لایحه دولت اولین دستور کار مجلس هشتم بود که دولت آن را با قید دو فوریت و به‌منظور تامین مبلغ مورد نیاز برای واردات کالاهای اساسی و جبران خسارت‌های ناشی از سرمازدگی و خشکسالی ارائه کرده است

نمایندگان مجلس به یک فوریت لایحه‌ای رای مثبت دادند که درصورت تصویب نهائی آن قانون برنامه چهارم توسعه اصلاح و مبلغ 45 هزار میلیارد ریال از جدول 4 این قانون برداشت و به جدول شماره 8 اضافه می‌شود. نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه امروز سه‌شنبه، دو فوریت لایحه اصلاح جداول شماره 4 و 8 قانون برنامه چهارم توسعه را بررسی و به آن رای ندادند.

سپس یک فوریت این لایحه به رای گذاشته شد و با 183 رای موافق، 19 رای مخالف و 4 رای ممتنع از مجموع 239 نماینده حاضر یک فوریت این لایحه به تصویب مجلس رسید. براساس ماده واحده این لایحه و درصورت تصویب نهائی آن معادل ارزی مبلغ 45 هزار میلیارد ریال ارقام از جداول شماره 4 ماده یک قانون برنامه چهارم توسعه به ارقام جداول شماره 8 موضوع همین قانون اضافه می‌شود. همچنین درصورت تصویب نهایی این لایحه بند و ماده یک قانون برنامه چهارم لغو می‌گردد.

شهروند درجه یک و دو در مجلس

اولین رای گیری تقنینی در مجلس زمینه گلایه نمایندگان قدیمی را فراهم کرد. الیاس نادران نماینده مردم تهران در مجلس پس از ترک مجلس در جمع خبرنگاران گفت: شهروند درجه یک و 2 در مجلس درست شده که پذیرفتنی نیست.

به گزارش فارس، الیاس نادران با بیان اینکه رئیس مجلس به بنده اجازه تذکر نداد، گفت: در صحنه علنی امروز مجلس 2 بار تقاضای تذکر کردم که رئیس مجلس به موقع اعتنا نکرد اما آقای باهنر نماینده تهران بعد از من تقاضای تذکر کرد که به ایشان اجازه داده شد. وی افزود: ظاهرا رئیس مجلس هنوز آیین نامه داخلی مجلس را خوب حفظ نکرده و نمی‌داند که تذکر شفاهی بر رسیدگی بر لوایح و طرح در صحن علنی مجلس مقدم است. عضو فراکسیون اکثریت مجلس تصریح کرد: اگر چنین اقداماتی تکرار شود این جانب در صحن مجلس اعتراض خواهم کرد. این اعتراض نادران پس از آن رخ داد که محمدرضاباهنر دلیل رای نیاوردن دو فوریت این لایحه در مجلس را نا آشنایی نمایندگان با کلیدهای رای دهی اعلام کرد و در رای گیری تشکیک کرد، هرچند اعتراض باهنر که الیاس نادران او را شهروند درجه یک مجلس خواند مورد تایید رئیس مجلس قرار نگرفت.

باید قانون برنامه اصلاح شود

حمیدرضا حاجی‌بابایی عضو هیأت رئیسه مجلس در آغاز بررسی این لایحه در توضیحاتی گفت: برای اینکه بتوان بودجه را اصلاح کرد اول باید قانون برنامه را اصلاح کنیم زیرا لوایحی که باید اصلاح بودجه در آن انجام شود نیازمند اصلاح قانون برنامه هستند. درصورتی که این لایحه به تصویب نهائی مجلس برسد دولت می‌تواند خارج از بودجه سنواتی از حساب ذخیره ارزی برداشت کند. هدف دولت از ارائه این لایحه این بود که بتوند با اصلاح قانون برنامه چهارم و لغو بند «و» ماده یک قانون برنامه چهارم توسعه، خارج از بودجه سنواتی مبلغ 45 هزار میلیارد ریال ( دو هزار و 500 میلیارد ریال برای خرید خارجی اقلام ضروری و دو هزار میلیارد ریال برای خشکسالی) از حساب ذخیره ارزی برداشت و هزینه کند.

تشکیل کمیته پیگیری وصیت نامه امام(ره) در مجلس

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، امروز در سخنان پیش از دستور گفت: از این پس به جهت فعال‌ترشدن کمیسیون‌ها و استفاده بهینه از زمان، کمیسیون‌های تخصصی روزهای دوشنبه صبح جلسه خواهند داشت و تا پایان تابستان به جای جلسات علنی مجلس در صبح روز سه‌شنبه کمیسیون‌ها جلسات خود را دایر می‌کنند، مگر به‌دلیل فوریت‌ لوایح یا طرح‌ها نیاز به جلسه علنی داشته باشیم.

به گزارش ایسنا، لاریجانی ضمن تشکر از ملت ایران برای حضور پرشکوه در مراسم عزاداری شهادت حضرت فاطمه(س) خاطرنشان کرد: همچنین از حضور میلیونی مردم عزیز در مراسم سوگواری سالگرد رحلت حضرت امام خمینی(قدس‌سره) تشکر می‌کنم و به این امر باید بالید که جوهره تفکر دینی و انقلابی هر روز بالنده‌تر رخ می‌نمایاند.

لاریجانی با بیان این‌که مکتب امام(ره) پیرایه‌ عزلت‌گرایی تفکر اسلامی را زدود و آن را به توسعه عقلانیت اسلامی آراست، که همه وجوه زندگی فردی و اجتماعی امت را در چتر هدایت اسلامی قرار دهد، افزود: هرچند این نگاه راهبردی اثرات خود را در بیداری دنیای اسلام گذاشت اما فرزندان نخبه امام(ره) امروز عمق بخشیدن و تئوری‌پردازی در زوایای مختلف این رویکرد اسلامی را وظیفه خود می‌دانند تا این حرکت جوهری به کمال خویش برسد. رئیس مجلس هشتم ادامه داد: تئوری‌پردازی در ابعاد فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی در مورد این نگاه، احتیاج به رسوخ معرفتی در حوزه دین همراه با بهره جستن از تجربیات سه دهه تلاش اجرایی در کشور و ممزوج کردن آن با دستاوردهای عقلانی بشری دارد.

لاریجانی با تاکید بر این نکته که یکجانبه‌گرایی در سه مولفه‌ مذکور یا به عدم‌مسانخت دریافت‌های دینی با مقتضیات زمانه منجر می‌شود و یا نوعی عمل‌گرایی بی‌هدف را توصیه می‌کند و یا صرفا به حرکت مقلدانه از دیگران می‌انجامد، ادامه داد: سنت امام(ره) در دوران زعامت طلایی خود توجه به این سه رکن بود که پیامی نو برای بشریت امروز به ارمغان آورد.
رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: مجلس با تکیه بر چنین قرائتی از راه امام(ره)، تأملات دینی متدیک بر مبنای فقاهت مستمر و ارج نهادن به دستاوردهای ارزشمند مدیران سه دهه اولیه‌ انقلاب و تجربیات علمی و عقلانی دنیای امروز را اساس حرکت نوین خود قرار خواهد داد.

لاریجانی با بیان این‌که توصیه‌ رهبر فرزانه انقلاب اسلامی به قوای کشور در نصب‌العین قرار دادن وصیت نامه آن مرد الهی در جهت بیداری حکومت و ملت امری مهم و اساسی بود، افزود: مجلس شورای اسلامی این توصیه را هدیه‌ سالگرد رحلت امام(ره) به ملت می‌پندارد. لاریحانی گفت: در همین جا هیات رئیسه مجلس کمیته‌ای را زیر نظر نایب رئیس اول حجت‌الاسلام‌والمسلمین ابوترابی معین کرد تا هرچه سریع‌تر راه‌های پیگیری این سند ملی را مشخص کند.

وی ضمن تشکر از تلاش نمایندگان در شعب گفت: از این دوستان تشکر می‌کنم که با سرعت و دقت مسیر بررسی اعتبارنامه‌ها و مشخص کردن ترکیب کمیسیون‌ها را طی کردند و امیدواریم ظرف چند روز آینده کمیسیون‌های تخصصی شکل بگیرند که بررسی‌های کارشناسی مجلس، اتکا بر فعال شدن کمیسیون‌های تخصصی خواهد داشت. تا ان‌شاءالله نگاه رهبر معظم انقلاب در مورد جایگاه مجلس به‌عنوان مرجع نرم‌افزاری نظام محقق گردد.
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: از دوستان عزیز تقاضا دارم در اولین فرصت که کمیسیون‌ها در حد نصاب خود شکل یافتند کار فکری را آغاز کنند، تعدادی از طرح‌های گذشته برای بررسی مجدد به کمیسیون‌ها ارجاع شده و نیازمند نظرات کارشناسی نمایندگان عزیز است.

لاریجانی با بیان این‌که در این چند روز مذاکرات سازنده‌ای با ریاست محترم قوه مجریه و قضائیه به عمل آمد، گفت: دو کمیته هماهنگی با دو قوه در نظر گرفته شد تا در جهت هماهنگی و رفع اختلاف نظرها گام بردارد. در آینده نتایج اقدامات به استحضار نمایندگان محترم خواهد رسید.

رئیس مجلس هشتم در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: در مسئله نیازهای ضروری کشور به ویژه مشکلات کشاورزان به‌دلیل خشکسالی و سرمازدگی سه جلسه کارشناسی با مسئولین دولتی داشتیم که نتایج آن به‌صورت لایحه‌ای تقدیم مجلس گردید تا هرچه زودتر بررسی آن آغاز شود.

غیبت نمایندگان مجلس هفتم 206 میلیارد تومان هزینه داشت

نماینده تفت و میبد در مجلس، خسارت‌های غیبت نمایندگان را در اولین نطق پیش از دستور مجلس یادآوری کرد و گفت: مجموعا3هزارو 265مورد غیبت و6هزارو 664 تاخیر در مجلس هفتم دیده شد که طبق محاسبه، خسارت ناشی از آن بالغ بر 206 میلیارد تومان ‌می‌شود. به گزارش فارس، سید جلال یحیی‌زاده نماینده مردم تفت و میبد در مجلس شورای اسلامی به‌عنوان سومین ناطق پیش از دستور جلسه امروز مجلس با تقدیر از عملکرد حدادعادل در ریاست مجلس هفتم گفت: از اشتباهاتی که احیانا مرتکب شدم و پای حساب حداد گذاشته‌اند، معذرت خواهی می‌کنم. نماینده تفت و میبد ادامه داد: تاکنون هر گاه در مورد نظارت مجلس سخن گفته شده نظارت از مجلس بوده است که البته امر بسیار مهمی است، ولی در عین حال به‌نظر می‌رسد پیش و بیش از نظارت از مجلس باید بر مجلس نیز نظارت شود.

یحیی‌زاده اضافه کرد: چگونه ممکن است دستگاهی که مدعی نظارت بر همه دستگاه‌ها جهت اصلاح آنهاست، خود مورد هیچگونه نظارتی نباشد؟ وی اضافه کرد: آیا تعجب‌آور نیست که بالاترین جایگاه نظام، تحت نظارت جمعی از فقهای عادل، در مجلس خبرگان قرار گیرد ولی بر نماینده مجلس، هیچگونه نظارت قانونمندی وجود نداشته باشد؟
یحیی‌زاده در ادامه با ارائه پیشنهاداتی در این زمینه اظهار داشت: فقدان نظم و انضباط، یکی از مشکلاتی است که مجلس را به شدت تضعیف کرده است، این مشکل حتی در مجلس هفتم که آمده بود تا این عیب را برطرف کند، به نحو خجالت‌آوری وجود داشت.

نماینده مردم تفت و میبد اظهار داشت: مجلسی که دقت زیادی صرف بعضی کارهای جزئی همانند تغییر ساعت به‌دلیل خسارت به بیت‌المال می‌کند آیا زشت نیست که خود چند برابر خسارت بزند؟ البته اگر غیبت‌ها و تاخیرهایی که به‌عنوان مرخصی تلقی شده اضافه کنیم، وضعیت وحشتناک‌تر نیز می‌شود. یحیی‌زاده پیشنهاد کرد که در پایان هر اجلاس سالانه مجلس، تعداد غیبت‌ها، تاخیرها و مرخصی‌ها به‌ویژه مرخصی‌های مربوط به سفرهای خارجی هر نماینده به اطلاع عموم رسانده شود. وی گفت: نماینده‌ای که وظیفه وکالت مردم را به‌عهده گرفته است چرا گاهی بعضی مسئولیت و مشغولیت‌های دیگر به‌عهده می‌گیرد؟ چرا باید به تدریس یا تحصیل مشغول باشد؟ چرا بعضی نماینده‌ها طی 4 سال مدارکی می‌گیرند که اگر وکیل نبودند، گاهی باید چند برابر آن وقت صرف می‌کردند تا آن مدرک را بگیرند.

نماینده مردم تفت و میبد افزود: برای جلوگیری از ورود به مسائل جزئی یا اجرایی یا انحرافی ضرورت دارد هر چه سریع‌تر نقشه راه و برنامه چهارساله با تبیین اولویت‌های اصلی کشور در بعد تقیین و نظارت تهیه شده و مورد عنایت همه ما قرار گیرد.

یحیی‌زاده گفت: در نظام پارلمانی، تحزب یک ضرورت است که متأسفانه در مجلس چنین چیزی به شکل تعریف شده و رسمی وجود ندارد، در این شرایط فراکسیون‌ها می‌توانند این خلأ را پر کرده و مؤثر باشند البته مشروط به اینکه با اراده مجلس، شکل بگیرند و اعضا آن پایبند و معتقد به اهداف و سیاست‌ها و برنامه‌های آن باشند.

کد خبر 54541

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز