دانشمندان آلمانی به تازگی ارتقای یک تلسکوپ خورشیدی به نام «گرگور» را در رصدخانه «تید» در جزایر قناری اسپانیا کامل کرده‌اند و نتیجه این کار مجموعه‌ای از عکس‌های فوق‌العاده از ستاره ماست.

Sun

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از لایوساینس لوسیا کلینت، دانشمندی از انستیتوی فیزیک خورشیدی لایب‌نیتس در فرایبورگ آلمان می‌گوید: «کاری بسیار مهیج و همچنین بسیار مشکل بود. ما در طول فقط یکسال به طور کامل اپتیک، مکانیک و الکترونیک این تلسکوپ را دوباره طراحی کردیم تا به بهترین کیفیت تصویر برسیم.»

تلسکوپ گرگور (GREGOR) به عنوان بزرگترین تلسکوپ خورشیدی اروپا رصدهایش را در سال ۲۰۱۲ شروع کرد و طرح ارتقای آن در سال ۲۰۱۸ آغاز شد. این ارتقاها شامل کار بر روی اپتیک تلسکوپ و سیستم‌های کنترل، رنگ کردن دوباره رصدخانه برای کمتر بازتاب دادن نور و تداخل کمتر با رصدها و به کار بستن سیاست‌های جدید زمان‌بندی رصد برای بهبود برون‌ده علمی مشاهده‌ها می‌شوند.

تلسکوپ اکنون به دانشمندان اجازه می‌دهد ویژگی‌های از خورشید را که قطرشان فقط ۵۰ کیلومتر است، ثبت کنند. 

و از هنگامی که خورشید از نقطه حداقل چرخه خورشیدی ۱۱ ساله فعلی خارج شده و فعالیت خورشیدی بالا گرفته است، تلکسوپ گرگور مجال بررسی‌های زیادی پیدا کرده است.

چرخه‌ خورشیدی یا چرخه فعالیت مغناطیسی خورشید یک تغییر دوره‌ای تقریبا ۱۱ ساله در فعالیت خورشید است که بر اساس تغییرات در شمار لکه‌های خورشیدی مشاهده شده بر سطح آن اندازه‌گیری می‌شود. نقطه‌های حداقل و حداکثر خورشیدی به معنای دوره‌های با شمار حداقل و حداکثر لکه‌های خورشیدی هستند.

لکه‌های خورشیدی پدیده‌ای گذرا در فوتوسفر خورشید است که به صورت نقاطی تاریک‌تر از مناطق اطرافش ظاهر می‌شود. این لکه‌ها در واقع مناطق کاهش دمای سطحی ناشی از تراکم شار میدان مغناطیسی است که باعث مهار وزش گرمایی یا همرفت می‌شوند.

تصویر با وضوح بالای تلسکوپ گرگور از لکه‌های خورشیدی ساختر مغناطیسی پاپ‌کورن‌مانند را در آنها نشان می‌دهد.

یک تصویر با وضح بالا بوسیله تلسکوپ گرگور از یک لکه خورشیدی که در واقع یک توفان مغناطیسی سرد و تاریک است

تصویر جدیدی از خورشید با تلسکوپ گرگور که ساختارهای مغناطیسی روی خورشید را نشان می‌دهد

کد خبر 547218

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha