شنیده شدن صدای ضربان قلب زیر آوار یکی از ساختمان‌های سقوط‌کرده در انفجار مهیب بیروت، امدادگران را صبح روز جمعه بار دیگر به محل حادثه کشاند.

عمليات نجات در آوارهاي انفجار بيروت

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ای‌پی، همزمان با آماده شدن مردم لبنان برای بزرگداشت قربانیان و آسیب‌دیدگان از انفجار یک ماه پیش بیروت، دستگاه‌های صداسنج امدادگران توانست صدایی بسیار ضعیف شبیه ضربان قلب انسان را زیر انبوه آوارهای ساختمانی مخروبه شناسایی و ثبت کند. هر چند امیدها به زنده پیدا شدن کسی آن هم پس از یک ماه بسیار کم است اما گروه‌های امدادی و سگ‌های زنده‌یاب به محل شنیده شدن صدا رفته‌اند بلکه از نزدیک شاهد معجزه باشند.

نخستین بار یک سگ زنده‌یاب عضو گروه امداد شیلیایی بود که عصر پنجشنبه صدای ضربان قلب را زیر آوارها شنید. اعضای این گروه در حال عبور از کنار ساختمانی در خیابان جمیزه بودند که سگ باهوش ناگهان سمت آوارها دوید و پارس کرد. این یورش ناگهانی باعث شد گروه امداد اهل شیلی هم به منطقه بروند و پس از آن بود که به نظر رسید شاید کسی زیر آوار زنده مانده باشد. هر چند متوقف شدن عملیات جستجو به دلیل تاریک شدن هوا خشم مردم را در پی داشت.

شایعه دستور مقام‌های لبنانی برای توقف عملیات زمانی به پایان رسید که گروه‌های امداد داخلی به درخواست گروه دفاع شهری به منطقه رسیدند و کار را از سر گرفتند. ارتش لبنان هم اعلام کرد دلیل توقف کار گروه شیلی ترس از سقوط یک دیوار بوده است. با رسیدن جرثقیل‌های سنگین برای برداشتن دیوار در حال سقوط، گروه‌های امدادی حتی در تاریکی شب کار جستجو را ادامه دادند شاید زیر انبوه آوارهای ساختمان فروریخته نشانی از زندگی بیابند.

وقتی گروه امداد شیلی عصر پنجشنبه متوجه صدای زیر آوار شد، تعداد ضربان قلب حدود ۱۸ تا ۱۹ ضربه در دقیقه بود. صبح جمعه این تعداد به هفت ضربان در دقیقه رسید، با این حال همه امیدوارند پیش از محو شدن کامل صدا بتوانند به محل دقیق آن برسند و کسی را که زیر آوار مانده است نجات دهند. یکی از امدادگران لبنانی می‌گوید: «۹۹ درصد کسی آن هم پس از یک ماه زیر آوار زنده نمانده است اما اگر یک درصد هم امید باشد، ما به کار ادامه می‌دهیم.»

این در حالی است که یکی از اعضای گروه امداد شیلی مدعی است صدای ضربان قلب و نفس کشیدن بی‌تردید برای یک انسان است نه حیوان. این گروه از مردم و خبرنگارانی که برای دیدن و پوشش این عملیات در منطقه جمع شده‌اند خواست برای پنج دقیقه گوشی‌هایشان را خاموش کنند و ساکت شوند تا ردیابی محل دقیق صدا ممکن باشد.

انفجار روز چهارم اوت ۲۰۲۰ در بندر بیروت بیش از ۱۹۰ کشته و شش هزار زخمی بر جای گذاشت و هزاران ساختمان و زیرساخت را در مرکز لبنان نابود کرد. قرار است ساعت ۶:۰۸ دقیقه عصر امروز همزمان با لحظه انفجار یک دقیقه سکوت در بیروت به یاد قربانیان برقرار شود.

کد خبر 546107

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سکس IR ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۴
    14 2
    غافل