رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بیجار گفت: عامل تخریب منابع طبیعی در یکی از روستاهای این شهرستان با رای دادگاه به انجام خدمات رایگان در اراضی ملی محکوم شد.

دادگاه

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، قدیر آریان اظهار کرد: در راستای احیای منابع طبیعی دادیار شعبه احکام کیفری دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان بیجار یکی از تخریب کنندگان منابع طبیعی را با نظارت اداره منابع طبیعی و پاسگاه ویژه به انجام خدمات رایگان در اراضی ملی به مدت یکسال محکوم کرد.

وی افزود: برای فرد خاطی مجازات شش ماه حبس تعزیری پیش بینی شده بود که با توجه به کهولت سن، فقدان سوء نیت و به منظور فرهنگ سازی حفاظت از انفال حکم جایگزین یعنی انجام ۵۴۰ ساعت خدمات رایگان در اراضی ملی برای مدت یک سال صادر شد.

در راستای مواد ۶۴، ۶۷، ۸۳ و ۸۴ قانون مجازات اسلامی یکی از اعمالی که قضات می‌توانند محکومان را به جای تحمل حبس در انجام آنها اجبار کنند، خدمات عمومی رایگان (اقداماتی در راستای کشاورزی و جنگلداری و درختکاری) است.

احکام جایگزین راهکار مناسبی برای حفظ منابع طبیعی است، با صدور این نوع احکام از سوی قضات طبیعت دوست و مجازات‌های سبز، توجه هر چه بیشتر مردم به مقوله محیط زیست، منابع طبیعی و لزوم حفاظت از آن بیشتر شود بخصوص برای آنهایی که دانسته یا ندانسته قدمی بر می‌دارند که نتیجه آن آسیب رساندن به محیط زیست و منابع طبیعی است.

قضات شهرستان پیش از این نیز ۲ متجاوز به منابع طبیعی را به کاشت نهال محکوم کرده بودند و در سال جاری تاکنون ۹۶ فقره پرونده مرتبط با تخلف از قوانین حوزه حفاظت از اراضی ملی این شهرستان در محاکم قضایی تشکیل شده است.

شهرستان ۸۹ هزار نفری بیجار در ۱۴۲ کیلومتری شرق شهر سنندج مرکز استان کردستان قرار دارد.

کد خبر 546699

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha