اعضای حزب لیبرال دموکرات ژاپن درست دو هفته دیگر گرد هم می‌آیند تا برای انتخاب رئیس تازه تصمیم بگیرند؛ فردی که علاوه بر ریاست حزب حاکم، جانشین آبه شینزو در جایگاه نخست‌وزیری هم می‌شود.

آبه شينزو نخست‌وزير ژاپن

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز، از آنجا که حزب لیبرال دموکرات در پارلمان ژاپن دست بالا را دارد، رئیس این حزب به شکل خودکار مامور تشکیل کابینه می‌شود. منابع خبری در توکیو می‌گویند دست‌کم چهار نفر برای جانشینی شینزو نامزد شده‌اند. نخست‌وزیر ژاپن چند روز پیش اعلام کرد به دلیل مشکل جسمی و بازگشتن بیماری قدیمی دیگر نمی‌تواند در قدرت بماند و به زودی کناره‌گیری می‌کند.

شینزو که با بیش از ۲۸۰۰ روز حضور در قدرت دیرپاترین نخست‌وزیر تاریخ ژاپن است، روز دوشنبه احتمالا در آخرین گفتگوی خود با رئیس جمهوری آمریکا به دانلد ترامپ قول داد روند محکم‌تر شدن اتحاد و روابط میان دو کشور حتی با کنار رفتن او همچنان ادامه خواهد یافت اما ناگفته پیداست که جانشین آبه شینزو بلادرنگ پس از ورود به کاخ نخست‌وزیری با چند بحران بزرگ اقتصادی، سیاسی و امنیتی روبه‌رو می‌شود؛ از اقتصادی که با کرونا ضربه خورده تا ترکش‌های تنش میان چین و آمریکا.

نظرسنجی‌های عمومی نشان می‌دهد محبوب‌ترین گزینه جانشینی نخست‌وزیر مستعفی از نگاه مردم کسی نیست جز شیگرو ایشیبا، وزیر دفاع پیشین. هر چند او که از منتقدان سرسخت شینزو بود، برای نخست‌وزیر شدن موانعی جدی پیش رو دارد. یوشیهیده سوگا که دستیار ارشد و سخنگوی کابینه است، برای نشستن روی صندلی نخست‌وزیری پشتیبانی بخش‌هایی مهم از حزب حاکم را با خود دارد، گرچه به اندازه ایشیبا محبوب نیست و همین ممکن است کار او را سخت کند.

بر اساس آماری که خبرگزاری کیودو منتشر کرده، وزیر دفاع پیشین ۳۴ درصد بین مردم محبوب است و سخنگوی کابینه شینزو فقط ۱۴ درصد. در یک نظرسنجی دیگر، ایشیبا با ۲۸ درصد رای مردمی پیشتاز به دست آوردن جایگاه نخست‌وزیری است و تارو کانو، وزیر دفاع فعلی با ۱۵ درصد پس از او در رده دوم قرار دارد. سوگا هم با فقط ۱۱ درصد چهارم است. ایشیبا سال ۲۰۱۸ هم برای رهبری حزب لیبرال دموکرات با شینزو رقابت کرده و ناکام مانده بود.

اعضای حزب لیبرال دموکرات روز سه‌شنبه درباره برگزاری انتخابات داخلی برای برگزیدن رئیس تازه و جانشین آبه شینزو در روز ۱۴ سپتامبر تصمیم می‌گیرند. به احتمال فراوان، جلسه اصلی به جای ساختمان مرکزی حزب، در یکی از هتل‌های توکیو برگزار می‌شود تا خطر شیوع کرونا کاهش یابد. رهبر حزب لیبرال دموکرات در نشست ۱۴ سپتامبر حدود یک سال برای نخست‌وزیر بودن وقت دارد و باید زمینه را برای برگزاری انتخابات سراسری در اواخر اکتبر ۲۰۲۱ فراهم کند.

کد خبر 545047

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha