مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: مقدمات اجرای طرح انتقال آب از دریای عمان به شرق کشور فراهم شده است و در ماه‌های آینده عملیات اجرایی طرح آغاز می‌شود.

طرح انتقال آب دریا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، احمد قندهاری اظهار کرد: نخستین بار در کشور سند سازگاری با کم‌آبی خراسان جنوبی سال گذشته در شورای عالی آب تصویب شد و در چارچوب این سند ۲ پروژه اساسی استفاده از آب‌های نامتعارف (آب‌های شور و لب شور) که در استان فراوان است و انتقال آب از دریای عمان در دستور کار قرار گرفت.

قندهاری بیان کرد: تدوین سند سازگاری با کم‌آبی یکی از ابتکارات مهم دولت تدبیر و امید است و ما نیازمند نقشه راه برای مدیریت آب کشور بودیم چرا که کشور کم‌آبی هستیم و باید سندی برای توسعه تدوین می‌شد.

وی گفت: درخصوص مدیریت آب‌های نامتعارف مطالعات اولیه آغاز شده و اقدامات خوبی در دست اقدام است تا بتوانیم منابع آبی را از کویر مرکزی منتقل کنیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی اظهار داشت: استارت واقعی پروژه انتقال آب از دریای عمان نیز از سال ۹۷ برای سه استان خراسان جنوبی، خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان آغاز شد و مقدمات کار فراهم شده است.

وی گفت: امسال موفق شدیم مصوبه پدافند غیرعامل، مصوبه تخصیص آب از دریای عمان و مصوبه زیست محیطی این پروژه را دریافت کنیم.

قندهاری عنوان کرد: این پروژه مورد تاکید مقام معظم رهبری، دولت و وزیر نیرو است که امیدوار بودیم در هفته دولت کلنگ‌زنی شود اما پیش بینی شده در ماه‌های آینده عملیات اجرایی طرح آغاز شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: ایران به اندازه همه کشورهای حوزه خلیج فارس ساحل دارد در حالی که میزان برداشت آب ما نسبت به بقیه بسیار اندک است.

قندهاری بزرگترین مزیت این پروژه را حضور بخش خصوصی دانست و افزود: پیمانکار اصلی طرح انتقال آب از دریای عمان بخش خصوصی و قرارگاه خاتم است.

وی با بیان اینکه طرح انتقال آب از دریای عمان در قالب 3 فاز اجرا خواهد شد اظهار داشت: فاز نخست منطقه مکران و سیستان و بلوچستان، فاز دوم خراسان جنوبی و فاز سوم خراسان رضوی است که طبق برنامه تا سال ۱۴۰۵ باید آبرسانی به استان انجام شود.

قندهاری تصریح کرد: نگاه نخست اجرای این پروژه توسعه اقتصادی است چون توسط بخش خصوصی اجرا خواهد شد اما مباحث استراتژیک و تامین آب مورد نیاز جمعیت در نوار شرقی کشور نیز مورد توجه دولت قرار گرفته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی با بیان اینکه توسعه بدون آب تقریبا غیرممکن است گفت: در حال حاضر برخی روستاهای استان ما و سیستان و بلوچستان با تانکر آبرسانی می‌شود در حالی که از این طریق توسعه اتفاق نمی‌افتد.

وی ادامه داد: اجرای پروژه انتقال آب از دریای عمان به شرق کشور قرار است مشکل آب را به ویژه در بخش صنعت حل و فصل کند و در وهله دوم تامین آب شرب نیز مورد تاکید است.

قندهاری گفت: در حال حاضر منابع آب با کیفیتی در اختیار بخش کشاورزی قرار دارد که می‌توان آب‌های با کیفیت را در اختیار بخش شرب و مابقی را در اختیار بخش‌های دیگر از جمله صنعت و کشاورزی قرار داد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی افزود: عالی‌ترین حوزه تصمیم گیری در بخش آب، شورای عالی آب است که با استقرار دولت یازدهم این شورا فعال شد و مرتب در حال برگزاری است و کارشناسان و کارمندان به خوبی توانسته‌اند مساله آب را به عنوان یک مساله بسیار مهم به نظام اجرایی کشور نشان دهند که بسیار مهم است.

کد خبر 544125

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha