شرکت اسپیس‌ایکس روز پنجشنبه ۳ سپتامبر (۱۳ شهریور) مجموعه جدیدی از ماهواره‌های اینترنتی استارلینک را به مدار فرستاد و موشک پرتاب‌کننده را به زمین به بازگرداند.

falcon 9

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از space.com موشک فالکون ۹ دو مرحله‌ای که حامل ۶۰ ماهواره استارلینک بود در ساعت ۸:۴۶ دقیقه صبح به وقت شرق آمریکا (۱۲:۴۶ به وقت گرینیچ) از سکوی 39A مرکز فضایی کندی در کیپ کاناورال ایالت فلوریدای آمریکا به فضا پرتاب شد. مرحله اول این موشک ۹ دقیقه پس از پرتاب به کره زمین بازگشت و در یک سکوی شناور در اقیانوس اطلس فرود آمد.

این سومین تلاش برای انجام این پرتاب بود که قبلا دو بار به علت وضعیت آب‌وهوایی و بازبینی داده‌ها به تاخیر افتاده بود.

این پرتاب نخستین ماموریت استارلینک در ماه سپتامبر و شانزدهمین ماموریت اسپیس‌ایکس برای پرتاب ماهواره‌های اینترنتی در سال ۲۰۲۰ است. ناوگان موشک‌های تقویت‌کننده یا بوسترهای شرکت اسپیس‌ایکس در تابستان امسال کارآمدی خود را ثابت کردند و این شرکت مستقر در ایالت کالیفرنیای آمریکا به دنبال رسیدن به رکورد جدیدی در ماموریت‌های استارلینک است: پرتاب و فرود آوردن موشک بوستر یا مرحله اول برای ششمین بار.

پرتاب موشک فالکون ۹ پس از چند روز هوای طوفانی در هوایی صاف و آفتابی انجام شد. اسپیس‌ایکس قبلا قصد داشت روز یکشنبه ۳۰ اوت (۹ شهریور) برای نخستین بار دو موشک فالکون ۹ را در یک روز پرتاب کند، اما طوفان‌های تابستانی باعث شد که این طرح را کنار بگذارد.

موشک فالکون ۹ که در این پرتاب به کار رفت با عنوان  B1060 بیش از دو ماه پیش برای پرتاب ماهواره ارتقا یافته GPS III برای نیروی فضایی ایالات متحده آمریکا به کار رفته بود. بازگشت بخش بوستر یا مرحله اول این موشک ۹ دقیقه پس از پرتاب شصتمین مورد بازیابی این موشک‌ها شمرده می‌شود.

اسپیس‌ایکس امیدوار است مجموعه بزرگ ماهواره‌های استارلینک پوشش اینترنت پهن‌باند جهانی را به خصوص برای مردم در مناطق روستایی و دورافتاده فراهم آورد. اسپیس‌ایکس برای اتصال این مجموعه ماهواره‌های اینترنت پهن‌باند یک ترمینال کوچک (تقریبا به اندازه یک لپ‌تاپ) برای کاربران روی زمین ساخته است.

شرکت اسپیس‌ایکس با افزودن این ۶۰ ماهواره در دوازدهمین ماموریت استارلینک از ماه مه ۲۰۱۹ اکنون بیش از ۷۰۰ ماهواره اتصال‌ اینترنتی به فضا فرستاده است. ایلان ماسک، بنیانگذار و مدیرعامل شرکت اسپیس‌ایکس گفته است بین ۵۰۰ تا ۸۰۰ ماهواره باید در مدار کره زمین قرار گرند تا بتوان عرضه اینترنت پهن‌باند ماهواره‌ای را آغاز کرد.

اما اسپیس‌ایکس از قبل در حال آزمایش سرویس اینترنت فضایی‌اش بوده و داده‌های گردآوری شده تا به حال نشان می‌دهد که این سرویس می‌تواند سرعت‌های بالای دانلود را فراهم آورد.

اسپیس‌ایکس در ماه‌های آینه صدها ماهواره دیگر را هم به فضا خواهد فرستاد تا شبکه اولیه‌اش شامل ۱۴۴۰ ماهواره را تکمیل کند. این شرکت برای رسیدن به این هدف در تاسیساتش در ایالت واشنگتن در غرب آمریکا هر روز حدود شش ماهواره می‌سازد و تخمین زده می‌شود هر دو تا سه هفته ۶۰ ماهواره را به فضا بفرستد.

کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا اجازه پرتاب ۱۲۰۰۰ ماهواره استارلینک را به مدار پایینی کره زمین بوسیله شرکت استارلینک داده است تا بتواند اینترنت با سرعت بالا و با زمان تاخیری پایین را به مشتریانش ارائه دهد.

کد خبر 546032

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha