چهارشنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۸
۰ نفر

سد مخزنی کلقان‌چای بستان‌آباد فردا پنجشنبه ۱۳ شهریور با حضور ویدئوکنفرانسی رئیس جمهوری افتتاح می‌شود و به بهره‌برداری می‌رسد.

سد کلقان چای

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان‌ شرقی روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران با اعلام این خبر گفت: حجم آب مخزن این سد خاکی ۲۱ میلیون متر مکعب، ارتفاع آن ۶۵ متر و طول تاج آن ۵۲۰ متر است و در ردیف سدهای بزرگ آذربایجان شرقی قرار می‌گیرد.

یوسف غفارزاده اظهار کرد: مهم‌ترین هدف اجرای این سد تامین آب شرب شهرستان‌های چاراویماق، هشترود و بستان‌آباد، نیازهای صنعتی شهرستان بستان‌آباد، کنترل سیلاب‌های فصلی و جلوگیری از هدررفت آب‌های سطحی است. با بهره‌برداری از این سد بیش از ۹۰ روستای منطقه از منابع آبی آن استفاده خواهند کرد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان‌ شرقی گفت: ساخت این سد خاکی با هسته رسی در دامنه ارتفاعات سهند از سال ۱۳۸۴ آغاز شده و تاکنون ۱۳۲ میلیارد تومان هزینه برداشته است. حجم آب ورودی رودخانه کلقان به این سد ۴۰ میلیون متر مکعب در سال است و از آب ذخیره‌شده در پشت سد برای تأمین آب شرب و آب مورد نیاز در بخش صنعت و کشاورزی استفاده خواهد شد.

غفارزاده اظهار کرد: تاکنون در آذربایجان شرقی ۱۰ سد بزرگ با ظرفیت ۵۹۰ میلیون متر مکعب به بهره‌برداری رسیده است و ۱۴۰ مخزن و تأسیسات آبی نیز در این استان وجود دارد.

کد خبر 545598

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha