یکشنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۴
۰ نفر

ماهی‌های شوریده و حلوا سفید به دلیل صید بی‌رویه و قاچاق آن به کشورهای حوزه خلیج فارس در خطر انقراض هستند.

صید ماهی

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، مدیر کل شیلات استان خوزستان گفت: برخی از گونه‌های آبزیان دریایی در خلیج فارس از جمله ماهی شوریده و حلوا سفید به دلیل صید بی‌رویه و قاچاق آن به کشورهای حوزه خلیج فارس در معرض خطر انقراض قرار دارند. در ماه‌های اخیر صید غیرمجاز از سوی شناورهای فاقد پروانه در مناطق ساحلی خوزستان و صیدگاه‌های آب‌های شمال غرب خلیج فارس افزایش یافته است. امسال حدود ۴۵ فروند شناور مجاز و غیرمجاز درحال صید قاچاق در صیدگاه‌های شمالی خلیج فارس با تلاش ماموران یگان حفاظت شیلات خوزستان توقیف شدند.

فتح‌اله ابوعلی با بیان اینکه از شناورهای توقیفی بیش از ۱۰ تن ماهی دریایی کشف و ضبط شد، افزود: افزایش نرخ ارز و تقاضای بالای آبزیان دریایی از سوی کشورهای حوزه خلیج فارس و به ویژه کویت از دلایل مهم و تاثیرگذار صید قاچاق در صیدگاه‌های شمال غرب خلیج فارس است. ضمن اینکه صید غیرمجاز و قاچاق، صید در فصل ممنوعیت، فشار بیش از حد به منابع و ذخایر آبزیان دریایی، ازدحام شناورها در صیدگاه‌ها و فعالیت صیادان فاقد پروانه از چالش‌های صید و صیادی استان به شمار می‌روند. اداره شیلات استان، خوزستان از نظر صید دریایی پس از استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و بوشهر در جایگاه چهارم کشوری قرار دارد و پارسال حدود ۴۹ هزار تن انواع آبزیان دریایی در صیدگاه‌های شمال غرب خلیج فارس با تلاش صیادان خوزستانی صید شد.

ابوعلی تصریح کرد: براساس توافق منطقه سوم نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و شیلات خوزستان، این ۲ نهاد با پدیده صید غیرمجاز در صیدگاه‌های شمال غرب خلیج فارس همکاری می‌کنند و در نشست مشترکی که با دریادار دوم پاسدار امرالله نوذری فرمانده منطقه سوم نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برگزار گردید، بر برخورد با پدیده مخرب صید غیرمجاز با استفاده از قابلیت‌های نیروی دریایی مستقر در مناطق ساحلی ماهشهر توافق شد. برخورد با صید قاچاق و غیرمجاز در صیدگاه‌های شمال غرب خلیج فارس تاکنون بر عهده یگان حفاظت منابع آبزیان شیلات استان بود، در این نشست توافق اولیه در خصوص انتقال سازه‌های زیست‌گاه‌های مصنوعی، بررسی استفاده از ظرفیت پهپاد برای کنترل تخلفات صیادی، همیاری بسیج دریایی در کنترل صیدهای مخرب و غیرمجاز و تقویت یگان حفاظت منابع ابزیان انجام شد.

کد خبر 546595
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha