مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۲
۰ نفر

۴۰ پروژه در محدوده تخت جمشید و حریم این مجموعه جهانی به مناسبت هفته دولت با حضور وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افتتاح می‌شود.

تخت جمشید

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، طرح‌های آماده افتتاح در مجموعه جهانی تخت‌جمشید مربوط به حوزه‌های حفاظت و مرمت، باستان‌شناسی، عمرانی، حقوقی، گردشگری، رفاهی، فرهنگی و... است.

آماده شدن این طرح‌ها که ۲ سال قبل تعریف و اکنون آماده بهره‌برداری شده، نتیجه کار مداوم و تلاش مستمر مسئولان و کارشناسان این مجموعه با همکاری دستگاه‌های مرتبط است. ساماندهی و تهیه زیرساخت‌های لازم گردشگری در محوطه تخت جمشید شامل نورپردازی محوطه، نورپردازی عمومی و حفاظتی دیوار صفه و کاخ‌های تخت جمشید به همراه بهینه‌سازی و به‌روزرسانی ۹۲ خط نوری برای اجرای برنامه نور و صدا، سازه‌های نمایشگاهی مجموعه از اقدامات آماده بهره‌برداری است.

ساماندهی مسیر دسترسی ورودی تخت جمشید از میدان ملل تا ورودی مجموعه، طراحی و بهسازی سرویس‌های بهداشتی، ساماندهی ورودی و محوطه نقش رستم، بهسازی و تجهیز اتاقک‌های میراث‌بانان یگان حفاظت هم بخشی از اقدامات عمرانی را شامل می‌شود.

علاوه بر این طرح‌ها، مستندنگاری نقش رستم و نقش رجب در رابطه با پرونده ثبت جهانی این آثار در یونسکو، تهیه نقشه باستان‌شناسی شهرستان مرودشت، حفاظت و مرمت کاخ‌های مختلف مجموعه جهانی تخت جمشید با همکاری موسسه مرمتگران بدون مرز ایتالیایی و پژوهشکده حفاظت و مرمت کشور، ساماندهی انبارهای تخت‌جمشید و تهیه شناسنامه سنگ‌های منقوش در آن، اقدامات حفاظت و مرمت نقش برجسته‌ها و کتیبه‌های غار حاجی‌آباد و طرح و اجرای محافظ‌های شیشه‌ای هم جزو همین طرح‌هاست.

کد خبر 543832

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha