هشت زن کویتی به عنوان نخستین قضات زن در تاریخ کویت در برابر رییس شورای عالی قضایی این کشور سوگند خورده و رسما کار خود را آغاز کردند.

قاضی زن در کویت

به گزارش همشهری آنلاین، ایرنا به نقل از شبکه اسکای نیوز عربی نوشت: خبرگزاری کویت اعلام کرد تعیین هشت قاضی زن بخشی از روند جذب ۵۴ قاضی و در قالب تدابیر کویت برای طرح بومی‌گزینی قضات صورت گرفته است.

قاضی یوسف المطاوعه رییس شورای عالی قضایی، رییس دادگاه قانون اساسی و دادگاه استیناف با اشاره به این که عملکرد قضات زن ارزیابی خواهی شد، بر نقش قضات جدید برای موفقیت‌آمیز بودن این تجربه تأکید کرد.

انتصاب قضات زن در کویت ۶ سال پس از پذیرش ۲۰ زن حقوقدان برای فعالیت در دادستانی کل کویت صورت می‌گیرد.

"لولوه الملا" رییس انجمن فرهنگی و اجتماعی زنان کویت خاطرنشان کرد که انتصاب زنان در دادگستری "خواسته‌ای است که سال‌ها پیش توسط انجمن زنان کویت مطرح شد."

شورای عالی قضایی کویت ۱۷ تیرماه برای اولین بار در تاریخ این کشور هشت قاضی زن را تعیین کرد تا از سپتامبر (شهریور) شروع به کار کنند.

این انتصاب در جریان نشست شورای عالی قضایی کویت انجام گرفت که نهادی وابسته به اداره امور قضایی این کشور است.

"ضرار العسعوسی" دادستان کل کویت ۳۰ ژوئن ۲۰۲۰ (۱۰ تیرماه ۹۹) حکم ترفیع هشت وکیل زن به مقام قضاوت، چهار وکیل دادستانی مرد و ترفیع ۴۲ تن دیگر را در پست‌هایی قضایی صادر کرد.

فعالان در شبکه‌های اجتماعی آن زمان به این حکم العسعوسی واکنش نشان داده و آن را "گامی تاریخی" خوانده بودند.

به گفته کارشناسان امور قضایی، این حکم غیرمنتظره نبوده چراکه در واقع تغییر واقعی از سال ۲۰۱۴ آغاز شد زمانی که برای اولین بار به یک زن اجازه داده شد در آزمون تعیین "نماینده دادستانی" شرکت کند.

زنان در کویت در می سال ۲۰۰۵ حق نامزدی برای انتخابات مجلس این کشور را به دست آوردند، در ژوئن همان سال نیز "معصومه مبارک" به عنوان اولین وزیر زن تاریخ کویت منصوب شد و سال ۲۰۰۹ نیز چهار زن کویتی توانستند برای نخستین بار کرسی نمایندگی مجلس را به دست آورند.

پارلمان کویت همچنین سال ۱۹۷۳ برای نخستین بار به زنان حق رأی داد و نخستین سفیر زن کویت نیز سال ۱۹۹۳ میلادی منصوب شد.

کد خبر 546097

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha