سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) روز یکشنبه ۲ شهریور استفاده از پلاسمای خون بیماران بهبودیافته از کووید-۱۹ را برای درمان آن تایید کرد.

plasma

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز  این تایید یک روز پس از آن صورت می‌گیرد که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا این سازمان برای برای جلوگیری از عرضه واکسن‌ها و درمان‌های کرونا  به دلایل سیاسی سرزنش کرد.

اعلام «تایید مصرف اضطراری» پلاسمای بهبودیافتگان برای درمان کرونا در شب شروع کنوانسیون ملی حزب جمهوریخواه صورت می‌گیرد که در آن ترامپ برای رهبری این حزب برای چهار سال دیگر نامزد می‌شود.

FDA که ظاهرا شتابزده این تایید در روز تعطیل یکشنبه اعلام کرد، گفت شواهد اولیه نشان می‌دهند که پلاسمای خون اگر در سه روز اول بستری شدن بیماران تزریق شود، میزان مرگ آنها را کاهش می‌دهد.

هنوز روشن نیست این تصمیم چه اثر فوری در درمان بیماران کووید-۱۹ خواهد گذاشت.

پیتر مارکس، رئیس مرکز ارزیابی و پژوهش مواد بیولوژیک در FDA به خبرنگاران گفت: «به نظر می‌رسد این فراورده بی‌خطر باشد و ما خیالمان از آن راحت است و تا به حال هیچ نشانه نگران‌کننده‌ای از لحاظ بی‌خطر بودن این درمان ندیده‌ایم.»

این سازمان همچنین اعلام کرد در آنالیز ۲۰۰۰۰ بیمار که این درمان را دریافت کرده‌اند، به این نتیجه رسیده است که این رویکرد درمانی خطری ندارد. به گفته این سازمان، تا به حال ۷۰۰۰۰ نفر از بیماران کووید -۱۹ در آمریکا با پلاسما درمان شده‌اند.

بیمارانی بیشترین سود را از این درمان برده‌اند که زیر ۸۰ بودند و به دستگاه تنفس مصنوعی متصل نشده بودند. در این گروه بیماران در طول یک ماه پس دریافت پلاسما میزان زنده ماندن ۳۵ درصد بیشتر بوده است..

استفن هان، رئیس FDA گفت ترامپ با او یا با سازمان صحبتی نکرده و نقشی در این تصمیم‌ برای این اعلام در روز یکشنبه نداشته است.

کد خبر 543047

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha