مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۴
۰ نفر

مدیر کل غله و خدمات بازرگانی استان بوشهر گفت: در ۲ سال اخیر به ترتیب با خرید ۱۳۲ و ۱۱۹ هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان، این استان نخستین بار در زمینه تولید این محصول راهبردی نسبت به میزان مصرف مردم به خودکفایی رسید.

گندم

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، محمدهاشمی چهارشنبه ۵ شهریور افزود: پیش‌ازاین بخشی از گندم موردنیاز مصرف استان بوشهر از دیگر استان‌ها تأمین می‌شد که در ۲ سال اخیر در این زمینه بی‌نیاز شده است. یکی از مشکلات اصلی و دیرینه استان بوشهر درزمینهٔ خرید گندم مازاد بر نیاز کشاورزان کمبود انبارهای ذخیره مسقف بود که باعث می‌شد تا گندم‌های خریداری‌شده در فضای باز نگهداری شود.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان بوشهر ادامه داد: با احداث یک انبار مکانیزه در سال ۹۷ در شهرستان دشتستان اکنون این مشکل برطرف شده است طوری که اکنون همه گندم‌های خریداری‌شده در انبارهای مسقف ذخیره است. با اضافه شدن این انبار مکانیزه فضای ذخیره‌سازی کالاهای خریداری‌شده از کشاورزان از ۶۸ به ۱۰۸ هزار تن افزایش‌یافته است و امروز ظرفیت فضای ذخیره‌سازی موجود در استان بوشهر بیش از میزان خرید گندم مازاد کشاورزان است.

وی اظهار کرد: در هفت سال گذشته بوشهر ازجمله استان‌هایی بوده است که همه مطالبات کشاورزان را در بخش گندم به‌روز پرداخت کرده است. در این مدت هشت هزار و ۸۴۳ میلیارد و ۲۴۴ میلیون ریال در استان بوشهر بابت خرید گندم به کشاورزان پرداخت‌شده است.

ذخیره برنج و شکر در بوشهر بیش از نیاز استان است

هاشمی گفت: با فعالیت دوباره بندر بوشهر به‌عنوان یکی از بندرها تأمین‌کننده کالاهای اساسی کشور در ماه‌های اخیر و هدایت کشتی‌های حامل کالای اساسی به این بندر بیش از ۶۷ هزار تن برنج وارد بوشهر و به سراسر کشور حمل شده است. در سال ۹۱ به دلیل نبود زیرساخت‌های لازم بندری برای پهلوگیری کشتی‌های با ظرفیت بالا در استان بوشهر کار حمل کالاهای اساسی به این بندر متوقف‌شده بود اما با فراهم شدن این زیرساخت‌ در سال‌های اخیر ازجمله لایروبی بندر امکان پهلوگیری کشتی‌ها فراهم‌شده است.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان بوشهر گفت: در این مدت ۶ فروند کشتی با تناژ ۱۰ تا ۱۵ هزار تن حامل برنج از کشور هند در اسکله بندر بوشهر پهلو گرفتند و پس از تخلیه به سایر مناطق کشور بارگیری شد. با توجه به‌سرعت عمل در تخلیه کشتی‌های حامل برنج از سوی استان بوشهر امروز این کشتی‌ها رغبت بیشتری برای ورود به این بندر دارند. با ورود کشتی‌های حامل برنج به بندر بوشهر بیش از یک هزار فرصت شغلی در این استان ایجاد و بخشی از انبارهای منطقه ویژه که سال‌ها راکد بود نیز دوباره فعال‌شده و علاوه بر تأمین نیاز استان و کشور، باعث اشتغال و رونق اقتصادی نیز می‌شود.

وی تأکید کرد: امروز با واردات کالاهای اساسی به بوشهر همیشه ذخیره ثابتی در این استان وجود دارد و میزان آن در حد مطلوب و بیش از مجوزهای صادره برای توزیع است. میزان ذخیره کنونی شکر ۵۰۰ تن و برنج در استان بوشهر را ۱۸ هزار تن است و از این میزان بخشی به سایر استان‌های کشور حمل و بخشی به‌عنوان ذخیره ثابت استان در انبارها نگهداری می‌شود.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان بوشهر ادامه داد: شمار واحدهای تولیدی آرد استان بوشهر از سه واحد در سال ۹۷ به چهار واحد افزایش‌یافته است.

کد خبر 543772

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha