دوشنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۶
۰ نفر

عزاداران حسینی در کیش همچون سایر مردم ایران امسال با وجود همه محدودیت‌های ناشی از ویروس کرونا، صحنه‌هایی به‌یادماندنی در محرم خلق کردند.

کیش محرم کرونا

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، پیش از آغاز محرم، حرف‌وحدیث‌های زیادی در خصوص نحوه عزاداری ماه محرم در محافل مختلف مطرح‌شده بود. عده‌ای به‌واسطه جلوگیری از شیوع گسترده ویروس کرونا و افزایش آمار ابتلا و فوت، سخن از تعطیلی کامل عزاداری‌ها به میان آوردند و برخی دیگر نیز، با بخشیدن رنگ و لعابی احساسی و هیجانی به سخنان خود، بر برپایی هرچه باشکوه‌تر این مراسم‌ها پافشاری کردند. بااین‌وجود از همان ابتدا، رهبر انقلاب، تکلیف را مشخص کردند: «عزاداری محرم باید بر اساس ضوابط ستاد ملی مبارزه با کرونا برگزار شود. در عزاداری‌ها معیار آن چیزی است که کارشناسان و ستاد ملی کرونا اعلام می‌کنند؛ بنده به توصیه این عزیزان عمل می‌کنم. توصیه من به مردم این است که ببینیم ستاد ملی کرونا چه می‌گوید و در مسئله عزاداری به گفته این ستاد عمل کنیم. اگر وضعیتی که داریم را شل بگیریم، فاجعه بزرگی رخ خواهد داد.»

همین کافی بود تا برای بسیاری از عاشقان اباعبدالله ماجرا یکسره شود؛ حرکت در چارچوب مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا. کمی بعدتر هم رئیس‌جمهور در قامت رئیس ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: «اگر بگوییم در ماه محرم عزاداری نباشد نادرست است و برای جامعه ما قابل‌تحمل نیست و اینکه مراسم نباشد مردم را دلگیر می‌کند... می‌توانیم عزاداری کنیم اما با جمعیت‌های کمتر؛ ما عدد را کم می‌کنیم اما مراسم و اصل عزاداری را باید برگزار کنیم. امسال باید سلامت مردم و سوگواری را در کنار هم قرار دهیم»

عزاداری به سبک کرونا

عزاداری با حفظ پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی تبدیل به راهبرد اصلی ماه محرم امسال شد و بر همین اساس ستاد ملی مقابله با کرونا نیز مصوبات و دستورالعمل‌هایی صادر کرد که در همه آن‌ها دو اصل فوق مورد تأکید قرارگرفته بود. مردم و حیات‌های عزاداری در همه شهرهای ایران، رفته‌رفته خود را مهیای شکل جدیدی از عزاداری می‌کردند؛ عزاداری به سبک کرونا. در جزیره کیش، استان هرمزگان نیز مسئولان و مردم مقدمات لازم برای برگزاری محرمی متفاوت از سال‌های قبل فراهم می‌کردند. ابتدا شورای سلامت کیش، در خصوص عزاداری مصوبات تازه‌ای وضع کرد و سپس امام‌جمعه جلسه‌ای مشترک با حیات‌های عزاداری برگزار و در آن بر رعایت کامل این مصوبات تأکید کرد.

حجت‌الاسلام والسملین حسن‌زاده نیز از احیای عزاداری‌های خانگی و استفاده از ظرفیت فضای مجازی در محرم امسال سخن گفت: «سیاری از بزرگان ما برای خودشان روضه امام حسین را می‌خواندند. اصلاً عزاداری در خانه از قدیم رواج داشته و از اتصال همین‌ها، دسته‌های عزاداری‌ بزرگ شکل می‌گرفته است. بنابراین می‌توان در منزل هم به‌صورت فردی عزاداری کرد. منتها با رعایت این نکته که مراقب باشیم تجمعی در خانه انجام نشود. این‌یک روش عقلی و شرعی است... برای محرم هم حتماً در لایو اینستاگرام مداحی و سخنرانی خواهیم داشت»

محرم آمد و عزاداری‌ها آغاز شد. جزیره دوباره رخت سیاه بر تن کرد اما حالا دیگر نه خبری از سینی‌های چایی است و نه تجمع‌های فشرده. عزاداری‌ها به صحن‌ها آمده‌اند و فضای بیرونی مساجد، میزبان عزاداران شده‌اند. صندلی‌ها بافاصله از یکدیگر چیده شده‌اند و ماسک در همان ورودی به حاضران ارائه می‌شود. در همین حال بسیاری گوشی به دست، مشغول فیلم‌برداری و پخش لایو روی صفحات اینستاگرامی خود هستند تا بسیاری ازجمله افراد مسن یا افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند، به شکلی در ارتباط با مراسم قرار گیرند.

برخی از آئین‌های سنتی یا حذف‌شده‌اند یا تغییر شکل داده‌اند؛ اما در این میان آن چیزی که اهمیت دارد، برگزاری و برپایی عزاداری‌ها است ولو به شکل مختصر و حتی خلوت‌تر. کیش وندان همچون سایر مردم ایران نشان دادند که با پرهیز از هرگونه دوقطبی‌های افراطی، راه میانه بهترین انتخاب در این شرایط دشوار است. عزاداری ماه محرم توأم با شرایط کرونا اکنون به‌عنوان یک تجربه جدید و متفاوت پیشروی ما قرارگرفته است و قابل‌استفاده در حوزه‌هایی مشابه.

کد خبر 544934

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha