علی‌اصغر محمدی: رئیس سازمان حج و زیارت گفت: هزینه حج تمتع امسال نسبت به سال گذشته حدود ۱۵ درصد افزایش دارد.

به گفته معاون وزیر فرهنگ و رئیس سازمان حج، ثبت نام حجاج در کاروان‌ها از ۲۴ خرداد به‌مدت ۲ هفته به‌صورت اینترنتی و مراجعه حضوری آغاز می‌شود.

مصطفی خاکسار قهرودی در گفتگو با همشهری افزود: فهرست اسامی کاروان‌ها و هزینه‌ها امروز از طریق جراید اعلام می‌شود و حجاج پس از ثبت نام اولیه ۵ روز مهلت دارند تا نسبت به ثبت نام قطعی خود اقدام کنند.

وی معتقد است امسال بر همه مراحل ثبت نام کنترل دقیق اعمال می‌شود و تعداد و ظرفیت ثبت نام‌های افراد در کاروان‌ها کاملاً مشخص است.

به گفته معاون وزیر فرهنگ، سامانه جدید کنترل سازمان حج کاملاً با بانک‌های عامل در ارتباط است و بنابر این هر گونه خطا و سوء استفاده مشخص می‌شود و مدیران کاروان‌ها  نیز با منابع اصلی ارتباط سازمان در بانک‌ها دائما در تماس هستند.

خاکسار قهرودی همچنین درباره تخریب هتل‌‌های اطراف حرم ‌به قصد توسعه محوطه حرم در مکه گفت‌: این مسئله موجب شد تا تعدادی از هتل‌‌ها خراب شوند و دیر اطلاع دادن این موضوع  نیز موجب لطمه زدن به برنامه‌های سازمان حج و زیارت شد‌ اما توانستیم با برنامه ‌ریزی صحیح درباره جایگزین کردن هتل‌های دیگر این مسئله را جبران کنیم.

رئیس سازمان حج و زیارت افزود‌: تخریب سالن‌ها و هتل‌ها و محدودیت راه‌ها برای دستیابی به حرم و در پی آن افزایش ۱۰۰ درصدی هزینه اجاره هتل‌ها و منازل محل اسکان زائران و همچنین افزایش قیمت مواد غذایی در عربستان به میزان دو برابر، در مجموع هزینه سفر برای زائران را ۱۵ درصد افزایش خواهد داد.

اعزام حجاج از ۲۲ آبان شروع می‌شود و تا ۲۰ آذر ادامه خواهد داشت. میانگین زمان حضور حجاج در مکه و مدینه ۳۰ روز است که ۷ روز در مدینه و مابقی در مکه خواهند بود و برگشت نیز از ۲۴ آذر ماه تا ۱۱ دی ماه انجام می‌گیرد.

قهرودی در مورد تعداد کاروان‌ها در سال جاری گفت: تعداد کاروان‌ها در سال جاری در حدود ۵۷۱ مورد است و در حدود ۳۱ کاروان کم شده است و این در حالی است که بزرگ‌ترین کاروان در حدود ۲۳۵ نفر ظرفیت دارد.

وی با اشاره به احتمال افزایش سهمیه زائران حج تمتع در سال‌جاری گفت: با توجه به توسعه رمی جمرات، مسئولان ایرانی در دیدار با وزیر حج عربستان خواستار افزایش ۲۰ درصدی سهمیه زائران ایرانی در موسم حج تمتع آینده شده‌اند که قرار شده این مسئله به‌عنوان محوری اساسی در دستور کار وزارت حج عربستان قرار گیرد.

خاکسار قهرودی گفت‌: در این سفر همچنین درباره نحوه انگشت‌نگاری ماموران عربستان از زائران ایرانی توافقاتی داشتیم.

گفتنی است کلیه کسانی که تا ۳۱ فروردین ۸۳ در شعب بانک ملی سراسر کشور ودیعه گذاری کرده‌اند و افرادی که متولد ۱۳۰۵ و قبل از آن بوده و تا پایان سال ۱۳۸۴ برای تشرف به حج ودیعه گذاری کردند جزء حاجیان امسال هستند.

کد خبر 54565

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز