وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح روز گذشته در رأس یک هیئت دفاعی و نظامی به روسیه سفر کرد تا با همتای خود و همچنین دیگر مقامات این کشور دیدار کند.

امير حاتمي

به گزارش همشهریآنلاین به نقل از شرق، سفر امیرحاتمی در پاسخ به دعوت رسمی ارتشبد سرگئی شایگو، وزیر دفاع فدراسیون روسیه، صورت گرفته است. وزیر دفاع در این سفر از ششمین نمایشگاه و همایش بین‌المللی نظامی – فنی روسیه موسوم به ARMY ۲۰ نیز بازدید می‌کند، این نمایشگاه به فرمان ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، از سال ۲۰۱۵ هرساله برگزار می‌شود و در آن آخرین دستاوردهای صنعت نظامی و دفاعی این کشور به معرض نمایش درمی‌آید و در کنار آن با برگزاری نشست‌های مختلف در حوزه دفاعی و نظامی، مسائل و موضوعات مرتبط مورد بررسی و کارشناسی قرار می‌گیرد.

سفر وزیر دفاع ایران در حالی صورت می‌گیرد که مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، روز پنجشنبه درخواست فعال‌شدن مکانیسم ماشه (اسنپ‌بک) را به رئیس دوره‌ای شورای امنیت داد و البته که تصویب نشد. مکانیسم ماشه سازوکاری است که در قطع‌نامه ۲۲۳۱ شورای امنیت پیش‌بینی شده است. این قطع‌نامه سال ۲۰۱۵ و پس از امضای توافق هسته‌ای میان ایران و شش قدرت جهانی تصویب شد و برجام ضمیمه آن است. بر پایه این سازوکار کشورهای مشارکت‌کننده در برجام می‌توانند در صورت عدم پایبندی ایران به تعهداتش، بازگشت خودکار قطع‌نامه‌های تحریمی بین‌المللی علیه ایران را درخواست کنند. این در حالی است که دونالد ترامپ دو سال پیش رسما آمریکا را از برجام خارج کرده است.

بر همین اساس سفیر ایرانی در روسیه درباره سفر وزیر دفاع گفته است: «رایزنی‌های نظامی در کنار رایزنی‌های برجامی ایران و روسیه در دوره کرونا ادامه دارد».
به گزارش ایسنا، کاظم جلالی افزود: «روسیه با رأی منفی خود به قطع‌نامه پیشنهادی اخیر آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران نشان داد که مخالف اقدامات غیرقانونی و تلاش بی‌مبنای ایالات‌ متحده از جمله بازگشت قطع‌نامه‌های شورای امنیت است. وی خاطرنشان کرد: همکاری‌های دفاعی و نظامی ایران و روسیه هر روز شتاب بیشتری به خود می‌گیرد. فصل جدیدی از همکاری‌های فنی و نظامی ایران و روسیه در راه است».

کد خبر 542675

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha