دوشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۷
۰ نفر

۱۰ هکتار از مراتع تالاب بین‌المللی هامون در استان سیستان و بلوچستان بر اثر عامل انسانی در آتش سوخت.

آتش

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، این آتش سوزی که در مسیر جاده زابل - نهبندان، کنار گوره آقاجان منطقه نیزار نخعی پس از چندین ساعت تلاش نیروهای آتش نشانی و محیط زیست خاموش شد. تالاب یا دریاچه بین‌المللی هامون سومین دریاچه بزرگ ایران پس از دریاچه‌های خزر و ارومیه و هفتمین تالاب بین‌المللی جهان و یکی از ذخیره‌گاه‌های زیست‌کره در ایران واقع در شمال استان سیستان و بلوچستان است.

این تالاب از سه دریاچه کوچک به نام‌های هامون پوزک، هامون سابوری و هامون هیرمند تشکیل شده‌ که در زمان فراوانی آب به هم می‌پیوندند و دریاچه مشترک هامون بین افغانستان و ایران را تشکیل می‌دهند. وسعت تالاب هامون در زمان پرآبی ۵۶۶۰ کیلومتر مربع است. حیات دریاچه هامون وابسته به رودخانه هیرمند است و این وابستگی باعث شده هر گونه نوسان در میزان آب، مشکلاتی را برای کل سیستم به وجود آورد.

وحید پورمردان، مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان از شهروندان درخواست کرد: باتوجه به خشک شدن تالاب بین‌المللی هامون و مستعد بودن مراتع برای آتش سوزی از روشن کردن آتش در نزدیکی مراتع خشک شده خودداری کنند.

تالاب هامون در چهارمین کنگره جهانی ذخیره‌گاه‌های زیست‌کره که روزهای پایانی ۱۳۹۴ در لیما پایتخت پرو برگزار شد از سوی سازمان یونسکو به‌عنوان ذخیره‌گاه زیست‌کره ثبت شد که بدین ترتیب تعداد ذخیره‌گاه‌های زیست‌کره در ایران به ۱۲ مورد افزایش یافته است.

کد خبر 546946

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیستان و بلوچستان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha