۱۵۰ سال قبل سیدحسین خوشرو جلسه‌ای در کرمان برپا کرد که محرم هر سال تکرار می‌شود و عاشقان اباعبدالله(ع) را گرد هم می‌آورد اما امسال به دلیل شیوع بیماری کرونا این مراسم مجازی برگزار می‌شود.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، وقتی ماه محرم در شهر کرمان شروع می‌شود مردم کرمان یاد حوض هشتی، خیمه، دالان، کوچه‌های مسقف، رواق و درهای چوبی و خیمه امام حسین (ع) و منبر خانه سیدخشرو می‌افتند. کوچه‌های قدیمی و خشت و گلی مسقفی که با پارچه‌های مشکی قدیمی سیاه پوش شده از ابتدای محرم به مدت ۱۴ روز از ساعت ۲ صبح تا اذان ظهر پذیرای عزاداران حسینی است و عطر گلاب سراسر محله خواجه خضر را در برمی‌گیرد.

کرونا هم جلسه عزای حسین (ع) را متوقف نکرد

نکته قابل توجه اینکه این مراسم حتی در دوران خفقان رضاخوانی نیز در کرمان تعطیل نشد و اعتقاد مردم به این مراسم عزای اباعبدالله این خانه به حدی بود که حتی مسئولان دولتی وقت هم به دلیل اعتقادی که داشتند در این مجلس شرکت می‌کردند. بسیاری از مردم کرمان در صورت بروز بیماری یا گره‌ای در زندگی به نیت امام حسین(ع) برای مجلس عزاداری در این خانه نذر می‌کنند و به اباعبدالله متوسل می‌شوند.

نخستین روضه خوانی در این خانه تاریخی در محله خواجه خضر ۱۵۰ سال قبل توسط مرحوم سیدحسین خوشرو برپا شد و در سال‌های اخیر توسط فرزندانش در نسل‌های مختلف جلسه امام حسین (ع) ادامه یافته است. اما در سال جاری با توجه به شیوع بیماری کرونا با تصمیم بانیان این مراسم به صورت مجازی برگزار می‌شود و مردم کرمان با مراجعه به اینستاگرام و آپارات می‌توانند مراسم را از ساعت ۵ و ۳۰ دقیقه تا ۸ و ۳۰ دقیقه صبح مشاهده کنند.

سابات محله خواجه خضر سیاهپوش شده است

حالا مردم کرمان شمشادها و حوض هشتی میانه حیات خانه سید خوشرو که مملو از جمعیت می‌شد و ستون خیمه بزرگ خانه را از طریق دوربین و شبکه‌های اجتماعی می‌بینند و با وجود کرونا اما در سال جاری جلسه تعطیل نشده است. سابات یا همان کوچه‌های مسقف اطراف خانه که هر سال از فرش پوشیده می‌شد و مردم در آنها عزاداری می‌کردند نیز حالا سیاه پوش شده و پرچم‌های عزای حسین (ع) محله‌ها خواجه خضر را سیاه کرده‌اند.

اما مردم کرمان به یاد دارند که سال‌های گذشته از ساعت یک بامداد مقابل درهای چوبی خانه صف می‌کشیدند تا درها باز شود و تمامی اتاق‌ها دالان‌ها و حیاط‌ها مملو از جمعیت و درهای بسته می‌شد و باقیمانده مردم در سابات می‌نشستند، قبل از اذان صبح مردم به راز و نیاز می‌پرداختند و نماز شب می‌خواندند، بعد از اذان صبح نماز جماعت به امامت حاج آقا نمازیان خوانده می‌شد و بعد از آن زیارت عاشورا توسط یکی از پیرغلامان کرمان به نام حاج آقا بینش بینا قراعت می‌شد.

در میانه زیارت عاشورا حاج آقا فاطمی نوحه خوانی و نوای خاص نوحه خوانی‌اش، از ابتدای محرم تا روز عاشورا مردم را هر روز کربلایی می‌کند. بسیاری از مردم در ایام محرم کرمان کودکی شان را در این خانه سپری کرده‌اند و تمام سال برای فرا رسیدن محرمی دیگر و دلدادگی با ثارالله لحظه شماری می‌کنند.

در طول برگزاری این مراسم، بزرگ خاندان خوشرو جلوی در خانه می‌ایستد و به افرادی که داخل خانه می‌شوند خیر مقدم می‌گوید. سید حسین، سید محمد، سید رضا خوشرو از بزرگان این خاندان بوده‌اند که مقبره آنها در مجاورت خانه قرار گرفته است.

در زمان برپایی خیمه بزرگ این خانه نیز بنا به سنت قدیمی دو قرآن بر روی تربت اعلای کربلا، برپایه‌های خیمه گذاشته می‌شود و پس از آن قربانی گوشت و نذورات در بین مستمندان توزیع می‌شود.

کد خبر 543494

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار کرمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha