مدیر گروه بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی بر لزوم تجویز واکسن آنفلوانزا برای افراد در معرض آسیب تاکید کرد و درباره بهترین زمان تزریق واکسن این بیماری توضیحاتی داد.

واکسن آنفلوانزا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، شروین شکوهی مدیر گروه بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با اشاره به اینکه تزریق واکسن آنفلوآنزا برای گروه‌های پرخطر ضروری است، گفت: این واکسن با دستور پزشک برای افراد در معرض خطر تجویز می‌شود و در برخی داروخانه‌های مورد تأیید وزارت بهداشت در دسترس این افراد قرار خواهد گرفت و توصیه می‌شود برای تزریق این واکسن به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه شود.

وی درباره گروه‌هایی که در اولویت تزریق واکسن قرار دارند، افزود: برخی افراد در مشاغل خاص از جمله افراد شاغل در سیستم‌های بهداشتی و درمانی، فارغ از حیطه مسئولیتشان، در معرض آسیب هستند و باید واکسن آنفلوآنزا را تزریق کنند.

این متخصص همچنین افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای از جمله بیماری‌های مزمن قلبی، ریوی، کبدی، متابولیک و کلیوی را نیز در اولویت تزریق این واکسن دانست و گفت: از طرفی مصرف برخی داروها، سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کند، به طور مشخص افرادی که تحت شیمی درمانی هستند یا به واسطه انجام جراحی پیوند عضو، تحت درمان دارویی قرار گرفته اند هم با این خطر دست و پنجه نرم می‌کنند.

به گفته عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، افراد مسن و کودکان ۶ ماه تا ۵ سال و افراد با شاخص توده بدنی بالا (BMI) حتماً باید واکسن را تزریق کنند.

متخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به لزوم تزریق واکسن آنفلوآنزا برای زنانی که تازه زایمان کرده اند، گفت: این افراد در دو هفته اول پس از زایمان در معرض شدید آلودگی به این ویروس قرار دارند و از طرفی باید مدنظر داشته باشند که برای نوزادان زیر شش ماه، واکسن تزریق نمی‌شود، در نتیجه حتماً باید از خود و نوزادشان مراقبت کنند.

شکوهی در خصوص موارد منع تزریق این واکسن، تصریح کرد: اگر به دنبال مصرف واکسن در گذشته، اختلال اعصاب محیطی رخ داده باشد، فرد از تزریق این واکسن منع می‌شود. اگر فردی به تخم‌مرغ حساسیت داشته باشد، تحت شرایط خاص در مراکز بهداشتی و درمانی امکان تزریق وجود دارد.

شکوهی در خصوص میزان اهمیت تزریق واکسن آنفلوآنزا در افرادی که به کرونا (COVID-۱۹) مبتلا شده اند، گفت: تزریق واکسن برای این افراد ضرورتی ندارد، چراکه جزو گروه‌های در معرض خطری که عنوان شد، محسوب نمی‌شوند.

فلوشیپ بیماری‌های عفونی در بیماران پیوندی با اشاره به اینکه دو هفته پس از تزریق واکسن آنفلوآنزا، ایمنی لازم ایجاد می‌شود، افزود: بهترین زمان برای تزریق واکسن در کشور، اوایل مهرماه تا اواسط مهرماه است چراکه اگر خیلی زود زده شود، ایمنی ایجاد شده در اواخر فصل اپیدمی، از بین می‌رود و اگر هم دیر زده شود، ممکن است آلودگی قبل از ایمنی سازی رخ دهد.

وی اظهار کرد: میزان ایمنی‌سازی در برابر بیماری آنفلوآنزا با توجه به سن و مشکلات زمینه‌ای تعیین می‌شود.

متخصص بیماری‌های عفونی در خصوص نحوه تولید واکسن‌های آنفلوآنزا، عنوان کرد: پژوهشگران در سازمان بهداشت جهانی با مطالعه رفتار ویروس در سال گذشته طبق اطلاعاتی که از برخی کشورها دریافت می‌کند، ماهیت سال پیش روی آن را حدس می‌زنند. ایران نیز جزو کشورهای مهمی است که سویه های ویروس را برای این سازمان می‌فرستد.

شکوهی ادامه داد: در برخی مواقع حدس‌های پژوهشگران همپوشانی بالایی با ماهیت ویروس دارد و برخی اوقات اینگونه نیست. اما نکته حائز اهمیت این است که واکسن آنفلوآنزا بسته به مولفه‌هایی از جمله سن، بیماری‌های زمینه‌ای و داروهای مصرفی، بین ۳۰ تا ۶۰ درصد ایمنی ایجاد می‌کند. این بدین معنی است که در بهترین شرایط هم نمی‌تواند به طور کامل شما را در برابر ویروس مصون نگه دارد و حتماً پس از تزریق باید مراقبت‌های خاصی اعمال شود.

وی در خصوص عوارض این واکسن بیان کرد: مهمترین عارضه این واکسن ایجاد حساسیت است که البته به علت نقش سلول‌های تخم مرغ در تولید واکسن‌ها، توصیه می‌شود اگر فردی به تخم مرغ حساسیت دارد، حتماً تزریق را در مراکز پزشکی انجام دهد، چراکه عدم رعایت برخی نکات، موجب بروز اختلال در سیستم اعصاب محیطی در فرد می‌شود. البته این عارضه در حدود یک بیمار به ازای هر میلیون دز واکسن دیده شده است.

این متخصص بیماری‌های عفونی افزود: آسیب به اعصاب مرکزی هم عارضه‌ای است که با تزریق واکسن‌های ویروسی در قالب مقالات پژوهشی گزارش شده که بسیار نادر است.

کد خبر 544922

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha