یکشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۶:۵۳
۰ نفر

لادن بهبودی: اداره راه‌ها و حمل و نقل دبی اعلام کرد که احتمالا در آینده تمام ناوگان تاکسیرانی دولتی در این امارت را با خودرو‌های دوگانه‌سوز که با محیط زیست سازگاری بیشتری خواهد داشت جایگزین خواهد کرد

به نوشته مطبوعات امارات 10 تاکسی دوگانه‌سوز وارد ناوگان حمل و نقل شرکت تاکسیرانی دبی شدند و در صورت موفق‌آمیز بودن به‌کارگیری آنها در کاهش آلودگی محیط زیست تعدادشان افزایش خواهد یافت.

خودرو‌های جدید کمتر از خودرو‌های معمولی از سوخت بنزین استفاده می‌کنند و در بیشتر موارد از نیروی برق باتری استفاده خواهند کرد.
مطار الطایر رئیس اداره راه‌ها و حمل و نقل دبی اعلام کرد که ظرف چند سال آینده تمام ناوگان تاکسیرانی دولتی را با خودرو‌های هیبریدی یا دوگانه‌سوز جایگزین خواهد کرد.

عبدالعزیز مالک مدیر هیات اجرایی تاکسیرانی دبی در مراسم آغاز به کار 10 تاکسی جدید گفت که به کارگیری خودرو‌های جدید در راستای سیاست‌های دولت دبی برای حفظ محیط زیست است و طی چند سال آینده تمام 3000 خودروی این شرکت جایگزین خواهند شد.

وی افزود: در طول مدت یک ساله این خودرو‌ها از نظر دوام، بازدهی و بار مالی مورد آزمایش قرار می‌گیرند. این خودرو‌ها تولید آمریکا هستند و باید از نظر کاربری در این آب و هوا مورد آزمایش قرار بگیرند. اگر نتیجه مثبت بود به تدریج تمام خودرو‌ها هیبریدی خواهند شد.
در خودرو‌های هیبریدی جدید باطری ماشین خود به خود شارژ می‌شود.

این خودرو‌ها تا سرعت 40 کیلومتر بر ساعت از برق باتری استفاده می‌کنند و تنها در سرعت‌های بالاتر سوخت آنها بنزین می‌شود. دو شرکت خودروسازی ژنرال موتورز و چوی تائو ساخت این 10 خودرو را بر عهده داشته‌اند.

این خودرو‌ها در صحرای آریزونا آزمایش شده‌اند اما در مورد کارکرد آنها در گرمای دبی تردید وجود دارد. هر ماه عملکرد این خودرو‌ها بررسی می‌شود تا از کارکرد آنها اطمینان حاصل شود.

تاکسی‌های جدید برای حمل و نقل در خیابان‌ها در نظر گرفته شده‌اند و مسیر حرکت آنها اتوبان‌های شهر نخواهد بود. زیرا این خودرو‌ها کندتر از سایر خودرو‌ها حرکت می‌کنند و برای حرکت در بزرگراه‌ها مناسب نیستند. همچنین چون این خودرو‌ها در سرعت‌های پایین از نیروی برق باتری استفاده می‌کنند در ترافیک و خیابان‌های شلوغ برای حرکت مناسب‌ترند.

تاکسی دبی 40 راننده تاکسی برای آموزش رانندگی تاکسی‌های هیبریدی به شرکت جنرال موتورز فرستاده است این نخستین بار در منطقه است که از خودرو‌های هیبریدی استفاده می‌شود.

همچنین اتوبوس‌های جدید با موتور یورو 4 به زودی وارد ناوگان حمل و نقل دبی خواهند شد.
اداره راه‌ها و حمل و نقل دبی قراردارد‌های دیگری را نیز با شرکت‌ها خودروسازی تویوتا، هوندا و فورد برای تولید خودرو‌های زیست محیطی امضاء کرده است.

تاریخچه خودرو‌های هیبریدی
یک مهندس آمریکایی به نام H.Piper در 23 نوامبر 1905 یک ماشین هیبریدی ساخت که قادر بود طی 10 ثانیه تا 25 مایل شتاب بگیرد. موتور این خودرو ترکیبی از موتور بنزینی و موتور الکتریکی بود که امروزه به عنوان موتور هیبریدی شناخته می‌شود.

 Piper در سه سال و نیم بعد، اختراع خود را ثبت نمود؛ اما پیشرفت سریع موتورهای احتراق داخلی با قدرت و گشتاور بالا در آن دوره، همچنین قابلیت استارت بدون هندل آنها و از همه مهمتر پایین بودن قیمت سوخت‌های فسیلی و مطرح نبودن آلودگی محیط زیست، سبب عدم توجه به این نوع خودروها شد. در پی بحران‌های نفتی سال‌های 1970 دوباره این خودروها مورد توجه قرار گرفتند ولی تا سال 1990 این خودروها به طور جدی پیگیری نشدند.

کد خبر 54298

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز