تعاونی‌های مسکن چند سالی است در زنجان به یک موضع چالش‌برانگیز و در برخی مواقع به جای انجام وظیفه ذاتی به مرکز دلالی زمین و مسکن تبدیل شده اند.

تعاونی مسکن

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از مهر، برخی تعاونی‌های مسکن زنجان طی چند دهه اخیر با شگردهای مختلف زمین‌هایی را به تصرف خود درآورده و تلاش کرده‌اند با قطعه‌بندی و فروش زمین به اعضای خود و با فشار به مدیران استانی، زمین‌های خارج از محدوده را به داخل محدوده شهری منتقل کنند.

برخی شرکت‌های تعاونی صوری یا شرکت‌هایی که به صورت خانوادگی اداره شده و با ایجاد چرخه فروش فیش زمین و مسکن طی چند دهه اخیر، سودهای میلیاردی را به بهای خیانت به اعتماد مردم به دست آورده‌اند.

انتظار ۳۰ ساله

یک عضو تعاونی مسکن که بیش از سه دهه است با فروختن همه دارایی خود فیش آپارتمان یکی از نهادهای دولتی را دریافت کرده، می‌گوید: سال ۷۶ همه دارایی و طلاهای همسرم را فروختم و فیش آپارتمان یکی از تعاونی‌های زنجان را خریدم، ولی هنوز با گذشت نزدیک به ۳۰ سال آپارتمان تحویل نشده است.

احمدی می‌افزاید: تا به امروز جواب مشخصی به من و سایر دارندگان فیش داده نشده و حتی در مقطعی با دستگیری مدیرعامل و برخی اعضا، تعاونی منحل شد.

لزوم توقف دور باطل فروش فیش

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان با تایید این که برخی شرکت‌های تعاونی مسکن، کلاه‌برداری را از حد گذرانده‌اند، می‌گوید: دور باطل فروش فیش زمین توسط برخی شرکت‌های تعاونی مسکن که باعث سوداگری در این بخش شده است، باید متوقف شود.

مسعود بیات‌منش با اشاره به فروش زمین‌های خارج از محدوده شهری زنجان توسط برخی از شرکت‌های تعاونی مسکن، می‌افزاید: در دهه هفتاد برخی از شرکت‌های تعاونی مسکن اشتباهات زیادی مرتکب شدند و متولیان امر نیز بر روند این اشتباهات نظارت کافی انجام ندادند؛ همین اشتباهات و نبود نظارت کافی بر عملکرد شرکت‌های تعاونی مسکن، هنوز هم ادامه دارد و شاهد خرید زمین‌های کشاورزی از سوی شرکت‌های تعاونی مسکن هستیم، این در حالی است که انتظار ما از دستگاهی چون جهاد کشاورزی استان این است که در حفظ اراضی کشاورزی به معنای واقعی کلمه تلاش وافر داشته باشد.

وی ادامه می‌دهد: زمین‌هایی که شرکت‌های تعاونی مسکن، خارج از محدوده شهری دارند، با توجه به ضوابط طرح جامع شهر زنجان به هیچ وجه داخل محدوده شهری قرار نخواهد گرفت، بنابراین کاربری این زمین‌ها از دید قانون فقط کشاورزی است و این شرکت‌ها می‌توانند فقط در این زمینه فعالیت داشته باشند؛ این نوع فعالیت‌ها نیز متولی مربوط به خود را که همان امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان است، دارد.

بنگاه‌داری

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان با تاکید بر اینکه برخی از شرکت‌های تعاونی مسکن، کلاه‌برداری را از حد گذرانده و پا را فراتر گذاشته‌اند، ادامه می‌دهد: به عنوان مثال، در گذشته شرکت تعاونی کانون بازنشستگان نیروهای مسلح اقدام به دایر کردن دفتری در زنجان کرده و کاری شبیه به بنگاه‌داری انجام می‌داد، در واقع از نام کانون بازنشستگان نیروهای مسلح سوءاستفاده کرده و بعدها در اوایل دهه هشتاد، خود رئیس کانون بازنشستگان نیروهای مسلح علیه این فرد شکایت کرده است.

بیات‌منش بیان می‌کند: این فرد با سوءاستفاده از اعضای خود، ۱۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی پلاک دیزج‌آباد زنجان را خریداری کرده و فروشندگان نیز به اشتباه اقدام به فروش اراضی ملی به این کانون کرده‌اند. این کانون ۱۰۰ هکتار زمین مذکور را در قالب فیش از سال ۷۱ تا ۷۸ به مردم عرضه کرده که این اتفاق هم‌زمان با فروش فیش زمین‌های سایان در آن زمان رخ داده است.

وی اضافه می‌کند: ۱۵۰۰ نفر از مردم با این تفکر که این زمین‌ها همانند زمین‌های سایان است، اقدام به خرید این فیش‌ها کرده‌اند. انتظار و درخواست ما از دستگاه قضائی این است که به این قضیه ورود جدی داشته باشد؛ چرا که این اقدام یک کلاه‌برداری آشکار بوده و نکته جالب اینکه همین کانون که یک شرکت کلاه‌برداری است، ادعای مالکیت سایت ۷۳ هکتاری را دارد که قرار است طرح اقدام ملی مسکن در آن اجرا شود.

فضای کاذب خرید و فروش

بیات‌منش با تاکید بر اینکه همین کارهای غیرقانونی است که باعث سوداگری در موضوع زمین و مسکن و نیز افزایش بی‌رویه قیمت آن می‌شود، می‌گوید: برخی از افرادی که دارای شرکت تعاونی مسکن هستند، با ایجاد جو روانی، باعث به وجود آمدن فضای کاذب خرید و فروش در حوزه زمین و مسکن می‌شوند و این فیش‌ها در بنگاه‌ها خرید و فروش شده و سپس در دفاتر خود به نام فروشنده، فیش جدید تولید کرده و همانند یک بنگاه معاملاتی از فروشنده مبلغی را دریافت کرده و به حساب شرکت تعاونی واریز می‌کنند.

وی ادامه می‌دهد: این شرکت‌ها دارای هیئت مدیره بوده و برای خود حقوق و پاداشی در نظر می‌گیرند و خیال ندارند این اقدامات را به پایان برسانند، در حالی که این روند به هیچ وجه نباید ادامه پیدا کند و این موضوع باید بالاخره در جایی متوقف شود. پیشنهاد دادیم که این زمین‌ها را از این شرکت‌ها با همان قیمتی که سهام‌داران متضرر نشوند، خریداری کنیم.

کمبودهای قانونی

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان اظهار می‌کند: آماری در اختیار داریم که برخی از بنگاه‌ها از وجود فیش‌های متعدد زمین به تعداد قابل توجهی برخوردار بوده و سازمان‌دهی این مسائل را نیز همین بنگاه‌ها برعهده دارند؛ زمانی که قیمت‌ها بالا می‌رود، اقدام به فروش فیش‌ها کرده و زمانی که قیمت‌ها پایین می‌آید، خرید را آغاز می‌کنند و این خود یک بازار سوداگری در حوزه زمین و مسکن به شمار می‌آید که توسط این شرکت‌های تعاونی به وجود آمده است.

بیات‌منش با بیان اینکه یکی از مشکلاتی که در این زمینه داریم، مربوط به کمبود قوانین است، می‌افزاید: شرکت‌های تعاونی مسکن در مواردی اقدام به دور زدن قوانین می‌کنند و گاهی اوقات نیز موضوع یکنواختی بین متولیان وجود ندارد. این موضوع می‌تواند با ورود شورای تأمین حل شود، هر چند اداره‌کل راه و شهرسازی استان نیز برای حل این مشکل طرح و برنامه خاص خود را دارد و معتقدیم این موضوع به راحتی قابل حل است، به شرطی که دیگر اجازه به وجود آمدن چنین مشکلاتی را ندهیم.

وی ادامه می‌دهد: بیشتر شرکت‌های تعاونی مسکن که اقدام به سوءاستفاده می‌کنند، شرکت‌های دولتی هستند و در داخل دستگاه‌های دولتی اقدام به این کار می‌کنند. به عنوان مثال، اولین باغ‌شهر را شرکت تعاونی مسکن منابع‌طبیعی به وجود آورده است و ما باید این دور باطل را در جایی قطع کنیم.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان اظهار می‌کند: ما به دنبال جبران خسارت افرادی هستیم که سال‌ها پیش گول برخی از شرکت‌های تعاونی را خورده‌اند و حاضر هستیم مبلغی را که پرداخت کرده‌اند، به‌روزرسانی و پرداخت کنیم تا پای مردم از این قضایا بیرون کشیده شود.

رضایت مدیرکل تعاون و رفاه

با همه چالش‌ها و مشکلاتی که تعاونی‌های مسکن در استان به خصوص شهر زنجان ایجاد کرده‌اند ولی مدیرکل تعاون، کار و رفاه‌اجتماعی استان زنجان معتقد است: شرکت‌های تعاونی مسکن در استان زنجان فعالیت خوبی داشته و نقش مهمی در خانه‌دار کردن مردم زنجان طی دهه‌های اخیر ایفا کرده‌اند.

محمدرضا یوسفی با بیان این که برخی شرکت‌های تعاونی مسکن قبل از تصویب قانون ممنوعیت ساخت خانه در زمین‌های خارج از محدوده، اقدام به خرید و دادن فیش به اعضای خود کرده‌اند، می‌گوید: در حال حاضر این شرکت‌های تعاونی با چالش تغییر کاربری و الحاق زمین‌های خارج از محدوده به محدوده شهری روبرو هستند.

وی می‌افزاید: فعالیت تعاونی‌های مسکن در طول سالیان متمادی در این استان نقش مهمی در خانه‌دار شدن اقشار مختلف جامعه داشته و ۶۰ تعاونی مسکن در استان زنجان ۳۳ هزار و ۱۰۱ قطعه زمین واگذار کرده‌اند.

به گفته یوسفی، در حال حاضر ۲۱۴۱ واحد مسکونی در استان توسط این تعاونی‌ها در دست ساخت است که بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده، ۳۷۰ واحد تا پایان امسال و مابقی تا نیمه دوم سال آینده تحویل اعضا می‌شود.

کد خبر 547388

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha