هدایت آب‌های سطحی و بهسازی محله کن با احداث ۴۵۰۰‌متر شبکه هدایت استاندارد آب از شهریور ماه در محله کن آغاز شده است.

شبکه آبرسان

همشهری آنلاین_ سمیرا باباجانپور:  پروژه‌ای که یکی از مهمترین مشکل اهالی محله کن و مدیریت آب‌رسانی به باغ‌ها کن را ساماندهی می‌کند.  سال‌های زیادی است که توتستان‌های کن از آب رودخانه معروف کن سیراب می‌شوند ومیراب‌ها به‌عنوان میراث‌داران این آبرسانی هنوز هم جایگاه ویژه‌ای در میان باغداران و اهالی قدیمی محله دارند. تأمین اصلی آب باغ‌ها کن از رودخانه کن است و هر سال بهار میراب‌ها با هزینه باغداران سدهای دستی را برای انشعاب و هدایت آب به سمت باغ‌های محله می‌ساختند. سدهایی که با فرا رسیدن پاییز و زمستان و روزهای پر آبی رودخانه از بین می‌رفت. برای دیدن جو ی‌ها ونهرهای کوچک و بزرگ در محله کن باید مسیر پیش رویتان را پیاده طی کنید و زیر سایه سار درختان بلند بالای چنار جوی‌ها و آب‌هایی را نظاره کنید که از جوشش قنات‌های کن جاری می‌شوند.  


سال‌هاست دیدن جوی‌ها محله کن چنگی به دل نمی‌زند و انباشت زباله و گل و لای منظره ناخوشایندی را رقم زده است. «علیرضا بزرگی» دبیر شورایاری محله کن با ما همراه می‌شود تا مسیر اصلی تعدادی از این نهرها و کانال‌های قنات را نشان دهد. توسعه زندگی شهری در محله کن و ساخت وساز بی‌رویه باعث شده تا بسیاری از این جوی‌ها و نهرها داخل خانه‌ها قرار بگیرد. بزرگی می‌گوید: «در گذشته این جوی‌ها مسیر مشخصی داشتند. رعایت پاکیزگی و نظافت این جوی‌ها و نهرها مورد توجه همه اهالی بود. محال بود آشغال یا زباله‌های داخل این جوی‌ها ریخته شود چون همه می‌دانستند که این جوی‌ها نه تنها تأمین‌کننده آب باغ‌ها و زمین‌های کشاورزی است بلکه دربیشتر مواقع آب شرب مورد استفاده اهالی نیز بود. متأسفانه این روزها وضعیت این جوی‌ها ونهرها و مسیر هدایت آب قنات‌ها پر از زباله و گل و لای شده است. بیشتر این مسیرها در داخل خانه‌ها قرار گرفته. مالکان مسیر جوی را سد می‌کنند در نتیجه در هنگام بارندگی آب در سطح خیابان جاری می‌شود. طرح بهسازی آب‌های سطحی و مناسب‌سازی شبکه آبرسانی محله می‌تواند شروعی برای اجرا طرح تفصیلی کن باشد و روند توسعه آن را تسهیل ببخشد.»

  • نفوذ فاضلاب خطرناک بود

اهمیت جمع‌آوری آب‌های سطحی کن نه تنها در روزهای بارانی از روان شدن آب در محله جلوگیری می‌کند بلکه باعث می‌شود مشکل نفوذ فاضلاب به نهرها و جوی‌های آبیاری باغ‌ها را بر طرف کند، مشکل زیست محیطی که چند سالی است گریبانگیر آبیاری باغ‌ها و کشاورزی محله شده است. «علیرضا محبعلی» از معتمدان محله که سال‌هاست مسئولیت مدیریت آب‌رسانی به باغ‌ها و توتستان‌های کن را برعهده دارد دراین باره می‌گوید: «مدیریت آب‌های سطحی کن به ۲ دلیل اهمیت دارد اول اینکه جمع‌آوری آب‌های باران در محله را بهسازی می‌کند و دیگر اینکه مسیرهای انتقال آب از رودخانه کن به باغ‌ها جنوب کن یا همان توتستان‌ها کانالیزه می‌شود. توسعه زندگی شهری و افزایش جمعیت درکن تعداد خانه‌ها را افزایش داده است این موضوع وضعیت این نهرها را با مشکل روبه روکرده است هم از این نظر که روی آن ساخت وساز شده و مسیرهای لایروبی آن بسته شده است و هم بعضی از فاضلاب‌ها به این نهرها نفوذ پیدا کرده و از نظر زیست محیطی مشکل‌ساز شده است. شهرداری در سال‌های گذشته کانال‌هایی را برای جمع‌آوری آب زده بود که متأسفانه این مشکل را ۲ برابر کرد. چون باعث می‌شد که آب‌های سطحی باران از منطقه شهران و بالادست کن به سمت پایین حرکت و در مسیر خود شن و ماسه را روی گل و لای نهرها تلنبار کند. خوشبختانه با رایزنی‌های بسیار شرکت خاک‌ریز آب شهرداری تهران با ۲ انگیزه این طرح را آماده کرده است، اول اینکه بتوانند آب‌های سطحی را جمع‌آوری کنند ودوم اینکه آب‌ها ونهرها را از داخل منازل بیرون بیاورند و در معابر اصلی کانالیزه کنند.»

  • کانالیزه کردن انشعاب اصلی آب باغ‌ها کن 

هنوز توتستان‌های کن نیاز به آب دارد تأمین اصلی این آب‌ها از طریق بندهای اصلی آب یعنی در رودخانه کن است. در طرح بهسازی آب‌های سطحی قرار شده است تا شبکه اصلی آبرسانی توتستان‌ها و باغ‌ها هم ساماندهی شود. علیرضا بزرگی دبیر شورایاری محله کن می‌گوید: «کانالیزه کردن‌بند اصلی آبرسانی در رودخانه کن بسیار اهمیت دارد. از همان ابتدا رودخانه به ۳‌بند تقسیم می‌شود و از ۳ جهت باغ‌ها را آبیاری می‌کند. هر سال میراب‌های کن با هزینه باغداران که چیزی بیش از ۲۰ میلیون می‌شود سدهایی را با دست درست می‌کردند تا مسیر آب رودخانه کن را به سمت باغ‌ها هدایت کنند. متأسفانه این سدها با فرارسیدن باران و برف پاییز و زمستان خراب و این روند هر سال تکرار می‌شد. خوشبختانه در طرح بهسازی آب‌های سطحی کن این موضوع مورد توجه قرار گرفته است و قرار شده این محدوده کانالیزه شود و با دریچه‌های مکانیزه این انشعاب انجام شود.»

کد خبر 543743

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha