مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۵
۰ نفر

فصل اول کاوش‌های باستان‌شناسی آتشکده فردقان واقع در شهرستان فراهان استان مرکزی با هدف تعیین عرصه و حریم آغاز شد.

فردقان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، این کاووش با صدور مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و با اعتبار ۱۵۰ میلیون ریال آغاز شده است و نتیجه نهایی پس از انجام مطالعات اعلام خواهد شد. در این فصل از کاوش باستان‌شناسی که به دنبال دو فصل گمانه‌زنی سال های ۹۴ و ۹۵  انجام می‌شود بنای اصلی یا چهارطاقی مورد کاوش قرار می‌گیرد.

این چهارطاقی به احتمال همان آتشکده‌ای است که در متون تاریخی به ویژه کتاب تاریخ قم (مربوط به سده سوم هجری) به آن اشاره شده‌ است. روستای تاریخی فردقان(Fardaghan) در شمال غرب شهرستان فراهان قرار دارد و در این روستای تاریخی بقایای یک قلعه عظیم به مساحت حدود یک هکتار و نیز بقایای معماری منتسب به یک آتشکده وجود دارد.

همچنین بر اساس مطالعات انجام شده بر روی متون تاریخی، از سده سوم هجری به نام فردقان و برخی وقایع تاریخی مرتبط با آن اشاره شده‌است. در این متون به فردقان، آتشکده واقع در آن، تصرف و تخریب آن توسط حاکم قم در سال ۲۸۸ هجری، انتقال درب مطّلای آتشکده به کعبه در زمان حجاج بن یوسف، شکست علاءالدوله کاکویه از مسعود بن محمود بن سبکتکین و پناه گرفتن او در قلعه فردقان و نیز زندانی شدن بوعلی سینا در قلعه مذکور پرداخته شده‌است.

دو فصل پژوهش باستان‌شناختی در قالب گمانه‌زنی به منظور شناسایی ویژگی‌های کلی اثر و نیز تعیین عرصه و حریم بنا در سال‌های ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵ انجام شده‌است که در نتیجه آن ضمن تعیین عرصه و پیشنهاد حریم قلعه فردقان بقایای معماری یک بنای ۴ ضلعی به ابعاد ۱۷×۱۷ متر مربع مورد شناسایی قرار گرفته‌است.

بنای مذکور به احتمال همان آتشکده فردقان است که در متون تاریخی به آن اشاره شده‌است و این بنا دارای ستونهای آجری، یک درگاه ورودی در ضلع شرقی به عرض یک متر و ۸۰ سانتی متر، یک درگاه در ضلع غربی به عرض ۲ متر و سه درگاه ۹۰ سانتیمتری در ضلع جنوبی است عرض دیوارهای بنا یک و نیم متری است و با استفاده از مصالح اصلی سنگ ساخته شده و از درون اندود گچ دارد.

کد خبر 546754

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha