مجموع نظرات: ۱
پنجشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۶
۰ نفر

کریم شعبانی، از صنعتگران هنرمند زنجانی و سازنده چاقوهای هنری موفق به دریافت نشان درجه یک هنر شد.

کریم شعبانی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، امیر ارجمند، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان روز پنجشنبه ۱۳ شهریور گفت: نشان درجه یک هنری که معادل مدرک دکتری است از سوی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به استاد کریم شعبانی سازنده چاقوهای هنری اعطا شد.

پیش از این تنها یک نفر از هنرمندان زنجانی در حوزه صنایع دستی در رشته ملیله موفق به دریافت نشان درجه یک هنری شده بود. این نشان توسط شورای ارزشیابی هنرمندان بر اساس تجربه و فعالیت تخصصی و حرفه‌ای استاد شعبانی و با تکیه بر توانایی‌های هنری او در زمینه چاقوسازی اعطا شده است.

کریم شعبانی متولد سال ۱۳۴۰ در شهر زنجان است. او از سن پنج سالگی وارد کارگاه چاقوسازی «ایوب رستمی» شد و تا ۱۴ سالگی چاقوسازی را به صورت حرفه ای نزد ایشان آموخت. استاد شعبانی انواع چاقوهای چند تیغه با دسته های مختلف(شاخ گوزن، استخوان، و صدف)، قلمتراش، چاقوهای شکاری، ست چندکاره مسافرتی، و اخیرا هم قفل های سنتی را تجدید ساخت و آثار بسیار زیبا و نفیسی را خلق کرده است.  

چاقو از مهمترین صنایع دستی استان زنجان محسوب می شود که قدمت تولید آن به ۲ هزار سال می رسد و هم اکنون نیز بیش از یک هزار نفر در زنجان به طور مستقیم در تولید چاقو فعالیت دارند.

آب دیدگی، برندگی و سختی بالای تیغ ها از ویژگی های برجسته چاقوی زنجان است. ساخت دسته‌های چاقو از شاخ و صدف نیز که ظرافت و دقت فوق العاده‌ای را می‌طلبد، از دیگر ویژگی‌های برجسته چاقوی زنجان است.

کد خبر 545933

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha