طرح تجمیع، یکی از فعالیت‌های اثرگذار برای کاهش وسعت بافت فرسوده است که در محله‌ها اجرا می‌شود.

تجمیع

همشهری آنلاین_ مژگان مهرابی:  این طرح طی چند سال اخیر بارها در منطقه ۱۳ اجرا شده و بازتاب خوبی هم داشته است. اما طرح تجمیع ۱۶ پلاک برای نخستین بار در این منطقه اجرا می‌شود و از اقدامات مهم و ارزنده‌ای است که برای مقابله با بحران و زیباسازی نمای شهری انجام می‌شود. این طرح از سال ۹۱ پیگیری شده و بعد از ۸ سال تلاش بی‌وقفه کارشناسان دفتر توسعه نوسازی محله اسدی و زاهد گیلانی اردیبهشت امسال به ثمر رسیده است. به گفته «مهدی حقی» رئیس دفتر توسعه نوسازی محله اسدی، به جای ۱۶ پلاک فرسوده و ریزدانه قرار است مجتمع ۳۵ واحدی با ۳۵ پارکینگ ساخته شود. او این اقدام را تحولی در حوزه شهرسازی می‌داند. همراه با حقی از کارگاه عمرانی پروژه تجمیع ۱۶ پلاک بازدید کردیم.  
ابتدای خیابان ثارالله تابلوی کوچه باقری‌نژاد به چشم می‌خورد. کوچه باریکی که قرار است عرض آن از یک‌متر به ۶‌متر تغییر کند و به جای خانه‌های ۳۰ ‌ـ ۴۰ متری، یک مجتمع بزرگ و بلندمرتبه ساخته شود. «مهدی حقی» رئیس دفتر توسعه نوسازی محله اسدی در این‌باره می‌گوید: «عرض کوچه باقری‌نژاد تا قبل از تخریب خانه‌ها یک‌متر بود. خانه‌ها همه ریزدانه بودند و امکان امدادرسانی در این کوچه صفر بود. حتی به زحمت ۲ نفر از کنار هم رد می‌شدند. تأسیسات خانه‌ها فرسوده بود و با کوچک‌ترین جرقه‌ای حادثه‌ای بزرگ اتفاق می‌افتاد. برای همین از همان سال ۹۱ که دفاتر توسعه نوسازی در محله‌های فرسوده شکل گرفت برای تجمیع خانه‌های این کوچه اقدام کردیم.»

سال ۹۱ تا سال ۹۹، مدت زیادی است. ۸ سال برای اجرای طرح تجمیع زیاد به نظر می‌رسد. چرایی طولانی شدن طرح را حقی این‌گونه پاسخ می‌دهد: «راضی کردن مالکان این کوچه برای تجمیع خانه‌هایشان کار راحتی نبود. یک به یک به خانه‌ها رفته و با مالکانشان گفت‌وگو کردیم و از مزایای تجمیع برایشان گفتیم. یکی از مالک‌ها خانم سالمندی بود که فرزندانش موافقت نمی‌کردند مادرشان در دوران سالخوردگی درگیر ساخت‌وساز خانه شود. تا زمانی که او مرحوم شد و فرزندانش رضایت دادند. ابتدای امر ۱۵ پلاک بود اما به محض به نتیجه رسیدن کار یکی از مالک‌هایی که موافقت نمی‌کرد اعلام رضایت کرد و شد ۱۶ پلاک.» 

مهدی حقی / رئیس دفتر توسعه نوسازی محله اسدی
  • آینده درخشان برای کوچه باقری‌نژاد

بن بست باقری‌نژاد به بن‌بست علیخانی راه دارد و بعد از تجمیع تحولی در محله ایجاد می‌شود. حقی می‌گوید: «برای اجرای این طرح شورایاری محله خیلی همراهی کرد. سال ۹۶ تفاهمنامه‌ای نوشته شد و از آن زمان تاکنون سازمان نوسازی مسئولیت طراحی پروژه را برعهده گرفته است. صدور پروانه زمانبر بود. از سال گذشته اهالی ودیعه مسکن را دریافت کرده و خانه‌ها را تحلیه کردند. از اردیبهشت امسال تخریب و خاکبرداری انجام شده و وارد مرحله گودبرداری شدیم.» 
همچنین «عابث برزنویی» سرمایه‌گذاری که برای تجمیع ۱۶ پلاک اقدام کرده، آینده درخشانی را برای اهالی کوچه پیش‌بینی می‌کند. او پیشنهاد می‌دهد از داخل کارگاه بازدید کنیم. نکات ایمنی برای اجرای این طرح رعایت شده است. دورتادور زمین گودبرداری شده با حصار فلزی پوشیده شده و حتی داخل آن را نمی‌توان دید چه برسد به اینکه کسی دچار حادثه شود. از این‌رو برای دیدن کارگاه از در کوچکی که در کوچه باقری‌نژاد قرار دارد وارد می‌شویم.

فضای بزرگی که به گفته برزنویی ۷۰۰‌متر می‌شود. او می‌گوید: «۱۶ پلاک در این کوچه قرار داشت. ۳۰ متری، ۴۵ متری و بزرگ‌ترین‌شان ۷۰ متری بود. عرض کوچه هم یک‌متر بود که حالا ۶‌متر می‌شود. مجتمع مسکونی ۲ طبقه پارکینگ دارد و ۷ طبقه مسکونی. پارکینگ ۳ ورودی دارد، اولی از داخل کوچه باقری‌نژاد، دومی کوچه علیخانی و سومی خیابان ثارالله.»

عابث برزنویی / سرمایه‌گذار
  • تحویل در سال ۱۴۰۱

مجتمع جدید کوچه باقری‌نژاد، بزرگ‌ترین پروژه تجمیع در این محدوده به شمار می‌آید. برای آن ۲ دستگاه آسانسور تعریف شده و حیاط بزرگی دارد که اهالی می‌توانند از فضای سبز آن استفاده کنند. برزنویی می‌گوید: «طراحی آپارتمان‌های این مجتمع به گونه‌ای است که متراژ واحدها با هم متفاوت است. آپارتمان‌هایی که تحویل اهالی می‌شود دو برابر ملک خودشان است. اگر خانه‌ای ۶۰‌متر بوده آپارتمان آن ۱۲۰ متری است.» روی تابلوی زردرنگی که مشخصات ساختمان را به رخ می‌کشد، نوشته شده، زمان بهره‌برداری: سال ۱۴۰۱.  این نشان می‌دهد تا ۲ سال آینده خانه‌های فرسوده محله اسدی جای خود را به مجتمعی زیبا و نو می‌دهند.

  • خانه‌هایمان را  ایمن کنیم

طرح تفصیلی و تجمیع‌ریز دانه‌ها واژه ناآشنایی برای شهروندان نیست. حداقل با فرهنگسازی که مدیریت شهری درباره این طرح انجام داده اغلب مردم می‌دانند که این طرح چه تبعاتی دارد و چه تأثیری بر روند زندگی شهری‌شان می‌گذارد. کلید خوردن این طرح از سال ۹۱ انجام شد. با این رویکرد که سروسامانی به بافت فرسوده محله‌ها بدهد و خانه‌ها را از حالت کهنگی و ناامن بودن درآورد و شکل و شمایل نو و زیبایی به آنها دهد. بخواهیم منصف باشیم اگر تجمیع به‌صورت کامل و جامع اجرا شود نتیجه مطلوبی در زیباسازی منظر شهری و ایمن‌سازی ساختمان‌ها دارد. علاوه بر آن محله‌های یک شهر نونوار شده و از حالت فشردگی و فرسودگی بیرون می‌آید. مهم‌ترین اتفاق تعریض خیابان‌ها و معابر است و نکته دیگر، کاهش خطر هنگام بروز حوادث غیرمترقبه است.

به گفته «کلام‌الله‌نظری» سرپرست معاونت شهرسازی و معماری منطقه ۱۳ اگر مردم به نوسازی و تجمیع تشویق می‌شوند، باید تسهیلاتی هم برای آنها در نظر گرفته شود تا برای انجام این طرح رغبت پیدا کنند. او می‌گوید: «این امر را هم نباید نادیده گرفت که بعضی از محله‌های منطقه ۱۳، کم برخوردار هستند و ساکنان آن نیاز به حامی مالی دارند تا بتوانند خانه‌شان را نونوار کنند.» طبق آمار به دست آمده از معاونت شهرسازی و معماری، از وسعت ۹۲۸۳ هکتاری منطقه ۱۳، ۷/۳۵ هکتار به محله اسدی تعلق دارد. نظری می‌گوید: «‌۱۶۴۵ پلاک در این محله است که از این تعداد فقط ۴۰۳ پلاک اقدام به نوسازی کرده‌اند.»

او در ادامه با اشاره به اینکه وقتی حرف از نوسازی به میان می‌آید اغلب مردم تصور می‌کنند، وظیفه شهرداری است که مشکلات پیش روی نوسازی را از میان بردارد در صورتی که این امر برعهده سازمان نوسازی است. متذکر می‌شود: «سازمان نوسازی برای پیشبرد کار، دفاتر توسعه نوسازی را در محله‌ها راه‌اندازی کرده است. کارشناسان دفاتر توسعه نوسازی همواره پیگیر امور ساخت‌وساز هستند و شهروندان را ترغیب به تجمیع خانه‌های فرسوده و ریزدانه می‌کنند. شهرداری در حوزه نوسازی به آنچه متعهد بوده اعم از طبقه اضافه و صدور رایگان پروانه عمل کرده است.» از قرار معلوم باقی سازمان‌ها مثل اداره آب و برق و گاز موظف به همکاری و واگذاری انشعاب رایگان به مردم بوده‌اند که متأسفانه در همان ابتدای راه از ادامه همکاری سرباز زده‌اند. نکته دیگر اعطای وام است که این کار صورت می‌گیرد اگرچه شاید روند کندی داشته باشد. به هر حال باید متذکر شد نوسازی بافت فرسوده موضوعی نیست که فقط از عهده شهرداری برآید، باید دیگر نهادها همکاری کنند.

کد خبر 543078

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha