دوشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۲:۴۸
۰ نفر

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در سال‌های گذشته از تاکتیک‌های مختلفی برای آنکه از ذکر مستقیم نام مخالف سرشناسش الکسی ناوالنی خودداری کند، استفاده کرده است.

ولاديمير پوتين

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، به نوشته روزنامه گاردین، ولادیمیر پوتین در دو دهه گذشته برای اشاره به الکسی ناوالنی، مخالف شناخته‌شده خود از الفاظی همچون "یک عذر ناچیز برای یک سیاستمدار" و "یک نیروی سیاسی مشخص" استفاده کرده است. او همچنین برای اشاره به او عبارات "شخصیتی که شما ذکر کردید" و "این جنتلمن" را به کار برده است.

او هرگز در مقابل انظار عمومی او را با اسم خودش ناوالنی نخوانده است.

تا پنجشنبه بعد از ظهر پوتین هنوز شخصا اظهارنظری در مورد بیانیه آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان مبنی بر اینکه این چهره مخالف مسکو "صراحتا" با سم مربوط به دوران شوروی سابق یعنی نوویچوک مسموم شده، مطرح نکرد اما اگر بخواهد کما فی السابق درباره او اظهارنظر کند از حقه‌های زبانی مختلف برای خودداری از ذکر مستقیم نام این منتقدش استفاده خواهد کرد.

ناوالنی در عین حال در تلویزیون دولتی روسیه ممنوع التصویر است و خیلی به ندرت و آن هم از جنبه‌ای منفی در این تلویزیون نامش ذکر می‌شود.

تنها باری که پوتین ظاهرا نام ناوالنی را ذکر کرده، طی مراسمی در ۲۰۱۳ بوده است؛ زمانی که یک خبرنگار از او پرسید آیا عمدا نام ناوالنی را ذکر نمی‌کند؟ پوتین پاسخ داد: نه چرا؟ الکسی ناوالنی یکی از رهبران جنبش اپوزیسیون است.

با گذشت زمان او حتی به هنگام به چالش کشیده شدن مستقیم هم از ذکر نام ناوالنی خودداری کرد. پوتین در ۲۰۱۷ در پاسخ به پرسشی درباره برنامه‌های سیاسی ناوالنی به جایش به نام میخائیل ساکاشویلی، رئیس جمهوری سابق گرجستان ارجاع داده و گفت: آنهایی که نامشان را بردید عین ساکاشویلی هستند، فقط اینکه نسخه روسی هستند.

ناوالنی بعد از یک کنفرانس خبری در توئیتر به شوخی نوشت: عبارت "آنهایی که شما نامشان را بردید" به کلکسیون عباراتی که برای اجتناب از ذکر نام ناوالنی استفاده می‌شوند، اضافه شده است. یک سال بعد یک خبرنگار استرالیایی دو بار از پوتین مستقیما پرسید چرا هرگز نام ناوالنی را ذکر نمی‌کند. پوتین هر دو بار این پرسش را نادیده گرفت.

ارشدترین مقام‌های دولت هم از رویه پوتین پیروی کرده‌اند. دیمیتری پسکوف، سخنگوی پوتین گاهی از کلمه ناوالنی استفاده کرده اما او نیز از اشارات تلویحی همچون "شهروندی که قبل‌تر اسمش ذکر شد" برای او استفاده کرده است.

حساسیت پیرامون ذکر نام ناوالنی نزد کرملین نشان می‌دهد که کرملین احساس می‌کند بهترین راه شکست دادن ناوالنی این است که جلوی رسیدن اکسیژن تبلیغات را به او بگیرد. کرملین برای یک دوره کوتاه تصمیم گرفت بهتر است ناوالنی را در صندوق رای شکست دهد و بنابراین اجازه داد او در انتخابات شهرداری مسکو در ۲۰۱۳ نامزد شود اما با مشاهده رای ۲۷ درصدی ناوالنی در انتخابات به‌رغم دسترسی نداشتن به تلویزیون دولتی سریعا این رویه را خطرناک دانسته و جلوی آن را گرفت.

حتی اخباری که از مسمومیت وی حکایت داشت هم در تلویزیون روسیه یک اشاره مختصر دریافت کرد.

تاکتیک ارجح پوتین همواره سکوت بوده است. حالا که رهبران جهان خواهان پاسخ هستند شاید این رئیس جمهوری روسیه نهایتا مجبور شود با صدای بلند نام او را بگوید. تاکنون ویاچسلاو وولودین، رئیس دومای روسیه و یک دستیار سابق پوتین چنین کاری کردند؛ هر چند که تئوری توطئه را مطرح کرد.

کد خبر 546886

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ایرانی IR ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
    لعنت خدا و تمام انسانهای آزاد بر پوتین و امثال پوتین . خدایا کشور ما را از شر شرق و غرب رها کن .
    • IR ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
      جالبه اکثر کسایی که مرگ بر پوتین که میرسن مرگ بر آمریکا رو نمیگن. چون ضدیت با شرق و غرب قشنگه اما در عمل برجام ازش درمیاد در نتیجه مخالف با شرق و غرب عشق و بردگی برای آمریکا میشه. خخخ پس خواهشا به دوست راهبردی و سیاسی ایران یعنی روسیه با وجود همه اختلافات نظری نباید مرگ فرستاد چون دشمن اصلی آمریکا و اسرائیل نه روسیه و چین.
  • بهزاد IR ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
    کمونیسم همین بوده و همین خواهد بود به بند کشیدن روح و جان آدمیان و ساختن رباتهای بی احساس از بشری که مطابق فطرت باید پویا و آزاد باشد .
    • فکور IR ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
      67 90
      چه کار زشتی می کنی که لعتت می فرستی. چقدر با لعنت فرستادن خودت را کوچک‌می کتی. انتقادی داری بگو اما لعنت نفرست
  • ابراهیم IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
    کشورهای کمونیستی خیلی پست هستن چون دین و ایمان ندارن غرب لااقل خدایی دارن
  • بهمن IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
    پوتین همان استالین قرن 21 می باشد، ما نباید در دامی بیفتیم که عمداً‌ترامپ دنبال میکند و بزور میخواهد ایران در دامن روسیه و چین کمونیست بیفتد. مسئولان ما باید از مخالفت ها و دشمنی های تعصب آلود با آمریکا دست بکشند. ایران نباید در دامن کمونیست ها بیفتد.
    • سلیم IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
      97 99
      شما خبر نداری که شوروی کمونیستی سی سال پیش از بین رفت؟! خبر نداری که سوئد و نروز و فنلاند و... همین الان سوسیالیستی هستند؟ فکر کردی غربی ها خیلی آزاد هستند؟ ترامپ دیکتاتور را ندیدی؟
    • محمد IR ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
      جالبه دشمی که ایران تحریم کرده آمریکاست شما از دشمن حمایت مستقیم میکنی پس درود به شرف به روسیه که با وجود اختلافات نظری با ما از ما حمایت میکنه ولی اما کو شرف شما که باوجود تحریم و جنگ از دشمن مشخص حمایت میکنی وعملا جیره خوار آمریکا و اسرائیلی. اندکی ایرانی و کوروش و مسلمان و وطن پرست باشی هم بد نیست.؟؟ خخخخخ
  • IR ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
    خدا اول جهالت ما را رفع کند سپس مزدوران روس که قدرتمند در این بلادهستند را ریشه کن کند این پوتین و سیستم روس چه جنایتها که بر سر مملکت ما نیاوردند خدا بفریاد مان برس......
  • سعید سعید IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
    50 13
    این شیوه تخطیه نام دارد به ضد خودش تبدیل میشه ، انکه اسمش رو نمیارن مترادف میشه با ,‍ٍنوالینی‍ٍ ی ...
  • IR ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
    99 39
    اخر عاقبت دوستی با کشور هایی مثل روسیه چین خیلی مشخص است
  • بی طرف IR ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
    همه سیاستمداران اعم از پوتین و ترامپ و مرکل و سایر آنها رفتارهای کاملا دیکتاتوری دارند. پوتین مستثنا نیست. رهبران غربی نیز دیکتاتورهای بزرگی هستند. هیچ رهبر غربی نمی تواند بر علیه پوتین ادعایی بکند در حالی که خودشان دیکتاتور هستند. اسناد ویکی لیکس را بخوانید...
  • ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
    پوتین همین که ضد امریکایی است دمش گرم
  • محمد IR ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
    میشه گفت روسیه و چین یا آمریکا و غرب همه شون برای توازن قدرت و منافع ملی خودشان تلاش می کنند اگر ایجاب بکند شرکا رو هم می فروشند همانطوریکه در قطعنامه های منشوری سازمان ملل ایران را تنها گذاشتند بنظر من با حفظ اصول و حفظ تمامیت ارضی و امنیت ملی با همه جهان تعامل داشت . خیر الامور اوسطها, که میانه کنیم بنفع ملت و کشور هست
  • I know KR ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
    5 2
    الکی نیست تو سیاست پیشرفت نداریم این نظرات رو که خودم فهمیدم چرا انقدر ضعیفیم سیاست مردم و مسولین صفر است