دوشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۳:۵۵
۰ نفر

فریده روستا : بهار، زمان خرید باقالا سبز و انبار آن در فریزر برای مصرف در فصول دیگر سال است.

آشپزی

با توجه به اینکه طعم و مزه باقالا سبز هم مانند هر سبزی دیگری به صورت تازه در مقایسه با فریز شده آن قابل مقایسه نیست، از فرصت موجود استفاده کرده و غذاهای متنوعی با سبزی‌های فصل

– به‌خصوص باقالا سبز – بپزید. کوکوی باقالا نیز یکی از همین غذاهاست. این کوکو به همراه گوشت و شوید، غذایی کامل و خوشمزه است.

  مواد لازم برای 6 نفر:

-  باقالا سبز؛ یک کیلوگرم
- شوید؛ نیم کیلوگرم
- گوشت چرخ کرده؛ 250 گرم
- تخم‌مرغ؛ 8 عدد
- آرد؛ یک قاشق سوپ‌خوری
- زردچوبه؛ یک قاشق چای‌خوری
- فلفل سیاه؛ نصف قاشق چای‌خوری
- پیاز؛ 3 عدد
- نمک به میزان لازم
- زعفران ساییده شده؛ نصف قاشق چای‌خوری
- روغن مایع به مقدارکافی

  روش تهیه:

1 - ابتدا باقالاها را از هر دو پوست خود جدا کرده و بشویید. سپس در یک قابلمه مقداری آب بریزید و باقالاها را به همراه نمک در آن بپزید. در این فاصله، 2 عدد از پیازها را نیز پوست کنده و پس از خرد کردن، در روغن تفت دهید. شوید را هم پاک کرده و بعد از شستن، ریز خرد کنید.

2 - در یک کاسه بلوری بزرگ، تخم‌مرغ‌ها را شکسته و خوب هم بزنید؛ سپس آرد، فلفل، زردچوبه و نمک را به آن اضافه کنید و دوباره هم بزنید. پس از آن، پیاز باقیمانده را رنده کرده و به مخلوط تخم‌مرغی اضافه کنید و یکی دو دقیقه هم بزنید. حالا گوشت را به همراه شوید، باقالا و پیاز داغ به بقیه مواد اضافه کنید.

3 - در یک تابه مقداری روغن بریزید و روی حرارت اجاق گاز قرار دهید. پس از داغ شدن روغن، مایه کوکو را در آن بریزید. بعد از آنکه یک طرف آن سرخ شد، آن را برش زده و طرف دیگر را نیز سرخ کنید. اگر می‌خواهید کوکو را به صورت درسته آماده کنید، پس از سرخ شدن یک طرف آن، کوکو را روی سینی گرد برگردانده و دوباره به تابه منتقل کنید.

در ضمن شما می‌توانید تابه مورد نظر را داخل فر قرار دهید و روی حرارت 180 درجه سانتی‌گراد در طبقه وسط فر بگذارید. بعد از حدود نیم ساعت، شعله پایین فر را خاموش کرده و شعله بالا را روشن کرده و صبر کنید تا روی کوکو نیز طلایی رنگ شود.البته تابه انتخابی برای این منظور باید بدون دسته یا ظرف مخصوص فر باشد.

نکته یک: این کوکو را بدون استفاده از گوشت نیز می‌توانید درست کنید.

نکته 2:

این کوکو با باقالای خشک نیز قابل تهیه است. کافی است باقالای خشک را به مدت 3 تا 4 ساعت در مقداری آب خیس کرده و سپس به همراه یک عدد پیاز خرد شده داخل چرخ گوشت بریزید و آن را خوب چرخ کنید.

پس از آن، ادویه، نمک، فلفل و زردچوبه را اضافه کنید و به ترتیب 4 عدد تخم‌مرغ را در آن بشکنید و مواد را خوب مخلوط کنید. در پایان مایه کوکو را داخل تابه‌ای گرد درون مقداری روغن سرخ کنید.

کد خبر 54420

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز