مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۴
۰ نفر

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید از ثبت جهانی نقش رستم و نقش رجب با پیوست به میراث جهانی تخت جمشید خبر داد.

نقش رجب

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، حمید فدایی افزود: تهیه پرونده نقش رستم برای پیوست به تخت جمشید و ثبت جهانی آن در حال پیگیری است و اطلاعات پرونده تقریباً کامل شده، افزون بر این نقش رجب نیز به عنوان بخشی دیگر از این مجموعه ثبتی در مرحله تهیه پرونده است.

وی ادامه داد: در ۴ سال گذشته بخش عمده اطلاعات برای ارسال پرونده به یونسکو فراهم و بهترین مستندنگاری‌ها با بهره‌گیری از بهترین تکنولوژی‌ها پیگیری شده است. بخش مهمی از سازه‌های آبی در آن دوران، مجموعه‌ای از سدها، پل‌ها و بندپل‌ها یا سدهای تنظیمی است که نمونه‌های آن‌ها در دشت پاسارگاد فراوان است و بخشی از آن‌ها به ‌مثابه زیرساخت‌های مهندسی به‌شمار می‌رود که برای رونق اقتصاد کشاورزی و تهیه آب شرب طراحی و برنامه‌ریزی شده بود و از همین رو، این موضوع امروز یکی از پروژه‌های بزرگ میراث فرهنگی به‌شمار می‌رود.

مدیر پایگاه جهانی تخت جمشید گفت: درآمد موزه طی ۶ ماه گذشته صفر بوده است، آمار گردشگران خارجی صددرصد و آمار گردشگران داخلی نیز ۷۰ درصد کاهش یافته به‌گونه‌ای که هم‌اکنون روزانه ۵۰۰ نفر، ماهانه ۱۰ هزار نفر و در پنج ماه اخیر تنها ۶۰ هزار نفر از مجموعه بازدید کرده‌اند که در مدت مشابه در سال ۹۸ کاهش ۸۰ درصدی نشان می‌دهد.

فدایی ادامه داد: با شیوع کرونا تلاش کردیم که تورهای مجازی هم برای موزه و هم برای محوطه میراثی تهیه کنیم و هم‌اکنون اطلاعات موزه‌ای تهیه شده و در سایت مجموعه در دسترس قرار دارد و همین کار برای محوطه نیز در حال اقدام است که به‌تدریج بارگذاری می‌شود.

وی به به‌روزرسانی پروژه نور و صدا در تخت جمشید نیز اشاره کرد و گفت: این طرح قبل از انقلاب ایجاد شده بود و در طی دهه‌ها آسیب دیده بود؛ به‌گونه‌ای که فقط ۱۰ خط از ۹۰ خط نوری آن کار می‌کرد؛ به بیان دیگر تنها با ۱۰ درصد از ظرفیت اولیه اجرا می‌شد؛ اما به همت بخش خصوصی و تلاش متخصصان موفق شدیم همه ۹۲ خط را به روز کنیم که قرار بود در نوروز ۹۹ افتتاح شود که با توجه به وضعیت همه‌گیری بیماری میسر نشد.

کد خبر 543180

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha