اندکی پس از نخستین نمایش «خورشید» در بخش مسابقه جشنواره ونیز ۲۰۲۰، چهار منتقد سرشناس در چهار رسانه معتبر سینمایی در اروپا و آمریکا از تازه‌ترین تجربه کارگردانی مجید مجیدی نوشتند و مهارت او را در به تصویر کشیدن یک روایت نفسگیر ستودند.

فيلم سينمايي خورشيد

به گزارش همشهری آنلاین، پیتر دوبروژ که از منتقدان ارشد ورایتی است، اعلام کرد هنگام تماشای «خورشید» یاد «پروژه فلوریدا» به کارگردانی شان بیکر افتاده که از بهترین فیلم‌ها درباره کودکان قرن ۲۱ است و داستان و ماجراهایش در دنیای والت دیزنی می‌گذرد. داستان درباره بچه‌هایی است که در آرزوی ورود به دنیای دیزنی هستند و در آخر وارد دیزنی‌لند می‌شوند. در فیلم مجیدی برعکس است و بچه‌ها از پارکینگ یک مرکز خرید به‌روز، برای رسیدن به آرزوهایشان به زیرزمین نمور تاریک یک مدرسه می‌روند.

مجیدی در مقام سازنده یکی از بهترین و انسانی‌ترین فیلم‌های کودکان قرن بیستم یعنی «بچه‌های آسمان»، از آن دنیای ساده می‌گذرد و در «خورشید» وارد یک دنیای پیچیده‌تر می‌شود. فیلمساز اینجا هم روی گروهی از بچه‌ها تمرکز کرده است که چالش‌هایشان با وجود کوچک بودن در ذهن آنها به اندازه کوه بزرگ و دست‌نیافتنی به نظر می‌رسد. حیفا المنصور عربستانی در فیلم فوق‌العاده «وجده» و نادین لبکی لبنانی در «کفرناحوم» کار کردن با کودکان را از مجیدی آموخته‌اند و بازیگران کودک خودش اینجا قَدَر و سرگرم‌کننده‌اند.

دبورا یانگ، منتقد ارشد هالیوود ریپورتر هم «خورشید» را یک روایت گیرا از دزدی برنامه‌ریزی‌شده کودکان خیابانی دانسته و نوشته است: «فیلمساز ایرانی برخی از تاثیرگذارترین و شگفت‌انگیزترین فیلم‌های چهان سینما را درباره کودکان رنج‌دیده و آزارکشیده ساخته و «خورشید» یکی از بهترین اثار اوست. صحنه‌های اکشن فیلم مانند یک فیلم کلاسیک با موضوع فرار از زندان ساخته شده‌اند و هیجان و خطر با حضور بچه‌ها در تونل زیرزمینی هر لحظه بیشتر می‌شود.»

نیکلاس باربر، منتقد ایندی وایر به فیلم مجیدی درجه B داده و آن را این‌گونه توصیف کرده است: «او در «خورشید» یک روایت اجتماعی واقعگرایانه و دیکنزی را از فقر کودکان در تهران با فیلمی پرجنب و جوش در مایه‌های سرقت ترکیب کرده و در کنار آن با حضور یک معلم دلسوز درامی معنادار به وجود آورده است؛ معلمی که در فیلم‌های دهه ۱۹۸۰ آمریکا رابین ویلیامز فقید می‌توانست نقش او را بازی کند.»

لی مارشال هم که از منتقدان سرشناس و ارشد اسکرین دیلی است، درباره «خورشید» چنین می‌نویسد: «پس از ونیز، هدف فیلم تازه مجیدی می‌تواند دست یافتن به موفقیت‌های بهترین و موفق‌ترین اثر کارنامه او یعنی «بچه‌های آسمان» باشد. هر چند شاید پندهای اخلاقی بر داستان و روایت سایه بیفکند و آن را بیش از اندازه موعظه‌آمیز جلوه دهد. این فیلمی دیکنزی است که حس ورود به دنیای دیزنی را به بیننده می‌بخشد.»

کد خبر 547157

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha