وجود روستاهای متعدد با زمین‌های بکر، هوای دلپذیر و مزارع سرسبز، از ویژگی‌های مناطق جنوبی شهر است و هر زمان که به حریم مناطق۱۸، ۱۹ و ۲۰ سر بزنید، شما را به حال و هوای دوران گذشته می‌برد و احتمالاً خاطره زادگاه و روستای خودتان را به یاد می‌آورید.  

امیرانی

در این روستاها که فاصله کمی با شهر دارند، زندگی اهالی ساده و بی‌آلایش است و مثل خیلی از ما توقع‌های زیادی از زندگی ندارند، اما هرچه باشد، آنها هم در عصری زندگی می‌کنند که ما هم در آن قرار داریم. غیرممکن است که از روستانشین‌های محدوده شهر توقع داشته باشیم که نیازی به تکنولوژی‌های امروزی و برخی از امکانات شهری نداشته باشند. آنها هم نیازمند آب سالم، راه‌های آسفالت و ایمن، مدرسه، تاکسی، اتوبوس و... هستند، اما متأسفانه برخی از این روستاها و بخش‌ها متولی معینی برای رسیدگی به وضعیت ساکنان ندارد. زباله‌ها توسط شهرداری جمع‌آوری می‌شود، اما ساخت بناها توسط نهاد دیگری نظارت می‌شود. آب شرب روستاها را یک منطقه و برق خانه‌ها را منطقه دیگری تأمین کرده و روستانشین‌ها برای دریافت خدمات بلاتکلیف هستند و مجبورند از منطقه‌ای به منطقه دیگر مراجعه کنند.  
در این بین، بیشتر روستاها گاز شهری ندارند و اهالی نمی‌دانند برای دریافت مجوز ساخت به شهرداری مراجعه کنند یا دهیاری و بخشداری. همین موضوع باعث شده درصورت تخریب باغ‌ها و تبدیل آنها به ویلا و خانه‌ها، هر نهادی، دیگری را مسئول و مقصر معرفی و خود را مبرا کند. نمونه این معضل را در روستای «مرتضی گرد» شاهد بودیم که چند سال پیش، به یکباره و یک‌شبه، هزاران خانه در زمین‌های اطراف منطقه ۱۹ ساخته شد که درکنار از بین رفتن زمین‌های سرسبز و باغ‌ها، منجر به بروز پدیده حاشیه‌نشینی و گسترش بی‌رویه شهر شد. همچنین کمربند سبز تهران که در همین محدوده قرار داشت، با ساخت منازل از بین رفت و شاهد گسترش مهاجرت‌ها به این نقطه از پایتخت بودیم. همان زمان مدیران وقت شهرداری اعلام کردند فقط موظف به جمع‌آوری زباله اهالی هستند و نقشی در کنترل ساخت‌وسازها ندارند. دهیاری و بخشداری هم خود را مسئول این اتفاق ندانست و کسی نتوانست مانع از سودجویی برخی افراد برای تبدیل زمین‌ها و باغ‌ها به منازل مسکونی و کارگاه‌های مختلف تولیدی شود. روستانشین‌های جنوب شهر سال‌هاست در این بلاتکلیفی به سر می‌برند و سودجویان و زمین‌خواران، از این وضعیت استفاده کرده و روستانشین‌ها و مسئولان را به دردسر می‌اندازند. لازم است تمهیدات فوری برای جلوگیری از این اتفاق‌ها اتخاذ و نهاد خاصی همه مسئولیت‌های این بخش از شهر تهران را به عهده بگیرد. بی‌شک این گره به دست مسئولان دولتی یا طرح موضوع در مجلس شورای اسلامی برای تصمیم‌گیری اصولی باز می‌شود.  
 

کد خبر 545186

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha