مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۱
۰ نفر

عملیات اجرایی طرح مرمت، تعمیر و بازسازی قلعه سالار محتشم در شهر خمین در استان مرکزی کلید خورد.

قلعه سالار

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، شهرستان خمین در ۶۱ کیلومتری اراک قرار دارد که مهم‌ترین آثار تاریخی آن سنگ نگاره‌های تیمره، دستکندها، بیت تاریخی امام خمینی(ره)، تیمچه بازار، قلعه‌های تدافعی، کبوترخانه‌ها، قلعه سالار محتشم و ۲۴ بقاع متبرکه است.

قلعه سالار محتشم متعلق به نوادگان محتشم است که ۱۸۰ سال پیش ساخته شده و ۱۸ سال قبل در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این بنای تاریخی، عکاس خانه اختصاصی داشته و اکنون عکس‌های بسیاری از آن به جای مانده که علاوه بر ارزش هنری از نظر شناخت تاریخ شهرستان خمین نیز اهمیت دارد.

پس از مرمت و تجهیز این بنا، در خردادماه سال ۱۳۸۵ به موزه مردم شناسی خمین تبدیل شد و با نصب پیکره‌هایی، رسومات قدیمی این شهر از جمله «شب چله»، «کردعلی به کوه» و «کوسه ناقالدی» در آن به نمایش گذاشته شده است.

قلعه سالار محتشم از ساخته‌های میرزا علی خان کمره‌ای ملقب به سالار محتشم از صاحب منصبان دوره قاجار است که در اواخر دوره قاجاریه به عنوان مامن و پناهگاه مردم هنگام هجوم دزدان و اشرار به شهر احداث شده است.

این بنا از نظر سبک معماری تلفیقی از معماری کلاسیک اروپا و معماری سنتی و ایران است که در خرداد ماه سال ۱۳۸۵ توسط اداره کل میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری استان مرکزی تجهیز و مرمت شده و به عنوان اولین موزه شهرستان خمین افتتاح شد.

قلعه سالار محتشم یکی از عمارت‌های نادر ایران به شمار می‌آید که ۱۷۰ سال پیش دارای عکاسخانه اختصاصی و سیستم برق‌کشی بوده است.

علی مشهدی، رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان خمین در این رابطه گفت: کاهگل قسمت‌هایی از دیوارهای قلعه که در اثر بارندگی‌ها آسیب دیده بود مورد مرمت قرار گرفته همچنین سفید کاری و کف سازی اتاق‌های قلعه سالار محتشم ایجاد رمپ ورودی و بهسازی  قسمت‌هایی از پل تاریخی جلماجرد که در اثر برخورد خودروها آسیب دیده بود مورد مرمت قرار می‌گیرد. مجموعه مصالح به کار رفته در قلعه سالار محتشم سنتی است که با گذشت زمان فرسوده شده و بر همین اساس سفید کاری و کف‌سازی اتاق‌ها در دستور کار قرار گرفت.

وی ادامه داد: اعتبار اولیه برای طرح مرمت، تعمیر و بازسازی بنای تاریخی قلعه سالار محتشم، ۲۰۰ میلیون ریال است که این مبلغ تا ۵۰۰ میلیون ریال افزایش می‌یابد. همچنین طرح مرمت قلعه سالار محتشم با اعتباری بالغ بر  ۲۵۰ میلیون ریال  و به مدت یک ماه اجرا می‌شود. ۹۲ مورد از  آثار تاریخی شهرستان خمین تاکنون در فهرست آثار ملی کشور ثبت شدند.

کد خبر 547026

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha