چهره‌اش برایمان تداعی‌کننده شخصیت «گلی» در یکی از برنامه‌های پرمخاطب تلویزیون است.

فاطمه امینی

همشهری آنلاین- پریسا نوری: چهره‌اش برایمان تداعی‌کننده شخصیت «گلی» در یکی از برنامه‌های پرمخاطب تلویزیون است. همان دختربچه‌ خندان و پرانرژی که پیراهن‌ رنگی می‌پوشد و به همراه «ململ» ببعی بازیگوش از ۱۰ سال پیش در برنامه کودک و نوجوان مهمان خانه‌های ماست و با لحن شیرین و طناز کودکانه مخاطبان کودک و نوجوان را با علاقه پای تلویزیون می‌نشاند. اما «گلی» کوچک و خندان، امسال با بازی در نقش «عمه فروغ» بی‌اعصاب سریال «آخر خط»، غافلگیرمان کرد. او نشان داد یک بازیگر حتی پس از سال‌ها ظاهر شدن در نقش کودک، به خوبی می‌تواند نقش یک آدم بزرگ جدی را هم بازی و مخاطب بزرگسال را جذب کند. در یک صبح گرم تابستان با «فاطمه امینی» مجری آشنای برنامه کودک هنگام ورزش صبحگاهی در پارک پلیس همراه شدیم.  

  ظاهراً هر روز صبح برای نرمش صبحگاهی به پارک پلیس می‌آیید. چرا این پارک را برای ورزش صبحگاهی انتخاب کرده‌اید؟  
تا قبل از شیوع کرونا برای پیاده‌روی، ورزش و انجام حرکات کششی به باشگاه انقلاب می‌رفتم، اما وقتی باشگاه به خاطر کرونا تعطیل شد تصمیم گرفتم در فضای باز و هوای خوب پارک پلیس ورزش کنم. ناگفته نماند که حدود ۲۰ سال است که ساکن تهرانپارس هستم و در واقع پارک پلیس نزدیک‌ترین پارک به خانه‌مان است و فضای سبز بسیار وسیع و جاده سلامتی استاندارد و مناسبی دارد.  
  همسایه‌ها و ‌اهالی محله شما را به نام «عمه فروغ» یا «گلی» می‌شناسند، ارتباطاشان با شما چطور است؟  
با وجودی که دوست دارم مرا به اسم «فاطمه امینی» بشناسند، اما بدون استثنا بیشتر بچه‌ها و حتی خیلی از بزرگ‌ترها مرا به نام گلی می‌شناسند. ارتباط شخصیت گلی با اهالی خیلی خوب است. همسایه‌هایم بسیار مهربانند و همیشه به من لطف دارند، هرکدام به نوعی محبتشان را نشان می‌دهند. مثلاً صبح که از خانه بیرون می‌آیم، سوپری محله داد می‌زند «خانم گلی! شیر تاریخ امروز آوردم»، یا عطاری محله می‌گوید «گل گاوزبان تازه برایمان رسیده، برایتان نگه داشتم...»
  با توجه به اینکه ۲۰ سال است ساکن تهرانپارس هستید، در یک جمله محله و اهالی را چگونه توصیف کنید.  
اهالی تهرانپارس خیلی مهربانند برای همین است که سال‌هاست اینجا زندگی می‌کنم و زندگی در این محله را با هیچ جا عوض نمی‌کنم. چون اینجا زندگی در جریان است.
   بیشتر از ۱۰ سال است که با کاراکتر گلی و به‌عنوان مجری برنامه کودک در قاب تلویزیون ظاهر شدید. چه چیزی باعث شد که نقش جدی در یک سریال بزرگسال را بپذیرید؟ و آیا در این نقش موفق ظاهر شدید؟  
 من از ۱۵ سالگی در کلاس‌های بازیگری استاد سمندریان شرکت کردم. سال‌ها کار حرفه‌ای و جدی تئاتر را در سالن‌های تئاتر شهر و وحدت و... روی صحنه رفتم اما خیلی‌ها نمی‌دانند که من کار بزرگسال انجام می‌دهم. برای سریال «آخر خط» یکی از دوستانم من را برای بازی در نقش عمه فروغ به آقای مسعودی کارگردان این سریال پیشنهاد دادند و ایشان هم سوابق بازیگری‌ام را پیدا کرده بودند. «عمه فروغ» هم یک شخصیت کاملاً متفاوت با آن چیزی بود که تا به حال بازی کرده بودم، اما بازخورد مخاطبان خیلی خوب بود؛ فقط نقدی که داشتند این بود که چرا این سریال خیلی زود تمام شد که البته حق داشتند. در واقع سریال چند قسمت دیگر جا داشت، اما با تشخیص دست‌اندرکاران سریال به پایان رسید. ولی خبر خوب اینکه به گفته آقای مسعودی قرار است فصل دوم «آخر خط» هم ساخته شود.  
  پس قرار است از این به بعد گلی را در نقش‌های جدی در تلویزیون و با سریال‌های بزرگسال ببینیم.  
متأسفانه خیر. چون مدیران شبکه کودک مخالف بازی من در نقش بزرگسال هستند و معتقدند بچه‌ها با کاراکتر گلی همذات‌پنداری می‌کنند و من باید بین گلی و بازیگری سریال یکی را انتخاب کنم که البته چون گلی انتخاب اول و اولویت من است، فعلاً در نقش بزرگسال ظاهر نمی‌شوم مگر اینکه با مدیران برنامه کودک به یک توافق و جمع‌بندی برسم.  
  جزو مجریان و بازیگران پرمشغله هستید، یک روز در میان در شبکه پویا و در نقش گلی ظاهر می‌شوید. نقش‌های متفاوت و زیادی در تئاتر بازی کردید و در بسیاری از مدارس خصوصی و آموزشگاه‌های بازیگری شرق تهران دوره‌های حرفه‌ای آموزش بازیگری را برگزار می‌کنید. حالا این خانم هنرمند پرکار، با روزهای قرنطینه و در خانه ماندن به خاطر کرونا چطور کنار می‌آید.  
راستش در تمام طول عید در قرنطینه بودم، اما بعد تصمیم گرفتم ماسک بزنم و بیرون بروم. در حال حاضر هم یک روز در میان به استودیو شبکه ۲ می‌روم وبرنامه «ململ و گلی» را ضبط می‌کنیم، اما دیگرکاری ندارم. کلاس‌های آموزشی‌ام به خاطر کرونا تعطیل شده و سالن‌های تئاتر هم که از اسفند تعطیل است. واقعیت این است که شرایط زندگی ما بازیگرها به‌خصوص بازیگران تئاتر مثل خیلی از مشاغل با وجود کرونا بسیار سخت و ناراحت‌کننده شده است. هیچ‌کس به فکر وضع معاش بازیگرهای تئاتر نیست. در این مدت کسی نپرسید فاطمه امینی با ۱۷ سال سابقه بازیگری تئاتر، الان چه می‌کند و درآمدش از کجاست. پیشنهادم این است که حداقل سالن‌های تئاتر را مثل رستوران‌ها باز کنند و مردم با رعایت پروتکل‌ها و زدن ماسک به تماشای تئاتر بیایند، چون این‌طور که پیداست کرونا حالاحالاها ماندنی است نمی‌شود که زندگی را تعطیل کرد. از طرفی مردم هم به تفریح، شادی و خوراک فرهنگی احتیاج دارند.  
  در شمال شرق تهران چند مرکز فرهنگی و هنری فعال مانند فرهنگسرای اشراق و هنگام داریم که در طول سال جشنواره‌های مختلف اجرا می‌کنند، اما حضور شما به‌عنوان هنرمند هم‌محله‌ای در این مراکز پررنگ نیست و کمتر دیده‌ایم برنامه‌ای برای مخاطب کودک یا بزرگسال در این مراکز اجرا کنید. چرا؟  
بله من سال‌ها پیش همراه «شیوا کاتوزیان» یکسری برنامه مذهبی در فرهنگسرای اشراق تمرین و اجرا کردم. یادم است مدت ۶ سال برای این برنامه هر روز به فرهنگسرا می‌رفتم. اما بعد از آن دیگر ارتباطمان با این مرکز قطع شد و پیش نیامد که برنامه دیگری در این مراکز اجرا کنیم. اما اگر پیش بیاید و از من دعوت کنند، خوشحال می‌شوم که برای هم‌محلی‌هایم در این مراکز برنامه اجرا کنم.  

معرفی کوتاه

اطلاعات فوری
فاطمه امینی
بازیگر تلویزیون و تئاتر، مجری برنامه کودک، مدرس بازیگری 
متولد: ۱۳۶۴
ساکن: تهرانپارس 
 

کد خبر 547088

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha