از شروع فعالیت شورایاری‌ها ۵ دوره می‌گذرد. در این ۵ دوره تغییرات زیادی در وظایف این نهادهای مردمی‌ به وجود آمده است و به‌طور مشخص‌تر و راهبردی‌تری فعالیت می‌کنند.

شورایاری

همشهری انلاین_شقایق عرفی‌نژاد: با «سیده شهربانوموسوی» رابط شورایاران منطقه ۷ که در واقع تنها خانم رابط شورایاران در تهران است، درباره وظایف او و این نهاد صحبت کردیم. موسوی کارشناس ارشد برنامه‌ریزی شهری و فعال اجتماعی است و کارش را در شورایاری از دوره قبل شروع کرده است. او که ساکن محله امجدیه است، می‌گوید که شورایاران برخاسته از دل محله‌ها هستند و با تمام وجود مشکلات محله را لمس کرده‌اند و می‌توانند آن را به مدیریت شهری منتقل کنند.  

 شما به‌عنوان رابط شورایاران منطقه چه وظایفی دارید؟  
رابطه شورایاران در واقع پل ارتباطی بین شورایاران، شورای شهر، شهرداری و سایرسازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی در منطقه و در سطح کلان است.  ما ۶ کارگروه تخصصی در مناطق داریم؛ کارگروه معماری و شهرسازی، کارگروه عمران و ترافیک، کارگروه بهداشت و محیط‌زیست، کارگروه فرهنگی، اجتماعی و کارگروه فن‌آوری وایده‌پردازی. در واقع ۶ دبیر این کارگروه‌ها بین خودشان رأی‌گیری انجام می‌دهند و رابط شورایاری را انتخاب می‌کنند.  

  درباره این کارگروه‌های تخصصی شورایاری‌ها بیشتر توضیح بدهید.  

سیده شهربانو موسوی/ رابط شورایان منطقه ۷

کارگروه‌های تخصصی منطقه از کارگروه‌های محله‌ها شروع می‌شوند. ۶ کارگروه در محله‌ها داریم که متناظر آنها در بالادست و در منطقه وجود دارد. ذکر نشده که اعضای کارگروه‌ها باید از اعضای شورایاری‌ها باشند. می‌توانیم از نخبگان و نام‌آوران و افراد خوش‌فکری که در محله‌ها حضور دارند، استفاده کنیم. آنها در تشکیل این کارگروه‌ها به ما کمک می‌کنند و از نظراتشان برای حل مشکلات محله‌ها و همین‌طور منطقه استفاده می‌کنیم. در سطح کلان منطقه دبیران کارگروه‌ها با معاون متناظر خود در منطقه ارتباط دارند. از سال ۹۸ که رأی‌گیری‌های این ۶ کارگروه انجام شده، جلساتی را با معاونت‌های متناظرمان با توجه به محدودیت‌هایی که کرونا ایجاد کرده برگزار کرده‌ایم. مشکلات محله‌ها رصد و در کارگروه تخصصی عنوان می‌شود. اعضا نظراتشان را می‌گویند و در کارگروه متناظر در منطقه عنوان می‌شود. ما این مشکلات و نظرات را با مدیریت شهری در میان می‌گذاریم تا از این طریق مشکلات حل شوند. تشکیل این کارگروه‌های تخصصی ایده خوبی است که از در دوره پنجم شورایاری‌ها دنبال شد. هرقدر کار تخصصی‌تر شود و بدانیم می‌خواهیم کدام مشکل را در کدام جلسه با کدام کارگروه مطرح کنیم، به نفع ما و مردم است. ما جلسات مستمری با اعضای کارگروه‌ها در منطقه ۷ برگزار می‌کنیم که به حل مشکلات منطقه کمک زیادی می‌کند.  
  به نظرتان این کارگروه‌ها درجایگاه واقعی خود قرار دارند؟  
من معتقدم این کارگروه‌ها در جای واقعی خود هستند. از زمانی که فعالیت این کارگروه‌ها شروع شده است، جلسات زیادی با آنها برگزار شده که البته باز به دلیل شیوع کرونا این جلسات نمی‌تواند با حضور تمام اعضای کارگروه‌ها برگزار شود. اما ویژگی بسیار خوبی که در این کارگروه‌ها وجود دارد، این است که آنها تخصصی هستند و در جلسات هرکدام از آنها به‌صورت تخصصی روی یک محور صحبت می‌شود. یعنی کارگروه معماری و شهرسازی فقط در همین حوزه و به‌صورت تخصصی کار می‌کند. این اتفاق خوبی است که از اواخر دوره چهارم شورایاری و دوره پنجم دنبال می‌شود.  
 شورایاران چطور می‌توانند اعتماد مردم و مدیریت شهری را جلب کنند؟  
وقتی در محل یا منطقه مشکلی به وجود می‌آید و شورایارها پیگیر حل آن از مدیریت شهری و سازمان‌ها و ارگان هامی‌شوند و وقتی این پیگیری‌ها نتیجه می‌دهد و مردم می‌فهمند که مشکلشان حل شده و مدیریت شهری به خواسته‌شان احترام گذاشته است و شورایاری در چهارچوب قانون و اختیاراتش درست عمل کرده است، این اعتماد بین شورایاران، مردم و مدیریت شهری به وجود می‌آید. به نظر مهم‌ترین چیزی که می‌تواند به اعتماد بین مردم، شورایاری و مدیریت شهری بینجامد، این است که نیازهای اصلی مردم را در محله‌ها مدنظر قرار بدهیم، نه آن چیزی که خودمان برنامه‌ریزی کرده‌ایم. گاهی اوقات نیازهای محله خیلی واضح و روشن و در حد ساخت یک بازار میوه و تره‌بار یا پارکینگ یا حتی یک ایستگاه اتوبوس است، ولی گاهی می‌بینیم به جای برآورده کردن این نیازهای کوچک، مجتمع تجاری در محله ساخته می‌شود. در صورتی که اصلاً خواست مردم محل نیست. این باعث می‌شود مردم فکر کنند به خواسته‌شان توجه نمی‌شود.  
شورایاران دربازدیدهای میدانی شهرداران مناطق حضوردائمی‌ دارند؟  
باتوجه به شیوع ویروس کووید ۱۹ ولزوم حفظ ورعایت پروتکل‌های بهداشتی وجلوگیری ازتجمع ازاسفندسال گذشته بازدیدمیدانی باحضورشهردارمنطقه، دبیران وشورایاران نداشته‌ایم. امابه‌صورت مستمرباحضورشورایاران به‌خصوص دبیران شورایاری وشهرداران نواحی ومعاون خدمات شهری ومحیط‌زیست درمحله‌ها بازدیدهای میدانی داشته‌ایم.  
 مشکلاتی مثل نبود فضای سبز و سرانه ورزشی و همین‌طور نبود پارکینگ تقریباً در تمام محله‌های منطقه به مدت طولانی است که وجود دارند. چرا این مشکلات همچنان پابرجا هستند؟  
کمبود بازار میوه و تره‌بار را هم می‌شود به فهرست این مشکلات اضافه کرد. نکته جالب درباره شناسایی مواردی که گفتید، این است که در اسفند ماه سال گذشته نامه‌ای از طرف ستاد شورایاری‌ها مبنی بر شناسایی ابرمسئله هر محله و مشکلات مربوط به آن محله داشتیم. کار مثبتی که ستاد شورایاری‌ها در این مورد انجام داد، این بود که از همه ستاد شورایاری‌های تهران خواست مشکلات و ابرمسئله منطقه‌شان را بررسی کنند که پس از تصویب برای ستاد شورایاری‌ها و شورای‌شهر ارسال شود.  
  بیشترین مشکل مطرح شده چیست؟  
بیشتر محله‌های منطقه ۷ مشکل فضای سبز را عنوان کرده بودند؛ چون کل منطقه از نظر سرانه فضای سبز وضعیت خوبی ندارد و در میان مناطق تهران رتبه نوزدهم را داریم. بعد از آن، مشکل کمبود پارکینگ و فضای ورزشی هم عنوان شده بود. ما در نواحی محله‌های منطقه، ۲ ناحیه کم‌برخوردار داریم. ناحیه یک و ناحیه ۲ که اتفاقاً بیشترین بافت فرسوده را هم در همین نواحی داریم. این نواحی شامل نظام‌آباد، خواجه نظام، خواجه نصیر، گرگان و شاهد هستند. در این محله‌ها با مشکلات اجتماعی مثل حضور معتادان هم مواجه هستیم. ما صورتجلساتمان را درباره ابرمسئله‌هایمان که شامل این ۳ موضوع هم می‌شود، به ستاد شورایاری‌ها فرستادیم. هم مدیریت شهری، هم ستاد شورایاری‌ها و هم شورای‌شهر در جریان این مشکلات قرار گرفتند. پیرو همین مسئله شناسایی و اقدام برای انجام پروژه‌های کوچک‌مقیاس را هم داشتیم. بودجه‌ای هم به انجام این پروژه‌های کوچک‌مقیاس اختصاص داده شده است.  

  کمبود فضای سبز هم در همین پروژه‌های کوچک‌مقیاس گنجانده شده است.

 کار مثبتی که مدیریت منطقه ۷ انجام داده تملک ۴ باغ نراقی، هورفر، خیاط‌خانه و بخشی‌فرد در محله‌های مختلف بوده است. ۲ باب از باغ‌ها به شکل بوستان افتتاح شده‌اند و در دسترس عموم قرار دارند و ۲ باغ دیگر هم به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد که سرانه فضای سبز منطقه ما را افزایش پیدا می‌دهد. مهم این است که ما مشکلاتمان را درباره کمبود فضای سبز، پارکینگ و فضای بازی به اطلاع شورای‌شهر و مدیریت شهری رسانده‌ایم و منتظریم گام‌های مثبتی برای برطرف کردن این مشکل در محله‌ها برداشته شود. به هر حال در هر جا فراز و نشیب‌هایی وجود دارد، اما خانم دکتر حاجوی، به‌عنوان تنها شهردار خانم تهران و من به‌عنوان تنها خانم رابط شورایاران، تعامل خوبی با مدیریت شهری داریم و سعی می‌کنیم مشکلات مناطق کمتر شود.  

وظایف شورایاری ها چیست؟

شورایاری‌ها ۲ هدف مهم رادنبال می‌کنند. نخستین هدف فراهم کردن بسترمشارکت مردم دراداره امور  جامعه است. دومین هدف شورایاری‌هابه موضوع نظارت این نهادهای محلی برمی‌گردد. شورایاری ها موظفند به‌عنوان نماینده شورای شهر، ناظران عملکرد شهرداری‌ها باشند و به مثابه پلی میان مردم، شهرداری وشورای شهرعمل کنند. به‌عبارتی پیگیری مطالبات مردم مهم‌ترین واصلی‌ترین هدفی است که شورایاری هادرپی آن هستند. شورایاری‌ها در این روزهای همه‌گیری کرونا هم کنار مردم بودند و فعالیت‌هایی مانند گندزدایی و توزیع رایگان ماسک و ارزاق را برای اقشار کم‌درآمد در کنار مدیریت شهری انجام داده‌اند.
 

کد خبر 546282

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha