مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۰
۰ نفر

گورخر ایرانی باز هم در مسیر انتقال قرار گرفته تا در پارک ملی کویر از این گونه در معرض انقراض محافظت شود اما آیا این بار از این جانور زیبای کویری مراقبت می‌شود؟

گورخر ایرانی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، بررسی‌های کارشناسان محیط ‌زیست و دوستداران حیات‌ وحش نشان می‌دهد که گورخر ایرانی در معرض انقراض قرار گرفته و شرایط برای افزایش جمعیت این گونه زیبا سخت شده است. آمارها می‌گوید تنها حدود ۶۰۰ رأس از گورخر ایرانی یا حتی کمتر باقی مانده است که می‌طلبد زیست و تکثیر آنها بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد.

مهرماه سال ۱۳۹۷ بود که پروژه انتقال ۱۰ رأس گورخر ایرانی که یک نر بالغ نیز در میان آنها قرار داشت، با هدف زادآوری این نوع گونه جانوری کمیاب و در آستانه انقراض در کشورمان و در محدوده استان سمنان اجرا شد، اما متأسفانه ۵ رأس از آنها از جمله نر زادآور گروه بر اثر بی‌توجهی‌های مجریان پروژه تلف شدند.

این اتفاق ناگوار واکنش‌های مختلفی از سوی مسئولان، دوستداران محیط‌ زیست و حافظان حیات ‌وحش به همراه داشت. مجریان پروژه گویا برکنار شدند و البته مدتی بعد، ماجرا فراموش شد.

کاروان حمل ایمن گورخرها در راه است

این روزها قرار است اتفاقات جدیدی برای گورخر ایرانی بیفتد، اما این‌بار محیط ‌زیست گویا از تجربه تلخ قبلی درس گرفته و در سایه هدایت‌های مدیر کل حفاظت محیط زیست استان سمنان، شرایط به شکل دقیق‌تری رقم خواهد خورد.

امیر عبدوس، مدیر کل حفاظت محیط زیست استان سمنان، در این زمینه می‌گوید: کاروان حمل ایمن گورخرها به سفارش و با اعتبارات اداره کل حفاظت محیط زیست استان سمنان و با طراحی یک کارگاه صنعتی در اراک ساخته و در سایت قبلی نگهداری گورخرها در پارک ملی کویر مستقر شد.

او اضافه کرد: این کاروان کاملاً ایمن و مجهز به دوربین مداربسته است و با گوشی تلفن همراه می‌توان تصویر داخل کابین را مشاهده و کنترل کرد. برای ایمنی بیشتر، تمام بدنه داخلی با فوم ضخیم پوشیده شده است.

انتقال گورخرها به سایت جدید تکثیر

پارک ملی کویر یکی از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین مناطق حفاظت‌شده کشورمان محسوب می‌شود که بیشتر آن در شهرستان گرمسار و بخش‌های کوچکی هم در استان‌های تهران، قم و اصفهان قرار دارد و به لحاظ زیست‌محیطی اهمیت فراوانی دارد. گزارش‌ها حاکی از آن است که گله‌های بزرگ گورخر ایرانی در گذشته در پارک ملی کویر زیست داشته‌اند و دهه ۶۰ زمان خداحافظی گوران ایرانی با این پارک بزرگ بوده است.

آخرین نمونه‌ها از گورخر ایرانی در سال ۱۳۶۳ در پارک ملی کویر مشاهده شده است و گفته می‌شود نسل این جانور کمیاب امروز در این پارک از میان رفته است. اما در چند سال اخیر، تلاش شد تا با انتقال گورخرهای ایرانی به این پارک، زادگاه این جانور بار دیگر احیا شود. این امر گرچه مخاطرات و تلخی‌هایی در اتلاف گورخرها داشت، اما این‌بار گویا قرار است برنامه‌ای دقیق برای انتقال انجام شود.

عبدوس، مدیر کل حفاظت محیط زیست سمنان می‌گوید: این کاروان چند روز در این محل استقرار خواهد داشت و گورخرها برای استفاده از سایه و تغذیه وارد آن می‌شوند و کاملاً به محیط داخلی آن عادت می‌کنند. پس از این مرحله، به‌زودی کار انتقال گورخرها به سایت جدید تکثیر در اسارت و معرفی مجدد گورخر ایرانی به پارک ملی کویر بدون ریسک بی‌هوشی و استرس انجام خواهد شد. سایت جدید که در مسیر ورودی جاده سنگ‌فرش به قصر بهرام احداث شده، مجهز به تمام امکانات مقیدسازی، جداسازی، محوطه زایمان و شیردهی برای ۸ گورخر ماده است.

طرح معرفی مجدد گورخر ایرانی در کویر مرکزی با انتقال این گونه نادر از ذخیره‌گاه زیست‌کره توران به پارک ملی کویر مرکزی، یکی از برنامه‌های مهم سازمان حفاظت محیط زیست برای جلوگیری از خطر انقراض این گونه زیبای جانوری است که البته باید با دقت و ظرافت خاصی اجرا شود.

کد خبر 543846

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha