فرماندار جوانرود گفت: نمایندگان سازمان یونسکو برای ثبت جهانی اورامانات به زودی از روستاهای قلاجه، کلاش لولم و شالیگاه (شالگی) بازدید میدانی می‌کنند.

اورامانات

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، رستگار یوسفی در جلسه رفع موانع ثبت جهانی اورامانات که با حضور معاون دفتر پایگاه‌های میراث جهانی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در فرمانداری جوانرود برگزارشد، افزود: با ثبت جهانی  اورامانات تحولات بزرگی در زمینه های فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و زیرساخت های منطقه ایجاد خواهد شد.

وی به تمهیدات لازم برای رفع ثبت جهانی اورامانات اشاره کرد و گفت: با تصمیماتی که در این جلسه اتخاذ شد با مشارکت مردم، سازمان‌های مردم نهاد و ادارات و نهادهای شهرستان تلاش خود را برای حل مشکلات روستاهای یادشده برای ثبت جهانی اورامانات به‌کار خواهیم گرفت.

یوسفی با اشاره به لحاظ شدن ۱۴ روستای شهرستان جوانرود در فهرست ثبت جهانی اورامانات، خواستار توجه ویژه و تخصیص اعتبار برای تامین و اجرای زیرساخت های مورد نیاز و برنامه‌های مدنظر در این روستاها شد.

معاون دفتر پایگاه‌های میراث جهانی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز با بیان اینکه اورامانات در آستانه ثبت جهانی است، گفت: یکی از پروسه‌های باقی مانده برای تایید ثبت جهانی اورامانات بازدید میدانی نماینده یونسکو است که قرار است به زودی انجام شود.

بهرام رضایی با بیان اینکه ایران سالانه پرونده مربوط به یک اثر را می توان به یونسکو ارسال کرد، افزود: امسال جهانی شدن اورامانات به صورت ویژه در دستور کار قرارگرفته و امیدواریم نواقص موجود تا زمان بازدید نماینده این سازمان برطرف و یا کارهای اجرایی برای رفع آن آغاز شود.

وی اظهار کرد: گستردگی عرصه ثبت جهانی اورامانات با ۱۰۶ هزار هکتار و محدوده حریم آن نیز به ۳۰۳ هزار هکتار می‌رسد که بخش اعظم آن در استان کرمانشاه و بخش دیگری در استان کردستان قراردارد.

نماینده وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خاطرنشان کرد: تاکنون جلسات متعددی در وزارتخانه، استانداری کرمانشاه با استاندار، فرمانداران و مدیران کل برای رفع مشکلات ثبت جهانی اورامانات برگزارشده است.

رضایی به اهمیت همراهی و مشارکت مردم برای ثبت جهانی اورامانات اشاره کرد وگفت: برای جلب نظر موافق نماینده اعزامی لابی سیاسی نمی توان انجام داد چرا که دیدگاه آنها فنی و واقعی است و در این راستا همراهی مردم نقش بسیار تعیین کننده خواهد داشت.

وی یاد آورشد: با ثبت جهانی اورامانات تحولات مهمی در عرصه های مختلف فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و توسعه همه جانبه  منطقه ایجاد می شود که باید آن‌را به فال نیک گرفت.

شهرستان جوانرود با بیش از ۷۵ هزار نفر جمعیت در ۸۶ کیلومتری شمال غرب کرمانشاه واقع شده است.

کد خبر 546842

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha