معاون ستاد فرماندهی مقابله با کرونا در کلانشهر تهران ضمن هشدار نسبت به تبعات اظهار نظرهای غیر مستند و غیرکارشناسی در حوزه دارو و درمان و واکسن کرونا، بر ضرورت تدوین دستورالعمل و پروتکل‌های ویژه در این رابطه تاکید کرد.

كرونا

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایسنا، دکتر علی ماهر با اشاره به اظهار نظرهای غیرعلمی، غیر کارشناسی و ثابت نشده در خصوص داروها و واکسن کرونا در برخی رسانه‌ها و فضای مجازی، اظهار کرد: عدم کنترل و مدیریت این فضا تبعات خطرناکی به دنبال دارد، لذا باید ضوابطی از سوی ستاد ملی کرونا و مراجع ذیصلاح برای برخورد با این اظهارات غیرمستند تدوین و ابلاغ شود.
 
وی گفت: تاکنون دهها پروتکل و دستورالعمل درمانی در رابطه با بیماری کووید ۱۹ تدوین شده و تا به امروز چندین بار بازنگری شده، طبیعتاً ستاد کرونا هر روش درمانی و دارویی خارج از این پروتکل را تا زمان تایید از سوی وزارت بهداشت مردود می داند. تمامی داروها پس از طی مرحله کارآزمایی بالینی و بعد از تایید اثربخشی وارد پروتکل‌های درمانی می‌شوند، افراد باید در چارچوب پروتکل‌های مصوب و ابلاغ شده از سوی معاونت درمان وزارت بهداشت اظهار نظر کنند.

ماهر با اشاره به حساسیت موضوعات مرتبط با علوم پزشکی و تاثیر مستقیم آن بر سلامت افراد جامعه، تاکید کرد:‌ با توجه به حساسیت موضوع، کلیه کشورها محدودیت‌های شدید و مجازات‌ سنگینی برای این مساله اعمال می‌کنند، لذا اظهار نظر در حوزه پزشکی، دارو و درمان و تمامی موضوعاتی که با سلامت افراد جامعه سر و کار دارد باید با مجوز وزارت بهداشت و مرکز کنترل بیماری‌ها  و در کل مراجع و منابع معتبر سلامت در کشورهای مختلف باشد.

وی با اشاره به ضرورت ارتباط و هماهنگی رسانه‌ها از جمله صدا و سیما با وزارت بهداشت و ستادهای کرونا در سراسر کشور در زمینه انتشار اخبار و دعوت از کارشناسان برای اظهارنظر در این حوزه، عنوان کرد: ‌با برقراری این ارتباطات کنترل فضای رسانه ای و اخبار حوزه سلامت کار سختی نیست؛ به عبارت دیگر صدا و سیما و یا سایر رسانه‌ها می‌توانند به راحتی با استعلام از وزارت بهداشت از افراد کارشناس، متخصص و صاحب نظر و صاحب صلاحیت دعوت به عمل آورند؛ چراکه هر اظهار نظری در این حوزه با سلامت افراد جامعه ارتباط مستقیم دارد و لذا کنترل و نظارت بر این فضا ضروری است.

معاون ستاد فرماندهی مقابله با کرونا در کلانشهر تهران ادامه داد: در وزارت بهداشت کمیسیونی برای احراز صلاحیت افراد جهت شروع طبابت و فعالیت‌های پزشکی وجود داشته که استعلام بارکد افراد صاحب صلاحیت از این طریق به راحتی امکان‌پذیر است.  

ماهر در خصوص برخورد با افرادی که بدون تخصص و دانش کافی در حوزه پزشکی و سلامت اظهار نظر می‌کنند، عنوان کرد: متاسفانه اظهار نظرهای غیرکارشناسی در حوزه دارو و درمان کرونا این اواخر بسیار شایع شده که عدم کنترل و نظارت این فضا تبعات جبران ناپذیری به دنبال خواهد داشت. اظهارات ضد و نقیض و غیرکارشناسی در این حوزه علاوه بر گمراهی افراد جامعه باعث سردرگمی سیاستگذاران و مسوولان شده و همچنین بستر و زمینه سوءاستفاده را برای کلاهبرداران فراهم می‌کند.

وی با تاکید بر ضرورت تدوین پروتکل و دستورالعمل‌های ویژه برای کنترل و مدیریت این فضا، اظهار کرد: همچنین افرادی که در این زمینه بدون تخصص و دانش کافی صحبت کرده و باعث تشویش اذهان می‌شوند باید به وزارت بهداشت و متولیان حوزه پاسخگو باشند و باید با اینگونه رفتارها قانونا برخورد شود؛ چراکه این مسئله علاوه بر ایجاد اعتماد به نفس کاذب برای افراد، سلامت جامعه را در معرض خطر جدی قرار می‌دهد.

معاون ستاد فرماندهی مقابله با کرونا در استان تهران گفت: طبیعتاً وزارت بهداشت و سازمان جهانی بهداشت معتبرترین منابع برای پیگیری اخبار حوزه سلامت هستند، افراد می‌توانند اطلاعات خود را از این دو سازمان و رسانه‌های مجاز دنبال کنند.

ماهر در خاتمه با تاکید بر اینکه هنوز دارو و درمان قطعی برای کووید ۱۹ شناسایی نشده، عنوان کرد:‌ درمان‌های فعلی همه حمایتی و در جهت کاهش آسیب‌های ناشی از بیماری در مبتلایان است؛ لذا در این رابطه باید بحث پیشگیری در اولویت باشد که این مهم نیز از طریق سه گانه شست و شوی مکرر دست‌ها، پوشش ماسک و رعایت فاصله‌ها گذاری‌های فیزیکی محقق می‌شود. 

کد خبر 546092

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha