در طول هفته معمولاً آنقدر سرمان شلوغ است که اغلب فرصت نمی‌کنیم به بعضی از نیازهای ساده و روزمره زندگی‌مان در اطراف خود توجه کنیم.

شفلرا

همشهری آنلاین_ مینا اصغرنژاد: در طول هفته معمولاً آنقدر سرمان شلوغ است که اغلب فرصت نمی‌کنیم به بعضی از نیازهای ساده و روزمره زندگی‌مان در اطراف خود توجه کنیم. گاهی فراموش می‌کنیم که در کنار کار و پیچیدگی‌های مرسوم زندگی شهری، باید به دور و اطراف خود هم نگاه دقیق‌تری بیندازیم و مثلاً ببینیم خاک کدام گلدان نیاز به تعویض دارد که فراموش کرده‌ایم و حالا گل‌ها و برگ‌های آن رو به پژمردگی می‌روند. این کارهای به ظاهر کوچک و ساده بخشی از زندگی روزمره هریک از ما را تشکیل می‌دهند که اگر از توجه به هریک از آنها به مدت طولانی غفلت کنیم، طبعاً برای‌مان پیامدهایی دارد. به نظر می‌رسد پایان هفته بهترین فرصت برای رسیدگی به این کارهای ساده و کوچک در خانه باشد.  
اگر شما هم از آن گروه از شهروندان علاقه‌مند به انواع گل‌ها و گیاه هستید و از فرصتی برای آوردن این نشانه‌های طبیعت به خانه استفاده می‌کنید و تا به حال گیاه شفلرا را به خانه نیاورده‌اید، ابتدا با ویژگی‌های این گیاه آشنا شوید و سپس آن را هم به مجموع گل و گیاهان خانه خود اضافه کنید. گیاه شفلرا که به نام چتری هم معروف است را می‌توان به مدت طولانی به‌عنوان یک گیاه خانگی استفاده کرد. این گیاه از ۲۰‌گونه گیاهان استوایی، استوایی همیشه سبز، درختی و درختچه‌ای تشکیل یافته است. گیاه شفلرا تک ساقه‌ای است و رشد آن به آهستگی صورت می‌گیرد. این گیاه در افزایش جذابیت محیط خانه نقش مهمی را ایفا می‌کند. شاخه‌ها و ساقه‌های به سمت بالای آن باعث افزایش زیبایی‌هایش می‌شوند و به رنگ سبز تیره هستند. انواع مختلفی از این گیاه وجود دارد که بعضی از آنها با برگ‌هایی با تناژ زرد دیده می‌شوند.  

 انواع مختلف گیاه شفلرا 
دو نوع مختلف از این گیاه وجود دارد. مشهورترین نوع آن برگ‌های لوزی شکل دارد که می‌توانند تا ۱۵ سانتیمتر هم رشد کنند. نوع کوچک‌تر این گیاه را هم می‌توان در داخل خانه و باغچه هم از آن استفاده کرد که برگ‌های آن بین ۵ تا ۸ سانتیمتر هستند و معمولاً به‌صورت توده‌ای و انبوده رشد می‌کنند. معمولاً خالخالی‌های کرم رنگ بر روی برگ‌های این گیاه دیده می‌شود که باز هم انواع مختلفی از این نوع وجود دارد.  

چگونه از این گیاه مراقبت کنیم
شفلرا مراقبت آسانی دارد و فقط کافی است که آن را در یک ناحیه روشن قرار دهید تا نور خورشید مستقیماً به آن برسد و رطوبت محیط را نیز بالا ببرید. هرس کردن این گیاه هم در بعضی از مواقع در صورت بزرگ بودن گیاه ضروری است. همزمان که سن گیاه بالا می‌رود، برگ‌های آن کم‌کم کاهش پیدا می‌کنند که در چنین مواقعی برای اینکه گیاه را به رشد بهتر تحریک کنید، باید نوک برگ و شاخه‌های آن را بچینید تا دوباره به رشد کردن تحریک شود. شفلرا اگر در محیط بیش از حد گرم یا بیش از حد سرد قرار بگیرد، با ریزش برگ‌ها مواجه می‌شود. باید برگ‌ها را به آرامی و با ملایمت تمیز کنید و گرد و غبار را از روی آنها بروبید. این کار را هریک هفته در میان انجام دهید. برای مراقبت گیاه می‌توانید از اسپری‌های مخصوص تمیز کنندگی گیاه استفاده کنید و البته که انجام این کار ضروری نیست. برگ‌های این گیاه در حالت طبیعی هم براق هستند.  
حشرات دور و بر این گیاه معمولاً کم هستند و در هوای خشک افزایش بیشتری پیدا می‌کنند. باید مراقب ساقه‌ها و برگ‌های آنان باشید. هنگام خرید گیاه شفلرا به سایز و نوع دلخواه خود توجه کنید. این گیاهان به راحتی پرورش داده می‌شوند. اگر مراقبت خوبی از آنها داشته باشید، تا چند سال باقی می‌مانند.

کد خبر 543224

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha