نخستین ماموریت مریخی امارات موسوم به امید (Hope) موفق به ثبت و مخابره اولین تصویر از سیاره سرخ شده است.

اميد امارات

به گزارش همشهری آنلاین، ایسنا به نقل از اسپیس نوشت: نخستین مأموریت میان سیاره ای امارات متحده عربی در حال عزیمت به مریخ است و اولین تصویر از مریخ را برای اثبات این موضوع ارسال کرده است.

کاوشگر "امید" امارات در تاریخ ۱۹ ژوئیه از ژاپن به سمت مریخ پرتاب شد و این اولین بار است که یک کشور عربی قدم به فراتر از مدار زمین می گذارد.

این فضاپیما در حال حاضر یک پنجم از مسیر طولانی خود تا رسیدن به مریخ را طی کرده است.

"محمد بن راشد آل مکتوم" نخست وزیر امارات، روز دوشنبه (۲۴ اوت) در توئیتر خود نوشت: کاوشگر "امید" به طور رسمی ۱۰۰ میلیون کیلومتر با سیاره سرخ فاصله دارد. مریخ همانطور که در تصویری که توسط "ردیاب ستاره" این کاوشگر گرفته شده، نشان داده شده است، پیش روی ماست و در حال پشت سر گذاشتن زحل و مشتری هستیم.

پیش بینی می شود که کاوشگر "امید" در فوریه ۲۰۲۱ به مریخ برسد.

این "ردیاب ستاره" به گونه ای طراحی شده است که "امید" را در مسیر خود نگه دارد و به فضاپیما می گوید دقیقاً کجاست. علاوه بر این، این کاوشگر برای هنگامی که به مریخ رسید و کار علمی خود را شروع کرد، دوربین بیشتری را برای استفاده در اختیار دارد.

تیم کنترل و نظارت "امید" انتظار دارد که این فضاپیما از زمان پرتاب تا رسیدن به مریخ، ۶ مانور اصلاح مسیر انجام دهد که اولین مورد آن در اوایل ماه جاری انجام شد.

"عمران شرف" مدیر پروژه این مأموریت گفت: ما اولین مانور اصلاح مسیر را انجام داده ایم که اولین آزمایش سیستم های پیشران و کنترل مسیر کاوشگر "امید" بود و همچنین اولین بار بود که شش موتور پیشران Delta-V در این فضاپیما فعال می شدند. این فعالیت ۲۱ ثانیه ای ما را به خوبی در مسیر مریخ قرار داد و ما از عملکرد کاوشگر "امید" تاکنون خوشحال هستیم.

زمانی که "امید" به صورت ایمن به مدار مریخ برسد، حداقل به مدت یک سال مریخی (نزدیک به دو سال زمینی) به مطالعه و بررسی آب و هوا و جو سیاره سرخ خواهد پرداخت.

نکته قابل توجه در این ماموریت این است که یک زن ایرانی الاصل از ارکان اصلی راه اندازی ماموریت "امید" است.

سارا امیری یکی از ۹ وزیر زن کابینه دولت امارات و وزیر علوم پیشرفته امارات است. او از بلوچ های ساکن امارات و اصالتاً متعلق به منطقه نیک شهر است که در بلوچستان ایران واقع شده‌ است.

امیری در دانشگاه آمریکایی شارجه تحصیل کرده و افزون بر پست وزیر «علوم پیشرفته»، رئیس تیم اکتشاف مریخ و رئیس شورای نخبگان علمی امارات نیز هست. او در سال ۲۰۱۵ از سوی "انجمن جهانی اقتصاد" به عنوان یکی از ۵۰ دانشمند برتر جوان دنیا انتخاب شد.

سارا امیری پس از تحصیل، مدیریت سیستم‌های پیشرفته در «مرکز فضایی راشد بن محمد» را در اختیار گرفت. او از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴ رییس بخش توسعه و پژوهش‌های این مرکز هم بود. امیری در سال ۲۰۰۹ در تیم برنامه‌ریزی سیستم کنترل از راه دور ماهواره "دبی‌ست ۱" مشغول به فعالیت بود و همین نقش را در راه‌اندازی ماهواره "دبی‌ست ۲" برعهده داشت.

طبق حکمی که محمد بن راشد آل مکتوم حاکم دبی و نخست‌ وزیر امارات برای سارا امیری صادر کرده، افزون بر پست وزیر علوم پیشرفته این کشور، ریاست تیم اکتشاف مریخ و رییس شورای دانشمندان این کشور است.

کد خبر 544261

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha