افت و خیزهای بازار سرمایه طبیعی است، اما رسانه‌های خارجی سعی در تحریک مردم برای فروش سهامشان دارند.

بورس

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از  باشگاه خبرنگاران جوان، در روزهای گذشته سعی کردیم به فیک نیوزها و رسانه‌هایی بپردازیم که در پوشش رسمی و تصنعی سعی در گنجاندن اخبار غیر واقعی دارند و اهداف و نیت شوم آنها را هرچند کم، اما به وضوح برای روشن‌تر شدن افکار عمومی تشریح کنیم.

در این مسیر جا دارد از یکی دیگر از داستان‌های رسانه‌های معاند و عمدتا وابسته به غرب که در این روزها بر سر زبان‌ها افتاده پرده برداریم، چراکه به عنوان یک رسانه ملی وظیفه خود می‌دانیم که از تهییج افکار عمومی و تشویش اذعان عمومی هر چند کم، جلوگیری کنیم.

شاید خبر کاهش قیمت بورس و سهام ایران را در رسانه‌ها و ماهواره‌های غربی و سعودی شنیده باشید، شاید هم نه، اما تاثیر آن را در این بازار قطعا دیده‌اید! داستان از این قرار است که عده‌ای که چشم دیدن پیشرفت ما را در هیچ عرصه‌ای ندارند، طبق رسالت خود قصد ضربه زدن به ما را دارند، اما این بار با هدف تخریب بازار سهام ایران.

رسانه‌های خارجی، این بار در صدد تحریک مردم برای فروش سهام

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور چند روز گذشته با بیان این‌که بازار بورس با استقبال مردمی تاکنون گام‌های بلندی را در جذب نقدینگی و هدایت آن برعهده داشته است، گفت که همه سهام‌ها در بعضی از مقاطع دچار نوسان می‌شوند که این نوسانات باید از طریق کارشناسی و پیش بینی‌های لازم جبران شود.

وزیر کشور همچنین می‌گوید که همه رسانه‌ها به صورت کارشناسانه و دقیق باید به بورس بپردازند و از تهییج افکار عمومی پرهیز شود، زیرا خط رسانه‌ای رسانه‌های خارج از کشور و ماهواره‌ها در چند روز گذشته تحریک و تهییج مردم و دعوت آنها برای فروش سهام خود بوده است.

رحمانی فضلی تاکید می‌کند که با توجه به گزارشات دولت و با تدابیری که اندیشیده شده این قضیه به دقت و به خوبی مدیریت می‌شود، اما دشمنان ما در رسانه‌های خود به بی‌ثباتی دامن می‌زنند، لذا لازم است با رعایت همه مسائل و با اطلاع‌رسانی درست و دقیق بتوانیم شرایط کنونی اقتصادی را در افکار عمومی به نحو احسن مدیریت کنیم.

این تحرکات رسانه‌های خارجی برای فروش سهام ایران در حالیست که حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان هم بارها تاکید کرده که مردم سهام خود را نفروشند. رئیس جمهوری کشورمان چندی پیش با اشاره به این‌که آزادسازی سهام عدالت اقدام بزرگی بوده که بعد از سال‌ها تلاش دولت، اتفاق افتاده است، گفت که امروز مردم صاحب اختیار سهامی شده‌اند که تا قبل از آن با وجود اختصاص سهام، مالکیت روشنی نبود و اختیاری برای مدیریت این سهام نداشتند.

روحانی بورس را نقطه امیدی دانست که در این شرایط خاص اقتصادی کشور، موجب افزایش حضور مردم در اقتصاد شده است و باید شورای عالی و سازمان بورس مراقبت لازم را داشته باشد تا این فضای مطمئن برای مردم بیش از پیش امیدآفرین باشد و باید تلاش کرد بازار بورس با قدرت به کار خود ادامه دهد.

البته پیش از این رهبر معظم انقلاب اسلامی در گفت وگوی تلویزیونی خود با مردم در تاریخ ۱۰ مرداد امسال درباره دلایل گرانی ارز فرمودند: در زمینه مشکلات اقتصادی برخی مسائل فوری هستند مثل مهار قیمت‌ها و ثبات بازار که کارشناسان معتقدند این کار امکان‌پذیر است. افزایش قیمت ارز دلایل امنیتی و سیاسی دارد. کسانی هستند که به آن دامن می‌زنند. مسئله نقدینگی برای کشور خطر بزرگی است که قابل هدایت است.

در ادامه هم شاهد بودیم که ایدی کوهین مشاور بنیامین نتانیاهو در توییتی با خطاب به مردم کشورمان گفت: «از دوستان ایرانی تقاضا دارم پول و سرمایه خود را از بانک و بورس خارج کنند و آن را به طلا و دلار تبدیل کنند.»

 تعادل کشتی بورس؛ این بار در دست مردم

حجت الله عبدالملکی کارشناس مسائل سیاسی و اقتصادی  با اشاره به این‌که رسانه‌های خارجی سعی دارند مردم ایران را تحریک کنند تا سهام خود را بفروشند، بیان کرد که بازار سهام در بلند مدت در همه کشورها بازاری سودآوری بوده است. هنگامی که میانگین رشدهای ۱۰ ساله را در ایران می‌گیریم، بازار سهام از همه بازارهای دیگر مانند مسکن، طلا و دلار سود آورتر بوده است.

او مفیدترین روش کسب درآمد و کسب سود در اقتصاد، در بازارهای مالی و دارایی‌ها را بازار سهام دانست و گفت که افرادی که می‌خواهند از طریق خرید دلار یا فروش مسکن یا طلا کسب درآمد کنند، اگر سهام داری کنند، سود خوبی خواهند داشت و به اقتصاد و تولید کشور هم می‌توانند کمک کنند.

عبدالملکی با اشاره به اهداف رسانه‌های خارجی در تحریک و تهییج مردم در فروش سهام شان، گفت که رسانه‌های خارجی و رسانه‌های معاند همان افرادی هستند که سیاست مداران غربی را تحریک می‌کردند تا علیه مردم ما تحریم‌های ظالمانه وضع کنند، این قشر از افراد معاند هستند و مخالف منافع مردم ایران عمل می‌کنند، در نتیجه مردم بدانند این رسانه‌ها خیر خواه نیستند، بلکه به دنبال تحریک مردم هستند تا عده‌ای از مردم ما شروع به فروش سهام خود کنند و بعد قیمت سهام در پی هجوم مردم افت کند و همه مردم متضرر شوند.

به اعتقاد این کارشناس اقتصاد سیاسی، افرادی که در بازار سرمایه، اوراق بهادار و سهام فعالیت می‌کنند، بدانند همه با هم در یک کشتی نشسته اند، لذا همه با هم باید تعادل این کشتی را حفظ کنند و بدانند در بلند مدت اگر منطقی رفتار کنند سود مناسبی عایدشان می‌شود.

کارشناس مسائل سیاسی و اقتصادی می‌گوید که توصیه ما به مردم این بود که اگر فردی برای سود یکی دو ماهه وارد بازار سهام می‌شود، نباید با این فکر وارد این بازار شود، اما اگر فردی با این نیت وارد بازار سهام می‌شود، پیشنهاد می‌شود سهام داری کرده و آن را حفظ کنند، همچنین مطمئن باشند که با همه عداوت و خباثت‌ها این بازار ممکن است مانند گذشته سودهای چند صد درصدی نداشته باشد، اما می‌تواند رشد خود را با روند ملایمی حفظ کند.

چرا بورس ایران افزایش یافت؟

پس از شیوع گسترده‌تر ویروس کرونا در جهان، اغلب بورس‌های جهان روند نزولی داشتند، اما با آغاز به کار مجدد بازارهای مالی بعد از تعطیلات کرونایی و قرنطینه‌ها در سطح جهان، شاهد افزایش برخی شاخص‌ها در بورس‌های آسیایی بوده‌ایم. با وجود این‌که در اغلب بورس‌های مهم دنیا زنگ خطر به صدا درآمده بود، اما در این میان شاخص‌ها در بورس ایران افزایش یافت. شاید برای شما هم سوال باشد که چرا با وجود روند نزولی در اغلب کشورها، در ایران شاخص بورس افزایش یافت؟

در توضیح این مسئله باید گفت که ورود حجم بالای نقدینگی به بازار بورس تنها نیرو محرکه افزایش معاملات در بازار و صعود شاخص کل است، بنابراین بدون توجه به اصول علمی و عوامل موثر بر شاخص کل نباید انتظار داشت که بازار بورس به مانند سایر بازارهای موازی طی دوره زمانی بلندمدت رشد بی‌حساب و کتاب داشته باشد، زیرا این اهرم محرک (ورود نقدینگی) روزی متوقف خواهد شد و بازار بر اساس تئوری‌های مالی عمل خواهد نمود.

از جمله عوامل و دلایلی که منجر به ورود بی‌سابقه نقدینگی به بازار سرمایه است؛ بازدهی بالاتر بازار بورس نسبت به بازارهای مسکن، ارز و طلا در یک سال اخیر، آزادسازی سهام عدالت، صف‌های دریافت کد بورسی، کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی، واگذاری املاک مازاد دولت در بورس، سیاست‌های حمایتی دولت و عزم جدی نهادهای اقتصادی بزرگ مانند ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و بنیاد مستضعفان برای عرضه شرکت‌های زیر مجموعه در بورس است.

ورود نقدینگی این نکته را گوشزد می‌کند که تا ورود نقدینگی با این سرعت ادامه دارد؛ بازار بورس ایران فعلا دلیلی برای ریزش و اصلاح سنگین ندارد. می‌توان گفت که بخش زیادی از رشد سهم‌ها هیچ دلیل تکنیکال یا بنیادی ندارد بلکه صرفا حضور نقدینگی است.

برای توضیح این امر باید به این نکته اشاره کرد که بورس تهران هیچ ارتباطی با سایر بورس‌های دنیا ندارد، یکی از دلایلی که باعث کاهش مراودات بانکی و مالی با بازارهای مهم دنیا شده، تحریم‌ است از این‌رو این مسئله باعث شده تا برخی رفتارهایی که در بورس‌های مهم دنیا می‌بینیم، در ایران مشاهده نکنیم.

کد خبر 542686

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • omid IR ۰۱:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
    0 0
    به این میگن توهم توتعه.... اگه آقایون تبلیغات الکی برای جذب نقدینگی نمیکردند الان شاهد رشد الکی و سقوط بی حساب اش نبودیم علی برکت الله...