یافته‌های آزمایش‌های بالینی واکسن روسی کرونا که در هفته‌نامه معتبر لنست در بریتانیا منتشر شده نشان می‌دهد این واکسن موسوم به «اسپوتنیک وی» واقعا ایمن و در پیشگیری از ابتلا به کووید-۱۹ موثر است.

ولاديمير پوتين

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از دیلی میل، هر چند اقدام پیشدستانه ولادیمیر پوتین در رونمایی از نسخه روسی واکسن کرونا انتقادهای فراوان به ویژه از سوی غربی‌ها برانگیخت اما حالا به نظر می‌رسد می‌توان روسیه را پیروز رقابت ساختن مهم‌ترین درمان بیماری کووید-۱۹ دانست. دست‌کم آنچه در یکی از معتبرترین و مهم‌ترین نشریه‌های پزشکی جهان درباره اسپوتنیک وی چاپ شده، ثابت می‌کند این واکسن ایمن و موثر است.

با اینکه رونمایی روسیه از واکسن کرونا پیش از نهایی و قطعی شدن آزمایش‌های بالینی اتفاق افتاد، مطالعه یافته‌های این آزمایش‌ها نشان داده است دنیا می‌تواند روی این دارو برای جلوگیری از افزایش شیوع کرونا حساب کند. پزشکان روسی اعلام کرده‌اند هیچ‌کدام از گیرندگان واکسن به پیامدهای جدی در سلامت بدنی خود دچار نشدند و میزان آنتی‌بادی موجود در بدن آنها هم در دو آزمایش بالینی برای دفاع از تهاجم کووید-۱۹ کافی بوده است.

با این حال، منابع مستقل پزشکی در بیمارستان‌ها و پژوهشکده‌های غربی معتقدند گستردگی آزمایش‌های بالینی به اندازه‌ای نبوده است که برای تاثیر واکسن روسی کرونا اطمینان ۱۰۰ درصدی ایجاد کند. اگر واکسن اسپوتنیک وی بتواند از این آزمون هم سربلند بیرون بیاید، روسیه بی‌تردید به نخستین سازنده و تامین‌کننده واکسن کرونا در دنیا تبدیل خواهد شد. انتظار می‌رود این واکسن تا پیش از پایان سال ۲۰۲۰ دست‌کم به هموطنان پوتین تزریق شود.

کد خبر 546156

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha