شهردار بجنورد از انجام توافق با سرمایه‌گذاری خبر می‌دهد که بر اساس آن باید بوستان بانوان به این سرمایه‌گذار واگذار شود تا او بتواند در سال‌های آینده محوطه تجاری بسازد.

پارک بانوان بجنورد

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، شهردار بجنورد پس‌از انتقادات گسترده نسبت به اهمال او در سیاه‌پوش کردن شهر و از آن طرف پافشاری عجیب او در برگزاری یک جشنواره درست در دهه ماه محرم الحرام به یک‌باره در یک ارتباط زنده از طریق صفحه مجازی خود خبر از سرمایه‌گذاری کلان می‌دهد.

در گفتگوی زنده آقای شهردار، به محوطه بلا استفاده شهربازی اشاره می‌کند که قرار است مانند برشی از یک کیک البته به طور رایگان در اختیار سرمایه‌گذار قرار بگیرد. هدف، ساخت یک مجتمع بزرگ تجاری، تفریحی است. از همان لحظات اولیه اتمام این ارتباط زنده منتقدین پا به میدان گذاشتند و هر یک از منظری شروع به نشان دادن ایرادات این طرح کردند. منتقدین از دانشجو، عضو شورای شهر، فعالین رسانه‌ای، رئیس سابق شورای شهر و… در یک اصل هم‌نظر بودند؛ محل مورد نظر آقای شهردار!

بحث دیگری که منتقدین اقتصادی به طور جدی بر آن پافشاری می‌کردند این بود که آیا بجنورد ظرفیت این تعداد مغازه با توجه به چند مجتمع تجاری دیگر در حال ساخت را دارد!؟

جالب است بدانید که این زمینی که توسط شهردار و برخی اعضای شورای شهر در طبق اخلاص گذاشته شده تنها بوستان مخصوص بانوان بجنورد است. در صحبت‌های شهردار اشاره می‌شود که مساحت این زمین یک پنجم مساحت کل شهربازی است.

همین مساحت کوچک در ۲۴ شهریور ۹۴ نخستین بار با بودجه ۵ میلیارد ریالی از بیت‌المال راه‌اندازی شد و مجدد در ۴ مرداد ۹۶ با صرف ۲ میلیارد ریال دیگر از بیت‌المال بازسازی شد.

مساحت کوچک ۶۵۰ متر مربع سالن سرپوشیده که انگار پول‌های ریخته شده به پای آن صرف «هیچ» شده و به همین سادگی شهردار بجنورد از تخریب آن و الزام سرمایه‌گذار برای ساخت همین میزان در نقطه دیگری از شهر می‌گوید؛ مکانی در ناکجا آباد؛ مکانی فرضی که معلوم نیست کجاست؟ چون اگر معلوم بود حتماً آقای شهردار به آن اشاره می‌کرد.

جایی مثل پارک دوبرار که از ترس و وحشت خیلی اوقات دل شیر می‌خواهد رفتن به آن‌جا آن هم توسط بانوان؛ یا جایی مثل فرودگاه بجنورد که به خاطر جانمایی بد قابل استفاده نیست و یا موارد مشابه دیگر.

نقد را باید بدهیم و به نسیه دل خوش کنیم؟

چرا باید چنین اتفاقی بیافتد؟ اینجا کسی دیگر دغدغه محوطه ورزشی برای بانوان را ندارد؟ این مکان در حال حاضر بهترین موقعیت را برای بانوان شهر دارد؛ محیطی که امنیت آن تأمین است و هم این‌که در کمتر از ۵ سال نزدیک ۷ میلیارد ریال برایش هزینه شده است.

اگر همین الان تخریبش کنند معلوم نیست چه وقت بعد سرمایه‌گذار سوله جدید را تحویل می‌دهد؟ چرا حالا که خود شهردار اعتراف می‌کند در سال ۱۴۰۰ قرارداد پیمان‌کار شهربازی تمام می‌شود و باید وسایل شهربازی را جمع کند، چرا این یک پنجم منطقه شهربازی در اختیار بانوان قرار نگیرد؟ محوطه‌ای که برای دوچرخه‌سواری، اسکیت و دو میدانی بسیار مناسب است.

سرمایه‌گذاری چند تریلیونی در بجنورد!

واکنش‌ها به این طرح از سوی مسئولان شهری متفاوت و زیاد بود. رئیس شورای اسلامی شهر بجنورد در جلسه شورای رسمی شهر که در هفته گذشته برگزار شد، اظهار کرد: سرمایه‌گذار این طرح در چهار هکتار از زمین شهربازی بجنورد، هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان و شاید تا پنج هزار میلیارد تومان در قالب کنسرسیوم سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

بهمن جباری گفت: این طرح کاربری مسکونی، تجاری، رفاهی، تفریحی و فرهنگی دارد که یک پارکینگ وسیع با ظرفیت بیش از چند هزار خودرو برای آن پیش‌بینی شده است. در حال حاضر برای توافق میان سرمایه‌گذار و شهرداری بجنورد پیش‌نویسی این طرح به منظور اجرای آن تنظیم شده است که در صورت رأی مثبت اعضای شورای اسلامی شهر سرمایه‌گذار باید مقدمات کار را آماده و آورده نقدی خود را در حساب مشترک میان طرفین واریز کند تا قرارداد نهایی امضا شود.

وی با تصریح بر این مطلب که آورده سرمایه‌گذار برای اجرای این طرح به صورت نقد است، تاکید کرد: رأی مثبت اعضای شورای شهر بجنورد به این پروژه یک فرصت طلایی برای توسعه شهر بجنورد و درآمدزایی شهرداری بجنورد خواهد بود. برای اجرای این پروژه ۱۴ ماه گفت‌وگو میان سرمایه‌گذار و مجموعه مدیریت شهری جریان داشت.

شهربازی را می‌توان در جای دیگری ساخت

زهرا هاشمی، یکی دیگر از اعضای شورای شهر بجنورد در دفاع از اجرای این طرح و حفظ سرمایه‌گذار گفت: شهربازی و فضای سبز را می‌توان در نقطه‌ای دیگر از شهر ساخت، اما باید این سرمایه‌گذاری را حفظ کرد.

با این وجود نایب رئیس شورای اسلامی شهر بجنورد ضمن اعلام مخالفت خود مشکل اصلی را جانمایی زمین اجرای این طرح عنوان کرد و گفت: با اصل سرمایه‌گذاری هیچ‌گونه مخالفتی ندارم، اما با انتخاب محل این زمین برای اجرا که بخشی از فضای پارک شهربازی بجنورد است، صد در صد مخالف هستم.

علی‌رضا باغچقی تصریح کرد: ابتدا سطح اشغال برای اجرای این پروژه ۳۰ درصد اعلام شد، اما اکنون اعلام می‌شود که سطح اشغال زمین برای اجرای آن ۹۰ درصد خواهد بود. ابتدا اعلام شد که سهم سود شهرداری بجنورد از محل اجرای این پروژه ۴۵ درصد است در حالی‌که در حال حاضر این سهم برای شهرداری بجنورد ۲۲ درصد خواهد بود.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر بجنورد تصریح کرد: باید مشاور حقوقی در این پروژه قبل از تنظیم و امضای پیش‌نویس انتخاب شود و نظر مخالفان مبنی بر جانمایی زمین نیز در پیش‌نویس تنظیمی به صورت برجسته قید شود.

به فکر احیا شهربازی باشیم نه حذف آن

ابراهیم امانی، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر بجنورد نیز یکی دیگر از مخالفان اجرای این طرح بود که او هم علت اصلی مخالفتش را محل اجرای این طرح عنوان کرد و گفت: چون تجهیزات شهربازی بجنورد مستهلک شده نباید زمین شهربازی را واگذار کنیم درحالی‌که ابتدا باید به فکر احیای شهربازی باشیم.

عضو دیگر شورای شهر بجنورد نیز از مخالفان جانمایی زمین اجرای این طرح بود و اظهار داشت: باید بر روی جنبه‌های مختلف این طرح بررسی‌های کارشناسی انجام شود.

مصطفی دلیریان خواستار بررسی این طرح در کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر بجنورد شد.

حذف تنها فضای بانوان شهر؛ دستاورد پروژه

رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر بجنورد که در مقام مخالفت با اجرای این طرح بود گفت: شهربازی بجنورد کارکرد خدماتی دارد و احداث این طرح معدود فضای بانوان بجنورد را نیز حذف خواهد کرد. سیدمحسن موسوی گفت: خواستار اجرای این پروژه در مکان دیگری هستم.

پروژه‌ای که آسایش مردم را نشانه گرفته است

در همین حال رئیس سابق شورای اسلامی شهر بجنورد نیز اظهار کرد: سابقه چند سرمایه‌گذاری بزرگ در خراسان شمالی نشان می‌دهد که از این موارد جز منتفع شدن عده‌ای خاص، قشر اعظم مردم از آن هیچ بهره‌ای نمی‌برند، لذا اکنون سالن ورزشی برای بانوان، پارک تفریحی و شهربازی مدرن برای بجنورد بیشتر نیاز است.

حسین پیلتن ادامه داد: مردم پیش از آسایش به آرامش نیاز دارند که این پروژه آرامش مردم را از بین خواهد برد. در ضلع شرقی شهر بازی فضاهای مطلوبی با کاربری گردشگری وجود دارد که می‌توان در آنجا پروژه تجاری ساخت.

این‌ها تنها گوشه‌ای از بحث و جدل پیرامون اجرای این طرح است. طرحی که برخی از حامیان آن را با یکی از پروژه‌های دبی مقایسه کردند تا با غبارآلود کردن فضا درصدد هزینه تراشی برای مخالفین برآیند تا در صورت عدم اجرا برچسب ضد توسعه و مانع پیشرفت به آنها زده شود.

امروز در حالی در جلسه کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر بجنورد کلیت اجرای این طرح به بحث و تبادل نظر گذاشته خواهد شد که امید است با یک تصمیم صحیح در مسیر پیشرفت و تعالی این شهر قدم‌های استواری برداشته شود؛ قدم‌هایی که البته با تضییع دارایی‌های عمومی مردم برداشته نشود.

کد خبر 545638

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha