سه‌شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۸۷ - ۰۶:۴۰
۰ نفر

سید رضا صفوی*: این گیاه یکی از گونه‌های سرده پیچک بوده و به تیره پیچک تعلق دارد؛ 45 گونه گیاه علفی (پیچنده یا خزنده) یا درختچه‌ای از این سرده در ایران یافت می‌شود.

نام فارسی: گونه‌ای پیچک
نام علمی: Convolvolus fatemensis Kze.

مختصری از ویژگی‌های گیاه شناسی: گیاهانی علفی (یکساله یا چند ساله)، گاهی بالارونده و پیچنده یا خزنده. برگ‌ها کامل یا منقسم، با پهنک قلبی یا پیکانی و یا تحلیل رفته و پولکی. گل‌ها نر- ماده، با پنج کاسبرگ جدا و پنج گلبرگ پیوسته همانند قیف یا شیپور. میوه خشک. دانه آلبومن‌دار.

زمان گل و میوه دهی: اسفند و فروردین پراکندگی جغرافیایی در کشور: این گیاه به تعداد اندک و تنها در رویشگاهی کم وسعت در حاشیه جنوبی جزیره قشم می‌روید که متأسفانه همین پایه‌های معدود نیز اکنون به‌دلیل انجام عملیات عمرانی در معرض نابودی قرار گرفته‌اند.

مصارف و کاربردها: به‌دلیل کمیاب و محدودبودن پهنه رویش آن، به جز خواص درمانی این گونه گیاهی، اطلاعاتی در این مقوله وجود ندارد.

محیط زیست: تولید غذا (انرژی و مواد) به‌عنوان اولین حلقه زنجیره غذایی در زیست‌بوم‌ها، تلطیف هوا با تولید اکسیژن و رطوبت، حفاظت از خاک در برابر فرسایش آب و باد، ایجاد محیط زیست مناسب برای انسان و سایر جانداران مصرف‌کننده  و زیبا‌سازی‌ محیط.

خواص درمانی: اندام‌های مختلف گیاه مثل برگ، گل، دانه و به ویژه ریشه مسهل و صفرابر هستند، عصاره گیاه برای رفع زردی تجویز می‌شود، عصاره برگ باعث تسریع در انعقاد خون می‌شود.

* گیاه شناس

کد خبر 54485

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز