شده بود، جالب است که این روزها برخی تحلیلگران معتقدند لاریجانی در پناه حمایت احمدی نژاد توانسته به ریاست مجلس برسد. اگر این خبر صحت داشته باشد از عجایب دنیای سیاست است، چه این که لاریجانی در سمت دبیری شورای عالی امنیت ملی تحمل نشد اما تشویق به نشستن بر کرسی ریاست مجلس می‌شود؟

تعطیلات خوب است یا بد؟

این هفته با پایان تعطیلات 5 روزه در کشورمان آغاز شد. این تعطیلات به خاطر تلاقی رحلت بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و پانزده خرداد با ایام شهادت حضرت زهرا(س) طولانی شده بود. تعطیلات این چنین همواره با واکنش‌های بسیاری در رد یا تایید همراه است. یکی از مواردی که همواره در کشورمان مورد بحث بوده است میزان بالای تعطیلات رسمی در کشورمان است.

مخالفان تعطیلات زیاد معتقدند این تعطیلات اداره کشور را مختل می‌کند. در حالی که برخی موافقان این تعطیلات معتقدند با وجود این تعطیلات هم، میزان روزهای تعطیل در کشور ما نسبت به سایر کشورها کمتر است. چه این که در کشورهای دیگر هفته‌ای دو روز تعطیلی وجود دارد و جمع تعطیلات رسمی با جمعه به زحمت می‌تواند به این رقم برسد. به هر صورت دیروز آیت‌الله مکارم شیرازی یکی از مراجع تقلید و سردار احمدی مقدم فرمانده نیروی انتظامی از تعطیلات زیاد و تاثیر آن بر آموزش طلاب و دانشجویان و ایجاد مشکل با دامن زدن به بین‌التعطیلات بر دامنه انتقادات افزودند.

خط خطی کردن ماشین‌های گران

سرپرست وزارت کشور با اعلام سهمیه‌های جدید بنزین ضمن اینکه خودروهای پرمصرف و به ویژه گرانقیمت را از سهمیه بنزین محروم کرد. سهمیه برخی خودروها مانند تاکسی و وانت را نیز کم کرد. مهم‌ترین پیام سهمیه‌های جدید تثبیت سیستم دو نرخی شدن بنزین بود. وقتی قیمت بنزین آزاد اعلام شد دولت تاکید داشت که عرضه بنزین آزاد مقطعی است و دولت قصد دائمی کردن آن را ندارد اما با سهمیه‌های جدید معلوم شد که برخی خودروها راهی جز استفاده از سهمیه های آزاد را ندارند پس عرضه بنزین آزاد بر خلاف نظر اول دولت مقطعی نبوده و تداوم خواهد داشت. انگار دولت می‌خواهد خطی روی ماشین‌های پولدارها بکشد.

 پرده دوم توقیف سه روزه فارس

خبرگزاری فارس هم که داغ توقیف چند روزه را بر پیشانی خود احساس می‌کند این روزها از حضور در برنامه‌های رئیس‌جمهور منع شده است. این خبرگزاری در هفته قبل به‌دنبال درج خبری مبنی بر کنار گذاشته شدن رئیس بانک مرکزی از سوی وزارت ارشاد به سه روز تعلیق آن هم ابتدای تعطیلات پنج روزه محکوم شد البته محکومیت فارس به این جا ختم نشد و این خبرگزاری هم اکنون از حضور در برنامه‌های ریاست جمهوری منع شده است این در حالی است که این خبرگزاری نفوذ زیادی در روابط عمومی دولت دارد و در عین حال همواره به‌عنوان نزدیک‌ترین خبرگزاری به دولت شناخته شده است.

خبرگزاری فارس پس از توقیف بیکار ننشسته و در گفت‌وگو با چهره‌های سیاسی سعی در تبرئه خود داشته است که البته این اقدامش نیز مورد انتقاد معاون مطبوعاتی وزارت کشور قرار گرفته است. ملکیان در اظهارات اخیر خود در فراری به جلو اعلام کرد که از نظر آنها این خبرگزاری مدیرعامل ندارد چرا که تغییر مدیرعامل این خبرگزاری در ماه‌های قبل بدون هماهنگی با هیات نظارت انجام گرفته است.

برنج و چای در صدر افزایش قیمت

برنج و چای در این هفته از نظر افزایش قیمت رکورد زدند البته این دو کالا رقبای قدرتمندی مانند مواد شوینده و ماکارونی داشتند. برنج در روزهای پایانی هفته اندکی با کاهش قیمت مواجه بود ولی به‌طور کلی این روزها کالاهای مصرفی مردم هر روز گران‌تر می‌شود و تلاش های دولت برای جلوگیری از آن تابه حال نتیجه‌ای نداشته است. البته احمدی نژاد در اظهارات اخیر خود گرانی‌ها را به مافیا نسبت داده است.

یکی دیگر از مسائلی که این روزها مردم را آزار می‌دهد کمبود برق است. تهرانی‌ها این روزها تجربیات دو دهه قبل خود را به یاد می‌آورند یعنی آن زمان که کشورمان درگیر جنگ تحمیلی بود و کشور در آن شرایط با کمبود برق مواجه بود. در آن سال‌ها مردم کشورمان با درک شرایط، سختی‌ها را تحمل می‌کردند اما توجیهاتی که مقامات کشورمان این روزها درباره قطع برق می کنند می تواند مردم را قانع کند؟ البته دیروز هم رئیس‌جمهوری بخشی از گرانی‌ها را متوجه ائتلاف مافیای بازار و سیاستمداران دانست که البته بخشی از آن هم بیراه نیست.

 اولین جلسه علنی مجلس

مجلس در این هفته، اولین جلسه علنی خود را برگزار کرد و علی لاریجانی نیز اولین روز ریاست خود بر مجلس را تجربه کرد. مجلسی‌ها در این هفته به یک فوریت برداشت از حساب ذخیره ارزی برای مقابله با خشکسالی رای دادند و با این کار نشان دادند که حاضر به تعامل با دولت هستند البته برخی هم استدلال کردند که مجلس نشان داده است که حاضر به تعامل نیست.

 البته از گوشه و کنار مجلس خبرهایی مبنی بر جمع آوری امضا برای استیضاح وزیر مسکن شنیده شد که اگر صحت داشته باشد خبر خوشایندی برای دولت نخواهد بود. با وجود این که دولت تغییرات زیادی در کابینه خود انجام داده است علاقه‌ای ندارد قوه‌ای دیگر مانند مجلس نیز کابینه را دستخوش تغییر کند. از سویی نمایندگان مجلس برای این که موکلان خود را راضی کنند در تلاشند تا با گرانی و تورمی که در کشور ایجاد شده مقابله کنند و اگر جمع‌آوری امضا برای استیضاح وزیر مسکن صحت داشته باشد روی دیگر سکه تعامل مجلس و دولت نمایان خواهد شد.

دولت به‌دنبال مقابله با آشفتگی در بازار مسکن

البته دولت و شخص احمدی نژاد تلاش می‌کنند تا با تمهیداتی که اندیشیده‌اند به مقابله با تورم در بازار مسکن بروند. دولت اخیرا کمیته‌ای تشکیل داده است و تلاش می کند با تقویت سیاست گذاری در این زمینه به نوعی آشفتگی در بازار مسکن را کنترل کند. برخی کارشناسان بازار مسکن که البته همان‌گونه که می‌دانید آژانس‌های مسکن بخش عمده آن هستند معتقدند افزایش قیمت مسکن ناشی از سیاست‌های کلان دولت است و سیاست‌های مربوط به بازار مسکن اگر اصلاح هم بشوند نمی‌توانند جلوی افزایش قیمت مسکن را بگیرند.

طهماسب مانده است

اما بشنوید از ماجرای اختلافات رئیس کل بانک مسکن و سایر دولتی‌ها. در این هفته اختلافات مخفی‌تر شد اما شواهد نشان می‌دهد که همچنان بحث‌ها و کشمکش‌ها میان رییس کل بانک مرکزی و برخی وزرای کابینه و حتی شخص رئیس‌جمهور و معاون اول ادامه دارد. رئیس بانک مرکزی در آخرین اظهارات خود اعلام کرد که استعفا نداده و همچنان در سمت خود باقی است. حال باید دید که در روزهای آینده این ماجرا به کجا کشیده می‌شود. به هر حال تا الان شایعه استعفا و یا کناره گیری هر فرد منتسب به کابینه‌ که منتشر شده بعد از چندی به واقعیت تبدیل شده است.

جدال لفظی محتشمی پور و شاگردان مصباح یزدی

یکی دیگر از اتفاقاتی که در این هفته به مباحث روز تبدیل شده بود اظهارات علی اکبر محتشمی پور – نماینده سابق مجلس و یکی از وزرای کشور در دوره جنگ تحمیلی- علیه محمدتقی مصباح یزدی  از علمای حوزه علمیه قم است. محتشمی پور در سخنان خود مصباح یزدی را به مخالفت با اندیشه‌های امام(ره) در زمان حیات ایشان متهم کرده است و این که مصباح هرگز به جبهه‌ها سر نزده است و در مقابل شاگردان مصباح یزدی و برخی چهره‌های سیاسی با حمله به محتشمی‌پور سخنان وی را تکذیب کردند.

 البته مصباح یزدی تا به حال واکنشی به این سخنان نشان نداده است. محتشمی پور پیش‌تر نیز به مصباح یزدی حمله کرده بود در آخرین واکنش‌ها به سخنان محتشمی پور فاطمه رجبی خواستار خلع لباس محتشمی پور شده است.

کد خبر 54739

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز