پنجشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۸۷ - ۰۸:۲۸
۰ نفر

علی خردپیر، محمدهیراد حاتمی: «نوشتند که احمدی‌نژاد در هیأت ‏دولت موقع ناهار، یک ظرف غذا هم برای حضرت روی میز می‌چیند!

 احمدی‌نژاد در دوره شهرداری، مسیر حرکت ‏کاروان حضرت از مکه به تهران را پیشاپیش آسفالت کرده است! احمدی‌نژاد مدعی ارتباط با حضرت شده و گران ‏شدن برنج را، محصول مدیریت حضرت و تصمیم ایشان دانسته است! و این در حالی بود که من چند بار گفته‌ام که ‏برخی گرانی‌ها، و نه همه آنها، اتفاقاً محصول مدیریت پنهان و ائتلاف مافیایی در بازار با برخی سیاستمداران از همان نوعی ‏که گفتم و کار کسانی است که پس از سه سال، هنوز هم رأی مردم را فصل الخطاب ندانسته و به اراده مردم در ‏انتخابات ریاست‌جمهوری نهم، تسلیم نشده‌اند و از مردم و دولت، یکجا انتقام می‌گیرند. متأسفانه آنانکه مسئول ‏رسیدگی و اجرای عدالت‌ هستند نیز، اصل وجود مفسدین اقتصادی را منکر می‌شوند و گویا پیام هشت ماده‌ای رهبری را ‏هم شعاری و عوام فریبی می‌دانند!»

 این سخنان رئیس دولت نهم  بخشی از یک نوشته بلند وبلاگی است به قلم محمود احمدی‌نژاد که از ابتدای دوره ریاست بر قوه مجریه داعیه مبارزه با مافیای اقتصادی را مطرح کرده است.

سخنان احمدی‌نژاد این بار تلنگری دیگر بود به مخالفان سیاسی دولتی که عملکردش فشار به سزایی را به طبقات جامعه به ویژه طبقات پایین تحمیل کرده است.

احمدی‌نژاد در وبلاگ شخصی و چهار زبانه خود روز گذشته نوشت که مخالفان وی که در جرگه سیاستمداران نیز هستند با بازاریان ائتلافی تشکیل داده و مدیریتی پنهان اعمال می‌کنند.

واقعیت اما آن است که تاریخ سیاسی ایران گواهی می‌دهد بازار در کنش و واکنش سیاسی و اجتماعی پیوسته یا در خدمت دولت راست‌گراست یا همراه و پیرو اپوزیسیون مذهبی - سنتی. پس از انقلاب 1357 که روحانیت از جایگاه اپوزیسیون به مقام پوزیسیون جلوس کرد تا کنون، قشر بازاریون بیش از آنکه تمایل به جای گرفتن در صف معترضان داشته باشند به سوی قدرت گرایش داشته و اینچنین در طول سه دهه گذشته با حفظ رابطه سنتی از درگیری با دولت پرهیز می‌کنند. نفع بازار در دوره‌ای که سیاست‌های رهیابی به بازاری پویا و فراتر از چنگ دولت نقض می‌شود در تنش‌آفرینی نیست.

 سخنان احمدی‌نژاد البته اشاره‌وار در جمع مردم چهارمحال و بختیاری  نیز تکرار شد و همه تقصیر گرانی و تورم به دوش عده‌ای مخالف افکنده شد، با این حال با گذشت نزدیک به سه سال از عمر دولت نهم، اثبات شده که همه مخالفان و منتقدان در جرگه جناح چپ و اصلاح طلب نبوده‌اند و به‌نظر می‌رسد که اینگونه اتهام پراکنی‌ها به تعداد نقادان رفتار سیاسی رئیس‌جمهوری بیفزاید.

بازار بی‌رونق، گران‌فروشی ندارد

احمد کریمی اصفهانی، دبیر کل جامعه اصناف و بازاریان در گفت‌وگو با خبر نگار همشهری چاپ عصر گفت:«مقام معظم رهبری در رابطه با مفاسد اقتصادی هیات قدرتمندی را تشکیل دادند تا به وسیله آن با این معضل در جامعه برخورد شود. در هیاتی که از سوی رهبری برای مبارزه با مفاسد اقتصادی تشکیل شده است روسای قوه مجریه، مقننه، قضائیه و رئیس شورای مصلحت نظام عضویت دارند. این هیات در رابطه با فساد اقتصادی تصمیم‌گیری خواهند کرد و عوامل آن را باید معرفی کنند.»

کریمی اصفهانی ادامه داد: «سران این سه قوه به اضافه رئیس تشخیص مصلحت نظام قدرت بسیار زیادی را در این هیات برای مبارزه با مفاسد اقتصادی دارند بنا بر این هر گونه مطلبی که در رابطه با مفاسد اقتصادی مطرح می‌شود باید ابتدا در این هیات به تایید برسد.»

 وی با اعتقاد به اینکه هر گونه اعلام نظری در رابطه با مفاسد اقتصادی بدون تایید این هیات ارزشی نمی‌تواند داشته باشد گفت:«مافیای گرانی و مفاسد اقتصادی ابتدا در هیاتی که برای مبارزه با مفاسد اقتصادی از سوی مقام معظم رهبری تعیین شده است باید به اثبات برسد. همچنین باید به این موضوع توجه کرد، پیش از اینکه نام افرادی که به مفاسد اقتصادی محکوم هستند اعلام شود باید جرم آنها در هیات مبارزه با مفاسد اقتصادی به اثبات برسد، در غیراین صورت نمی‌توان در رابطه با این موضوع اظهار نظر کرد.»

دبیر کل جامعه اصناف و بازاریان افزود:«هرگونه متهم کردن افراد پیش از اینکه جرم آنها به‌عنوان عامل مفاسد اقتصادی در هیات مورد تایید مقام معظم رهبری تایید شود، جز فرافکنی موضوع دیگری را دنبال نمی‌کند. اینگونه افراد به این طریق مشکلات خود را به گردن دیگران خواهند انداخت و با این کار دیگران را عامل فساد اقتصادی عنوان می‌کنند.»
 وی در پاسخ به این سؤال که آیا در بازار مافیای گران فروشی وجود دارد یا خیر گفت:«بنده به هیچ عنوان این مسئله را قبول ندارم. اگر این ادعا صحت دارد که بازاریان عامل گران‌فروشی هستند تقاضا دارم که عوامل آن را به مردم معرفی کنند تا تمامی مردم آنها را بشناسند.»

 وی با اشاره به سوء مدیریت در نظام اقتصادی در کشور گفت:«سوء مدیریت‌ها باعث شده است نابسامانی‌های اقتصادی در کشور به وجود ‌آید و اختلالات فعلی در نظام اقتصادی کشور بیشتر نشأت گرفته از همین سوء مدیریت اقتصادی است. اگر هم چنین مافیایی وجود داشته باشد به‌دلیل بستری است که به وجود از سومدیریت است»

در رابطه با سخنان اخیر رئیس‌جمهوری در وبلاگ شخصی اش مبنی بر اینکه مافیای بازار، عوامل گران‌فروشی هستند یکی دیگر از چهره‌های معروف و مطرح  اصولگرای بازار که نمی‌خواست نامش فاش شود به خبر نگار همشهری گفت:«من وجود مافیای گرانی در بازار را تکذیب می‌کنم. همچنین موضوعی اصلا صحت ندارد و نمی‌توان این اتهام را قبول کرد.»

وی افزود:«سیاست‌های اقتصادی در طول مدت فعالیت دولت باعث تضعیف بازار شده است و تا حد زیادی از رونق آن کاسته است بنا بر این نمی‌توان گفت که بازاریان عوامل گران‌فروشی باشند.»

همچنین الیاس نادران، نماینده مجلس هشتم در رابطه با صحبت‌های اخیر رئیس‌جمهوری در وبلاگ شخصی اش به همشهری عصر گفت:«در این رابطه من نمی‌توانم اظهار نظر کنم و در این زمینه باید وزیر بازرگانی یا معاونان ایشان که با بازار و اصناف در ارتباط هستند اظهار نظر کنند.» گفتنی است که هیچ کدام از مقامات وزارت بازرگانی حاضر به دفاع از اظهارات اخیر رئیس‌جمهوری در رابطه با اینکه مافیای بازار عامل گران فروشی هستند نشدند.

فرار از پاسخگویی

«به‌طور کلی هرگاه در ادوار مختلف دولت و به ویژه پس از انقلاب در ایران با مشکلات اقتصادی روبه‌رو شده‌ایم، تمایل بر آن بوده است که ریشه و علل آن به مسائل غیراقتصادی تاویل شود.»

علی مزروعی کارشناس مسائل اقتصادی با بیان این مطلب می‌گوید:«امروز هم درباره مسئله رشد رو به تزاید تورم به‌عنوان یک مشکل نهادینه شده در اقتصاد کشور همین نگاه حاکم است.»

مزروعی که از جمله منتقدان سیاست‌های اقتصادی دولت احمدی‌نژاد است ادامه داد:«دولتمردان نهم، در واقع نمی‌خواهند مسائل و مشکلات اقتصادی را از ریشه ارزیابی کنند بلکه با مطرح کردن مسائل انتزاعی و مبهمی چون مافیا در تلاشند تا بر رفتارها و سیاست‌های غلط خود سرپوش بگذارند.»

این نماینده مجلس ششم شورای اسلامی پیرامون سخنان احمدی‌نژاد درباره ائتلاف مافیایی در بازار با برخی سیاستمداران تصریح می‌کند:«موضوع این است که هیچ‌یک از چنین سخنانی مستند بر آمار و اطلاعات صحیح کارشناسی نیست و دلیل معضل اصلی که همان تورم باشد، بدون تکیه بر شاخص‌های علمی به این و آن نسبت داده می‌شود.

این در حالی است که بخشی از تورمی که امروز تحمل می‌کنیم به‌دلیل رشد و افزایش نقدینگی طی سال‌های 1374 به بعد است و عامل این رشد نقدینگی هیچ نهاد یا گروهی جز نهاد دولت نمی‌تواند باشد ؛ از این روی دولت‌های پیشین و کنونی در این باره مقصرند و نه دیگری.»

به گفته این عضو جبهه مشارکت ایران اسلامی«سخن گفتن از مافیا به جای لحاظ کردن نگاهی علمی در برابر چنین مسئله‌ای، جز فرار از پاسخگویی نبوده و نمی‌تواند باشد. این نوع رفتار نشان از ضعف دارد و مانند فرافکنی است.»مزروعی در ادامه گفت‌وگو با خبرنگار همشهری عصر خاطرنشان ساخت:«هرگز نباید از یاد برد که اقتصاد مانند هر رشته دیگر علمی، شامل تعریف روشن و روش تحلیل‌های مشخصی است و فرقی نمی‌کند که از این علم در کجای جهان بهره گرفته شود.»

وی البته با ذکر مثالی از بی‌تدبیری‌ها و سیاست‌گذاری‌های غلط دولت احمدی‌نژاد تصریح می‌کند:«دولت نهم بودجه سال 85 را به شیوه انبساطی تهیه و به مجلس هفتم تحویل داد و از آن پس نیز چنین روش بودجه‌نویسی را در سال بعد تکرار کرد. همچنین پرداخت وام‌های زیادی که در قالب اجرای طرح‌های زود بازده از بانک‌ها صورت گرفت، همه و همه درنهایت به رشد بی‌رویه نقدینگی در جامعه منجر شد.»

به گفته این نماینده اسبق در مجلس اصلاحات احمدی‌نژاد و یارانش جز اینکه با پیش کشیدن موضوعاتی واهی و اتهام زنی‌های غیرمستقیم به حاشیه آفرینی اقدام کنند، نتیجه دیگری کسب نخواهند کرد و چنین نگاه و روشی در وجود مشکلات اقتصادی کشور هیچ تاثیری نخواهد گذارد و مسائل همچنان باقی می‌ماند.

کد خبر 54727

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز