پنجشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۷:۱۳
۰ نفر

سیروس برزو: داستان بی پایان سفر انسان به فضا، با سفر یوری گاگارین آغاز شد.همان طور که خواندید، در ستون «تقویم فضانوردی»، سیروس برزو، کارشناس مسائل نجومی و فضایی مقیم روسیه، برای شما گاهشمار سفر انسان به فضا را می نویسد.

   3 ژوئن  1965

«جیمز مک دیویت» و «ادوارد وایت» با سفینه «جمینی – 4» به فضا پرتاب شدند. در جریان این پرواز که 98 ساعت به طول انجامید، ناو کیهانی 62 بار زمین را دور زد. مهم‌ترین واقعه پرواز جمینی-4 خروج وایت از سفینه و انجام نخستین راهپیمایی یک فضانورد آمریکایی در مدار زمین بود. این ناو روز 8 ژوئن حدود 65 کیلومتر دورتر از نقطه تعیین شده در اقیانوس اطلس فرود آمد و فضانوردان مجبور شدند بیش از نیم ساعت درخواست کمک اضطراری بفرستند تا گروه نجات جای آنها را پیدا کند.

   21  اوت 1965

ناو کیهانی «جمینی-5» با دو سرنشین به نام‌‌های «گوردن کوپر» و «چارلز کنراد» با موشکی از نوع موشک تایتان-2 از سکوی پرتاب شماره 19 مرکز فضایی کاناورال به فضا پرتاب شد. در جریان این سفر، کیهان‌نوردان چند هدف داشتند:آنها باید ضمن بالا بردن رکورد اقامت در فضا، چگونگی ردیابی و ملاقات را تمرین می‌کردند.

به دلیل اشتباه داده‌‌های کامپیوتری محل فرود با پیش‌بینی اولیه 145 کیلومتر فاصله داشت. فضانوردان پس از 89 دقیقه انتظار توسط گروه نجات به ناو هواپیمابر «لیک چمپلین» منتقل شدند.

   4 تا 18 دسامبر 1965

 ناو کیهانی «جمینی – 7» با دو کیهان‌نورد به نام‌‌های «فرانک بورمن» و «جیمز لاول» راهی مدار زمین شد.

این دو فضانورد  در جریان سفر طولانی خود، ضمن انجام آزمایش‌‌های پیشنهادی دانشمندان، تجربه‌ای تازه بر تجربه‌های فضایی ناسا افزودند. آنها در مدار زمین با ناو جمینی-6 که در 15دسامبر 1965 با دو فضانورد به نام‌‌های «والتر شیرا» و «توماس استافورد» راهی فضا شده بود، ملاقات داشتند و نخستین ملاقات نزدیک دو ناو سرنشین‌دار آمریکا را صورت دادند. دو ناو تا فاصله 30 سانتیمتر به هم نزدیک شدند.

این سفینه پس از طی 9 میلیون‌و 19هزار کیلومتر و 206 بار گردش به گرد زمین، که 13روز و 18ساعت و 35 دقیقه و 1ثانیه طول کشید، در اقیانوس اطلس فرود آمد.

   16  مارس 1965

هشتمین فروند از ناو کیهانی جمینی با دو سرنشین به نام‌‌های «نیل آرمسترانگ» و «دیوید اسکات» با هدف اتصال به ناو بدون سرنشین «آجنا» و انجام تمرین عملیات ردیابی و الحاق راهی مدار زمین شد.

عملیات اتصال با ناو بدون سرنشین آجنا صورت گرفت. در جریان این عملیات موشک‌‌های هدایت ناو از کنترل آرمسترانگ خارج  و ناو کیهانی دچار حرکت‌های غیرمنتظره‌ای شد و این اختلال کاری، میزان سوخت ناو را به قدری پایین آورد که مرکز هدایت پرواز با توجه به وضعیت اضطراری پیش آمده به فضانوردان دستور داد به زمین باز گردند

کد خبر 54545

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز