سه‌شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۴:۵۸
۰ نفر

گروه سلامت: یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی تجهیزات پزشکی، دندانپزشکی و دارویی و دومین نمایشگاه بین‌المللی تجهیزات و فرآورده‌های آزمایشگاهی (ایران مد) در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران آغاز به کار کرد.

معرفی آخرین دستاوردهای تولیدی و فناوری‌های نوین مشارکت کنندگان در این نمایشگاه و ایجاد بستر مناسب جهت ارتباط مستقیم تولید کنندگان داخلی و خارجی و دست اندرکاران مربوطه از اهداف مهم برگزاری ایران مد است.

در مراسم گشایش ایران مد، قائم‌مقام وزیر بهداشت در امور بازرگانی و تجهیزات پزشکی با اشاره به توجه خاص وزارت بهداشت به تجهیزات پزشکی در دولت نهم، از افزایش 3 تا 7 برابری مصرف داخلی این قبیل کالا طی 3 سال گذشته خبر داد و گفت: طی این مدت تا حد زیادی با قاچاق تجهیزات پزشکی به داخل کشور مبارزه شده است.

دکتر ابراهیم متولیان همچنین با اشاره به شناسنامه‌دار شدن تمام شرکت‌های تولید تجهیزات پزشکی داخلی و وارد‌کنندگان گفت: براین اساس کار مبارزه با قاچاق تجهیزات پزشکی به داخل کشور فراهم شده و می‌توانیم کالاهای قاچاق را از کالاهای مرغوب و با کیفیت تشخیص دهیم.

در حاشیه این مراسم، معاون غذا و داروی وزیر بهداشت از بهره‌برداری ۳۰ ‌کارخانه طی حداکثر ۲ سال آینده خبر داد و گفت: این کارخانه‌ها که قابلیت سرمایه‌گذاری ۱۰ تا ۲۰۰ میلیارد تومانی را دارند در حال ساخت هستند که چند واحد امسال و سایر واحدها طی ۲سال آینده احداث می‌شود.

دکتر رسول دیناروند افزود: همچنین تا پایان امسال تعداد تولید داروهای بیولوژیک به ۲ برابر افزایش خواهد یافت که در این صورت تا پایان سال ۸۷ بیش از ۱۰ تا ۱۲ قلم داروی بیولوژیک در کشور وجود خواهد داشت.

وی با اشاره به پیشرفت صنعت داروسازی کشور در سال‌های اخیر، تعداد کارخانه‌های تولید دارو و مواداولیه دارویی را ۱۰۰ واحد برشمرد و اعلام کرد: خوشبختانه این کارخانه‌ها در حال حاضر ۹۵ درصد نیاز دارویی کشور را تامین می‌کنند.

معاون غذا و داروی وزیر بهداشت همچنین با اشاره به اینکه ۴۵ درصد نیاز صنعت داروسازی به مواداولیه در داخل کشور تامین می‌شود، خاطرنشان کرد: حتی برخی کارخانه‌ها توانایی تامین ۸۰ درصد مواداولیه و کمکی را دارند.

دیناروند در ادامه به پیشرفت صنعت داروهای گیاهی طی ۳ سال گذشته اشاره و اضافه کرد: تولید این قبیل داروها طی این مدت صد درصد افزایش یافته یعنی به بیش از دو برابر رسیده است.

وی درعین حال از میزان کم صادرات دارو به کشورهای جهان ابراز ناخرسندی کرد و گفت: متأسفانه در این زمینه متناسب با سایر موارد رشد نداشته‌ایم.

معاون غذا و داروی وزارت بهداشت میزان صادرات دارو را طی سال‌های ۸۴ تا ۸۶ حدود ۲۰۰ میلیون دلار برشمرد و با بیان اینکه این رقم طی سال‌های ۸۱ تا ۸۳، ۹۰ میلیون دلار تخمین زده شد، تصریح کرد: اگرچه طی ۲ دوره زمانی مذکور میزان صادرات به دو برابر افزایش یافته است، اما همچنان سهم صادرات از بازار دارویی کشور راضی‌کننده نیست.

دکتر دیناروند گفت: صادرات ۲۰۰ ‌میلیون دلاری دارو طی ۳ سال در حالی است که در سال ۸۶ بازار دارویی کشور هزار و ۷۰۰ میلیون دلار برآورد می‌شد.

بنابراین با توجه به بیش از هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در صنعت داروسازی و دانش بالای کارخانه‌های تولید دارو در کشور، باید تلاش بیشتری برای راهیابی به بازارهای بین‌المللی و کشورهای منطقه داشته باشیم.

گفتنی است یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی تجهیزات پزشکی، دندانپزشکی و دارویی و دومین نمایشگاه بین‌المللی تجهیزات و فرآورده‌های آزمایشگاهی از ۲۱ تا ۲۴ خرداد در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود.

براین اساس ۲۶۵ شرکت داخلی از بخش‌های فعال در زمینه تجهیزات پزشکی، دارویی و دندانپزشکی و ۱۳۶ شرکت کننده خارجی از کشورهای مختلف از جمله ترکیه، چین، تایوان، کره جنوبی و کانادا در یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی تجهیزات پزشکی، دندانپزشکی و دارویی و ۹۳ شرکت داخلی و ۷۰ شرکت خارجی از کشورهای آلمان، ژاپن، چین، انگلستان، کره جنوبی، تایوان، فرانسه، ایتالیا، جمهوری چک، روسیه، بلژیک، هلند، سوئیس، کانادا و سوئد در دومین نمایشگاه بین‌المللی تجهیزات و فرآورده‌های آزمایشگاهی شرکت کرده‌اند.

کد خبر 54563

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز