مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۴ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۰
۰ نفر

رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور گفت: ۳ رقم جدید برنج با کیفیت خوب و متناسب با ذائقه ایرانی توسط محققان این موسسه اصلاح شده و پس از تایید در کمیته معرفی ارقام نام‌گذاری و رسما معرفی می‌شود.

کاشت برنج

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، مریم حسینی اظهار کرد: در سال جاری این ارقام در سه گروه«متحمل به خشکی»، «پرپتانسیل» و «زودرس و خوش کیفیت» برای کشت در مناطق برنج خیز معرفی می‌شود.

وی افزود : از دهه ۸۰ برنامه‌ریزی برای اصلاح ارقام جدید با کیفیت پخت مناسب، زودرس  و پاکوتاه در موسسه انجام شده و هدف از اصلاح این ارقام علاوه بر افزایش عملکرد در واحد سطح و حفظ کیفیت پخت و خوراک، تحمل به ورس و خوابیدگی در باران ‌ای آخر فصل، زودرسی، کاهش مصرف آب و افزایش بهره‌وری بوده است.

رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور بیان کرد : در  سال ۹۵ رقم گیلانه با خصوصیت پاکوتاهی، کیفیت پخت مشابه ارقام محلی، متحمل به ورس و زودرس معرفی شد و روند افزایشی سطح زیر کشت این رقم نشان می ‌هد که توانسته رضایت مصرف کننده  و کشاورز را تامین کند.

وی گفت : این رقم حدود یک تا یک و نیم تن در هکتار نسبت به ارقام محلی عملکرد بالاتری دارد و از نظر کیفیت پخت مشابه ارقام محلی است.

حسینی افزود : در سال ۹۷ نیز دو رقم «رش» و «تیسا» معرفی شد که این ارقام دارای پتانسیل عملکرد ۷ تن و بالاتر را دارند و از نظر کیفیت پخت نیز مناسب هستند، ضمن آنکه رقم تیسا جزو ارقام زودرس و دانه بلند و رش متوسط‌رس است.

رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور تصریح کرد : آخرین رقم معرفی شده «آنام» با خصوصیات کیفیت پخت بسیار خوب، دانه شبیه رقم محلی دم سیاه، پاکوتاه و متحمل به ورس بوده و نسبت به سایر ارقام درصد پروتئین بالاتری دارد درصد پروتئین بالا ارزش غذایی این غله پر مصرف را بهبود می‌دهد.

 وی گفت : ترویج این ارقام را با  سازمان جهاد کشاورزی و موسسه آموزش و ترویج انجام می‌دهیم و مزارع الگویی در قالب پروژه‌های تحقیقی - ترویجی با هدف آشنایی کشاورزان با این ارقام در مناطق مختلف استان‌های گیلان و مازندران جزو برنامه‌های اصلی این موسسه است.

کد خبر 543605

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha