محله زمزم از گذشته تاکنون از کمبود امکانات رفاهی و سرانه‌های خدماتی رنج برده و جزو محله‌هایی است که کمترین میزان رشد سرانه‌ها و امکانات را داشته است،

جایگاه گاز

همشهری آنلاین_ رابعه تیموری:  اما با وجود کمبودهای متعدد از این اقبال برخوردار بوده که یکی از نخستین جایگاه‌های سوخت‌گیری گاز(CNG) شهر تهران در این محله تأسیس شود. این جایگاه سال‌ها بی‌وقفه فعال بوده و به ساکنان محله زمزم و سایر محله‌های منطقه۱۷ خدمت‌رسانی کرده، ولی از جریان تعطیلی پی در پی جایگاه‌های سوخت‌رسانی (CNG) کشور که در چند سال اخیر شاهد آن هستیم، در امان نمانده و به تازگی تعطیل شده است. در گزارش زیر به دلایل تعطیلی تنها جایگاه سوخت‌رسانی منطقه۱۷ پرداخته شده و نظرات اهالی درباره آثار این اتفاق بیان شده است.  
یکی از بزرگ‌ترین دلایل شلوغی و حجم بالای رفت‌وآمد وسایل نقلیه در زیرگذر سواره‌رو شهید مطهری، وجود جایگاه سوخت‌گیری گاز (CNG) در خیابان شهید متین است که رانندگان بسیاری را از چهارگوشه شهر روانه محله زمزم می‌کند.

به قول «محمد کریمی» در شهر تهران کمتر راننده‌ای را می‌توان پیدا کرد که گذرش به این جایگاه سوخت نیفتاده باشد. کریمی که با خودرو وانت نیسان خود در بازارهای مختلف بار جابه‌جا می‌کند، می‌گوید: «خیابان شهید متین در مسیر شمال به جنوب بزرگراه شهید نواب قرار گرفته و این امر باعث شده رانندگان مسیرهای منتهی به بزرگراه شهید نواب، برای سوخت‌گیری به این جایگاه مراجعه کنند.» جایگاه سوخت محله زمزم جزو ۳۳جایگاه تک منظوره عرضه گاز(CNG) شهر تهران و از جمله ۲۳جایگاهی است که به سوخت‌رسانی خودروهای سواری اختصاص پیدا کرده است. در شهر تهران فقط ۱۷جایگاه ویژه برای عرضه گاز به تاکسی‌ها در نظر گرفته شده که جایگاه سوخت‌رسانی خیابان شهید متین یکی از آنهاست. 

صداقت پورعباسی / دبیر شورایاری محله زمزم
  • سرگردانی رانندگان و بیکاری کارگران

«ابوالفضل سلطانی» از راننده‌های تاکسی محله جوادیه و از مشتریان چندساله جایگاه سوخت‌رسانی محله زمزم است. او می‌گوید: «از ۹سال پیش که به‌عنوان راننده تاکسی مشغول کار شدم، برای سوخت‌گیری تاکسی خود مرتب به محله زمزم رفت‌وآمد دارم. این جایگاه در طول روز خلوت‌تر از جایگاه‌های سوخت‌رسانی این حوالی بود و با صرف زمان کمتری می‌توانستم سوخت‌گیری تاکسی را انجام دهم.» وی بدون اطلاع از تعطیل شدن جایگاه سوخت‌رسانی خیابان شهید متین به این جایگاه مراجعه کرده است. او می‌گوید: «بدون اطلاع‌رسانی و یکباره جایگاه را تعطیل کرده‌اند و بسیاری از رانندگان پس از مراجعه و مطلع شدن از این موضوع، برای سوخت‌گیری خودرو خود دچار مشکل شدند.» تعداد قابل توجهی از مشتریان ثابت جایگاه سوخت‌رسانی خیابان شهید متین، رانندگان بومی منطقه۱۷ هستند.

«کریم مجاور» یکی از اهالی محله زمزم است. او اعتقاد دارد کمبود جایگاه سوخت‌رسانی CNG از مشکلات بزرگ شهروندان تهرانی به‌ویژه ساکنان جنوب تهران است. مجاور می‌گوید: «پس از اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین، بسیاری از اهالی جنوب تهران خودروهای خود را دوگانه سوز کردند تا برای تأمین سوخت خودرو هزینه کمتری بپردازند. در چنین شرایطی وجود جایگاه گازCNG در محله ما نعمت بزرگی بود و بدون طی مسیر طولانی می‌توانستیم سوختگیری کنیم، اما از اواسط پارسال فعالیت این جایگاه نامنظم شد و گاهی چند روز تعطیل بود. یک ماه پیش هم به کلی تعطیل شد و ما از تنها مرکز خدمات عمومی محله محروم شدیم.» اغلب کارکنان و کارگران جایگاه گاز خیابان شهید متین از جوانان محله زمزم هستند و تعطیلی جایگاه، آنها را با مشکل بیکاری روبه‌رو کرده است.

یکی از کارگران جایگاه می‌گوید: «من از چند سال پیش در این جایگاه کار می‌کنم و با آنکه از مزایای شغلی مانند اضافه کار و سختی کار و... محروم بودم، هر روز بدون ناراحتی لااقل ۱۲ساعت کار می‌کردم. در روزهای شیوع ویروس کرونا با وجود خطر مبتلاشدن به بیماری، جایگاه تعطیل نشد و حتی زمان بیشتری خدمت‌رسانی می‌کردیم، ولی یک ماه پیش کارفرما به من و کارگران دیگری که نظافت جایگاه، سوختگیری و... را انجام می‌دادند، گفت فعلاً کار تعطیل است و تا خبرتان نکرده‌ایم، نیایید.» او نگران طولانی شدن یا حتی دائمی شدن تعطیلی جایگاه است و برای تأمین مخارج زندگی‌اش دغدغه‌های زیادی دارد. 

  • رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنفی CNG کشور/ این گره به دست شهرداری باز می‌شود

جایگاه تک منظوره عرضه گاز (CNG) خیابان شهید متین در سال۱۳۸۳ تأسیس شده و جزو نخستین جایگاه‌های سوخت‌رسانی گاز (CNG) شهر تهران است. «محسن جوهری» رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنفیCNG کشور به حجم قابل توجه خدمت‌رسانی این جایگاه در چرخه جایگاه‌های سوخت‌رسانی شهر تهران اشاره می‌کند و می‌گوید: «شهرداری تهران مالکیت جایگاه‌های عرضه سوخت سطح شهر را دارد و از طریق سازمان‌های زیرمجموعه خود بر این مراکز نظارت می‌کند.» به گفته جوهری، در سال‌های اخیر جایگاه‌های عرضه گاز (CNG) زیرنظر سازمان ساماندهی صنایع و مشاغل تهران اداره می‌شدند و به تازگی به سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران واگذار شده‌اند.

او می‌گوید: «قبض گاز مصرفی بسیاری از جایگاه‌های گاز چندین ماه پرداخت نشده و اداره گاز پس از اخطارهای بی‌نتیجه برای وصول مطالبات خود، به قطع گاز جایگاه‌های بدهکار اقدام کرده است.» وی میزان بدهی جایگاه سوخت‌رسانی خیابان متین را ۲۰تا ۳۰میلیارد ریال ذکر می‌کند و ادامه می‌دهد: «گره این مشکل به دست شهرداری تهران باز می‌شود و تا زمانی که بهای گاز مصرفی جایگاه‌ها پرداخت نشود، شهروندان نمی‌توانند از خدمات این مراکز سوخت‌رسانی استفاده کنند.» شهرداری تهران دلیل پرداخت نشدن قبوض گاز جایگاه‌های گاز را غیرواقعی بودن مبالغ قبض‌های گاز جایگاه‌ها عنوان کرده و مدعی است میان شماره کنتور ورودی جایگاه‌ها و شماره نازل‌های فروش جایگاه‌های سوخت‌رسانی اختلاف وجود دارد، در حالی که شرکت گاز مبنای تعیین مقدار و هزینه گاز دریافتی جایگاه‌ها را شماره کنتور ورودی می‌داند. حالا این اختلاف نظرها باعث شده مردم با مشکل روبه‌رو شوند و جایگاه عرضه گاز محله زمزم تعطیل شود.

  • دبیرشورایاری محله زمزم/ جایگاه را ساماندهی کنید

«صداقت پورعباسی» دبیر شورایاری محله زمزم وجود جایگاه گاز را برای اهالی این محله نعمت بزرگی می‌داند و می‌گوید: «این مرکز از معدود سرانه‌های خدماتی محله زمزم به شمار می‌آید و تعطیلی آن مشکلات زیادی برای شهروندان به وجود آورده، ولی جانمایی جایگاه در این خیابان برای اهالی خالی از پیامد نبوده و بهتر است پیش از بازگشایی، ساماندهی شود.» وی به اشغال بخش مهمی از معبر شهید متین به خاطر صف خودروهای متقاضی سوخت اشاره می‌کند و توضیح می‌دهد: «وقتی خودروها برای سوختگیری مقابل جایگاه صف می‌بندند، خیابان شهید متین بسیار کم‌عرض می‌شود و خودروها به دشواری رفت‌وآمد می‌کنند. وجود مرکز باربری در روبه‌روی جایگاه سوخت هم این مشکل را دوچندان کرده است. هر شب تعدادی از کامیون‌های مرکز باربری روبه‌روی جایگاه پارک می‌کنند و معبر شهید متین بسیار کم‌عرض می‌شود.»

شورایار محله زمزم نصب تابلو ترافیکی «پارک ممنوع» در ضلع جنوبی پل شهید نواب را راهی برای جلوگیری از توقف کامیون‌ها پیشنهاد می‌کند و ادامه می‌دهد: «تجهیزات جایگاه سوخت خیابان شهید متین فرسوده و قدیمی است و سروصدای شبانه‌روزی دستگاه پمپاژ موجب اذیت و ناراحتی ساکنان ضلع شمالی این خیابان می‌شود. هزینه بر بودن تعمیر دستگاه‌های سوخت‌رسانی هم باعث شده پیمانکاران برای ساماندهی تجهیزات جایگاه اقدام نکنند.» او ساماندهی جایگاه سوخت و کاهش مشکلات آن را برای رفاه و آسایش اهالی ضروری می‌داند.

کد خبر 543430

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha